Koronaviruksen hiipuminen on antanut jazzbasillille tilaa temmeltää. Ainakin Lahdessa jazz elää uutta tulemista muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen. Syksyllä perustettu Lahti Jazz ry on saanut oman klubitoimintansa vauhdikkaasti käyntiin, ja kaupungilta tuli yhdistykselle juuri ensimmäinen vuotuinen toiminta-avustus. Syyskuun lopun Jazztori-festivaalikin on ehtinyt jo herättää runsaasti kiinnostusta keikkamahdollisuuksia hakevien artistien taholla. Paljon mielenkiintoista on luvassa.
Lahden kaupungin kulttuuriasianpäällikkö Matti Karhos on pianon ääressä kantanut oman kortensa kekoon klarinettia ja saksofonia soittavan Väinö-poikansa kanssa. Kaksikko on jo usean vuoden ajan viihdyttänyt päijäthämäläistä yleisöä eri yhteyksissä sekä duona että aika ajoin laajennetulla kokoonpanolla.
Lahden vanhan kansanopiston, Opiston Kunkun, tiloissa vuoden alusta joka kuun viimeisenä perjantaina järjestetty Kunkkukeikka on kaksikon uusin aluevaltaus. Yleisö on viihtynyt jazzstandardien parissa, eikä musiikillisten raja-aitojen ylittämistäkään ole kaihdettu.
Toukokuun viimeisenä perjantaina Karhokset saivat vieraakseen toisen isä–poika-parin. Matti Karhoksen kanssa jo viime vuosituhannen puolella soittanut Kalle Miettinen istui rumpujen taakse, Kaartin soittokunnassa parhaillaan palveleva Olavi tarttui bassoon. Gaudian lukiossa Väinö Karhoksen kanssa opiskeleva Topi Eskolainen esitteli välillä laulutaitojaan, ja jälkimmäisen setin lopulla lavalle nousi vielä Timo Hiipakka trumpetteineen. Kuultiin muun muassa räväkkä soolo Hancockin Watermelon Manissa.
Karhosten setti lähti vauhtiin duon voimin kaksikon vakio-ohjelmistoon lukeutuvalla My Favourite Thingsillä. Pian myös Miettiset hyppäsivät mukaan kyytiin. Standardipainotteista kokonaisuutta rikastuttivat muutamat mielenkiintoiset irtiotot, joista mieleen jäi erityisesti Anat Cohenin tentetin tutuksi tekemä Footsteps & Smiles.
Jameihin päättyneen pitkän ja viihdyttävän illan aloitti VIO-yhtye, uusi tuttavuus, reilun tunnin mittaisella nostalgiaa ja tanssilavojen tunnelmaa tihkuvalla setillä. Junaa piti raiteilla ennen kaikkea lahtelaisille tutun Jerzy ”Jurek” Pedzickin svengaava ja tyylitajuinen pianismi.
Lahtelaisella jazzyleisöllä ei ole syytä huoleen, vaikka Teerenpelin tiloissa pyörivä Lahti Jazz Club jää kesäkuun jälkeen pienelle tauolle. Karhosten isännöimät Kunkkujatsit jatkuvat läpi kesän, minkä lisäksi Immilän Myllyjazzit tarjoavat Nastolan puolella jazzia, bluesia ja muuta rytmimusiikkia upeassa miljöössä perjantain alkuillassa 7.7. alkaen.