• Yhteystiedot
28.01.2023 15:58
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Artikkelit Artikkelit

New Orleans: unelma toteen

speyburn
2.11.2012
Artikkelit
A A
Bändi, äänittäjä, tuottaja ja studiokoira

“Tänään olisi gumboa, tulkaapas ottamaan”, kehottaa mestarituottaja Mark Bingham. New Orleansin Piety Street Recording -studion keulamies osoittautuu verrattomaksi cajun-keittiön taitajaksi, kun hänen valtakunnassaan vierailee suomalainen yhtye Micke Björklöf & Blue Strip.

Blue Stripin viisikko tottelee kiltisti Binghamin vienoa kutsua. Björklöf istuu itseoikeutetusti studion ruokapöydän päähän. Koko seitsemän miehen porukka on koossa, kun paikkansa pöydän äärestä löytää vielä nuori äänittäjävelho Wes Fontenot. Huuli lentää ja nauru raikaa, kun Bingham singauttaa ilmoille taas joukon tarinoitaan ja hersyviä vitsosiaan.

Lefty Leppänen ja Mark Bingham
Lefty Leppänen ja Mark Bingham

Aitosuomalaiseen tapaan suomalaisvieraat suuntaavat heti ruoan jälkeen kahvipannun ääreen. “Ihmeellistä hommaa, tehän juotte enemmän kahvia kuin kuubalaiset”, Bingham murjaisee aiempaan levytysryhmään viitaten.

Leikki sijansa saakoon – rennolle asenteelle oli totisesti tilausta, sillä Micke Björklöf & Blue Strip paiski New Orleansissa töitä tosissaan. Kahden lokakuisen viikon ajan tehtiin ympäripyöreää päivää. Varsinaiseen soitto- ja lauluhommaan kului runsas viikko, ja loput ajasta käytettiin tulevan albumin miksaukseen.

Kappaleita kertyi kaikkiaan neljätoista. Kitaristi Ville “Lefty” Leppänen, monen muunkin suomalaisbändin säveltäjä, vastasi suurimmasta osasta. Käsittelyssä oli myös yksi basistin ja perustajajäsenen Seppo Nuolikosken – jolle Mark Bingham lohkaisi upouuden lempinimen “Led Zeppo” – sävelteos.

Piety Street Recording
Piety Street Recording

Pitkäaikainen suunnitelma toteen

Päätyminen New Orleansin maisemiin oli Micke Björklöf & Blue Stripille iso juttu. Piety Street Recording sijaitsee Bywaterin kaupunginosassa, parin kilometrin päässä kaupungin kuuluisasta ranskalaiskortelista. Bändillä oli käytössään vierastalo Dauphine-kadulla, melkein vastapäätä Dauphinen ja Piety Streetin kulmassa nököttävää studiota.

Alue on ulospäin karun näköinen. Halkeillutta tienpintaa, paikoittain pahasti ränsistyneitä taloja, hylättyjä kauppoja. Nuorempi, taiteellisuuteen kallellaan oleva väestö on kuitenkin löytänyt kyseisen kulmakunnan. Rujojen julkisivujen taakse kätkeytyy tyylikkäitä kahviloita ja rempseää New Orleansin henkeä.

Pääovi studiolle
Pääovi studiolle

“Ennen vanhaan tämä oli 70-prosenttisesti mustaa aluetta. Muutamassa vuodessa kaikki on muuttunut, nyt täällä ovat melkein kaikki valkoisia”, Bingham taustoittaa.

“Nyt kadulla voi nähdä vaikka Dave Matthewsin pyöräilemässä. Alueesta on tullut muodikas – ehkä porukka on kuullut minusta!”

Micke Björklöf aloitti muusikontaipaleensa rumpalina, ja nimenomaan second line -rumpurytmiikka oli ensimmäinen asia, joka New Orleansin musiikissa häneen aikoinaan vetosi. “Sellainen musiikki kolahti, vaikka en aluksi välttämättä tiennytkään, että se oli New Orleansista kotoisin”, Björklöf sanoo.

Studio sisältä
Studio sisältä

Kaupungista lähtöisin olevia esikuvia ovat muiden muassa Snooks Eaglin, John Mooney, Dr John ja Neville Brothers. “Tuoreemmista nimistä myös Tab Benoit’sta ja Anders Osbornesta pidän paljon. Heidän nykyinen musiikkinsa ei niin vahvasti nojaa New Orleansin rytmiikkaan, mutta vahvasti kaupungin musiikilliseen perinteeseen kylläkin.”

Levyttäminen New Orleansissa tarkoitti siis todella pitkäaikaisen haaveen toteutumista. Ulkomailla työskentelyyn otettiin tuntumaa jo kuusi vuotta sitten, jolloin bändi äänitti viimeisimmän levynsä “Whole ‘Nutha Thang” Lontoossa.

“Ajatus New Orleansissa levyttämisestä kasvoi ja kasvoi. Piety Street Recordingin nimi vilahti diggaamieni levyjen kansissa vähän väliä. Otin vihdoin viime joulukuussa studioon yhteyttä. Kun päätös lähtemisestä muutamaa kuukautta myöhemmin varmistui, asiat kulkivat omalla painollaan.”

Yllättävää kyllä, Micke Björklöf & Blue Strip ei ollut ainoa suomalainen bändi New Orleansissa lokakuussa 2012. Paikalla oli myös Nightwish. Ja mikä vielä hauskempaa, molemmissa miehistöissä on porukkaa Kauhavalta: Björklöf ja rumpali Teemu Vuorela ovat Kauhavalta, samoin Nightwishin ääniteknikko Kimmo Ahola. Bändi tapasi Aholan käydessään Nightwishin keikalla – konserttipaikkana House of Blues.

“Melkoisen hauska yhteensattuma. Huomasimme Kimmon kanssa jo kesällä kahvilla käydessämme, että aikataulut kohtaavat. Sovimme, että seuraavat kahvit juodaan sitten New Orleansissa”, Micke naurahtaa.

Teemu, Micke ja Wes
Teemu, Micke ja Wes

Lyömäsoittajien pyhättö

New Orleansilla on mahtavat perinteet rumpujen soiton alalla. Historian sekä synkopointi- ja second line -tyylit tuntee myös Blue Stripin rumpali Teemu Vuorela. Miehellä oli aiempaa kokemusta USA:sta, sillä hän opiskeli Los Angelesissa 90-luvun puolivälissä.

“Olin juuri niihin aikoihin alkanut kiinnostua New Orleansin rytmeistä”, Vuorela sanoo.

“Kävi vielä niin, että minulla ja eräällä opettajallani sattui olemaan sama kirja aiheesta. Siitä riittikin sitten keskusteltavaa. Sittemmin New Orleansiin perehtyminen on jatkunut ja syventynyt ennen muuta musiikin kuuntelun ja diggailun kautta. Eli ei tänne New Orleansiin ihan takki auki tultu”, Vuorela hekottaa.

Vihdoin paikan päälle päästyään rumpali iloitsi siitä, että kaupunki on joka ilta täynnä elävää musaa. Paikallisten soittajien ja ennen muuta rumpalien taso on huikea.

“Hyvistä keikoista tuntuu olevan jatkuva kilpailu. Se näkyy soittajien luovuutena ja siinä, että kaikki vetävät aina sata lasissa. Koin, että sama ilmapiiri huokuu myös muusta taiteesta kaupungissa.”

“Olimme täällä tietysti suhteellisen lyhyen ajan, mutta väitän, että paikallinen fiilis tarttui bändiin. Vastaavaa avartamista on helppo suositella kenelle muusikolle tahansa.”

Ammattiveljet Mississippin töyräällä
Ammattiveljet Mississippin töyräällä

Blue Stripin toinen lyömäsoittaja, multi-instrumentalisti Timo Roiko-Jokela, mieltyi paitsi NOLA:n rentoon meininkiin myös käytännön olosuhteisiin.

“Oli hienoa, kun kaikki keskeinen oli aivan lähellä. Kämppä, studio, ruokapaikat ja kaupat. Löysin jopa todella asiallisia kalvotamburiineja musiikkikaupasta aivan nurkilta.”

Levytyksissä Roiko-Jokela hoiteli lukemattomien lyömäsoittimien – muun muassa studiolla olleen betonimöhkäleen – lisäksi MalletKAT-syntetisaattoria.

“Tällä kertaa perinteiselle vibrafonille ei ollut käyttöä. Sen sijaan irrottelin MalletKAT:ista esimerkiksi klavinetin ja Wurlitzer-pianon soundeja.”

Blue Stripin ukoilla oli vähänlaisesti aikaa varsinaiselle turistimeiningille, mutta välillä “kirkollekin” ehdittiin. Roiko-Jokela sattui jopa tapaamaan kollegansa Mississippi-joen töyräällä: conga-rumpua mätkinyt herra esittäytyi Errolliksi, joka oli asunut Suomessakin. Homman todistaakseen “Erska” paukutteli pätkän J. Karjalaisen biisiä “Keinu kanssani”.

“Ensimmäinen katusoittaja, jonka tapasin, ja hän oli heti Suomen-veteraaneja”, Roiko-Jokela äimisteli.

Timo, Micke ja Seppo
Timo, Micke ja Seppo

“Parasta, mitä bändille tapahtunut”

Micke Björköf & Blue Strip on toiminut pian täydet kaksi vuosikymmentä. Björklöfin lisäksi alkuperäisistä jäsenistä on jäljellä vain basisti Seppo Nuolikoski. Hän onkin oikea mies arvioimaan bändin historian ja nykypäivän isoa kuvaa.

“Paljon tulee muistoja mieleen. Kaikki vaiheet ja henkilöt ovat olleet bändille tärkeitä. Asiat ovat kehittyneet paljon, mutta on New Orleans silti parasta, mitä yhtyeelle on tapahtunut. Soittaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa, kiitos studion olosuhteiden. Ihmiset ovat uskomattoman mukavia ja kaikilla on easy meininki. Mahtavaa saada palanen kaikesta tästä”, Nuolikoski miettii.

Björklöfillä ja Vuorelalla on poikkeuksellinen yhteinen tausta. Pieni rumpalinalku oli näet aikoinaan Björklöfin perheellä hoidossa Kauhavalla. Nuolikoski puolestaan on yksi Micken pitkäaikaisimmista, ellei pitkäaikaisin soittokaveri.

“Micke on rytmisesti todella lahjakas muusikko”, Seppo arvioi. “Laulajana hän on kehittynyt hurjasti, eikä sovi unohtaa myöskään hänen huuliharpun soittoaan.”

“Micke on hyvä ystävä. Häntä on aina kiva nähdä, ja tien päälle lähteminen on mukavaa. Viime aikoina sitä meininkiä on tosin ollut Micken muiden kiireiden takia vähän vähemmän.”

Nuolikoski kertoo ja Walker tallettaa
Nuolikoski kertoo ja Walker tallettaa

Rouheammalla soundilla

Piety Street Recording -studiolla pyöri parin viikon aikana monenlaista osaajaa. Laulajat Alexis Marceaux ja Michaela Harrison kävivät tulkitsemassa muutamat taustalaulut. Brian Coogan vieraili kosketinsoittajana. Omaa työtään teki lisäksi dokumentaristi Aaron Walker, joka kuvasi Micke Björklöf & Blue Stripin matkan tarkasti, lentokentälle saapumisesta lähtien.

Töihin oli lähdetty. Studiotyöskentely sekä elo- ja valokuvaussessiot veivät leijonanosan ajasta. Jonkin verran mahdollisuuksia oli silti ihmetellä legendaarista paikkakuntaa ja tietenkin käydä klubeilla. Etenkin lyhyen taksimatkan päässä sijaitsevalta Frenchmen Streetiltä löytyi hyviä, aavistuksen Bourbon Streetin bilehenkisiä mestoja mielenkiintoisempia viihdehuoneistoja.

Jos pitkä päivä oli vienyt miehistä mehut, nautittiin kulkurin iltakaljat rennosti Markey’s Barissa, parin korttelin päässä kämpiltä. Keskustelu musiikista oli lähes taukoamatonta. Ja jos juttu loppui, oli joku heti rummuttelemassa pöydän reunaan tai näppäilemässä kitaraa. Tämä viisikko elää musiikissa. Ja musiikki heissä.

Dauphinen varrella
Dauphinen varrella

Yleisön sopiikin jo janota uutta Blue Strip -levyä. Milloin se ilmestyy ja millaista materiaalia sopii odotella?

“Bändi on viimeiset pari vuotta ollut vähemmän aktiivinen, joten nyt oli hyvä ajankohta saada aikaan jotain uutta, tuoretta näkökulmaa aiheeseen. Lähdimme ihan tietoisesti tekemään asioita eri tavalla kuin aikaisemmin”, Micke Björklöf korostaa.

Uusien biisien sovituksissa haluttiin vielä vahvemmin tuoda esille bändin rytmistä puolta; se on alusta saakka ollut tärkeä elementti bändin musiikissa. Ajatus oli myös saada soundimaailmasta aikaisempaa rouheampi.

“Tyylillisesti haettiin tiiviimpää albumikokonaisuutta. Meillä on ollut aikaisemmin tyylinä ‘musiikillinen jambalaya’. Toisaalta pidän sellaisestakin. Biisimateriaalia oli alussa runsaasti. Hiljalleen niistä alkoivat erottua biisit, jotka sopivat parhaiten ajateltuun konseptiin.”

Levyn pohjoismainen julkaisu tulee ajoittumaan maalis-huhtikuuhun 2013.

“Laajempaakin julkaisua albumille varmasti haetaan, kunhan nyt ensin saadaan kaikki materiaali tehtyä valmiiksi. Sitten on jotakin kättä pidempää esittää mahdollisille yhteistyötahoille”, sanoo Björklöf.

Ja prosessin etenemistä tervehtii ilolla myös tuottaja Mark Bingham. Mies on täpinöissään, kun projekti rupeaa lauantai-iltana vaikuttamaan lupaavalta.

“No niin, levyhän alkaa löytää muotoaan… ei muuta kuin lasi viiniä huiviin ja menoksi!”

Ville Leppänen
Ville Leppänen

HOVISÄVELTÄJÄ TYÖSSÄÄN

Ville “Lefty” Leppänen häärää paitsi Micke Björklöf & Blue Stripin kitaristina myös pääasiallisena säveltäjänä. New Orleans -albumillekin on tyrkyllä peräti 13 kappaletta. Viime vuosina Leppänen on kirjoittanut biisejä muun muassa omalle bändilleen Keystone Copsille sekä Björklöfin triolle Micke & Lefty feat. Chef.

“Onhan niitä tullut aika paljon tehtyä… taitaa olla yhteensä jokseenkin 14 levyllistä. Osa täällä äänitetyistä biiseistä on tosi vanhojakin, osa taas varta vasten tehtyjä. Hienoa, että on saanut olla ‘hovisäveltäjänä’ niin monelle bändille”, Leppänen virnistää.

Kitaristi vei mukanaan New Orleansiin kaksi sähkökitaraa sekä rakkaan, vuodelta 1930 peräisin olevan National-resonaattorikitaransa.

“Resonaattorikitaroiden guru Bob Brozman pystyi arvioimaan kitarani iän kuukauden tarkkuudella. National on kestänyt rakenteidensa puolesta loistavasti. Ainoastaan otelauta on vaihdettu, ja sekin on peräisin 50-luvun kitarasta.”

“Tämä kyseinen yksilö päätyi minulle parikymmentä vuotta sitten. Hinta oli mummonmarkoissa melkoinen, mutta on kitara sitten toiminutkin leipäkoneenani siitä lähtien”, Lefty heittää.

“Sustainiahan siinä ei ole ensinkään, mutta botnea senkin edestä.”

Ville ja tulevaisuuden NOLA -artisti
Ville ja tulevaisuuden NOLA -artisti

Lisäksi Leppäsen työllistäjiin kuuluvat oma instrumentaalibändi Southpaw Steel ‘n’ Twang, Commotion Band sekä niin ikään hiljattain levyn purkittanut Lena & The Slide Brothers.

“Blue Strip antaa minulle omanlaisensa kanavan. Kun Micke on selkeästi bändiliideri, pystyn itse panostamaan enemmän instrumentalistin hommiin.”

Blue Stripin tulevan New Orleans -levyn uutuuskappaleet eivät ole varsinaisia valtiosalaisuuksia, sillä kaikkia niitä esiteltiin Suomen-keikoilla ennen rapakon yli matkaamista. Leppäseltä on luvassa muun muassa Son Housesta ja New Orleansia koetelleesta Katrina-hurrikaanista alkunsa saaneet kappaleet. Yksi biisi on tuliainen Memphisistä: sen inspiroi alkuvuoden matka Mississippin rantamille. Micke & Lefty feat. Chef kisasi tuolloin International Blues Challenge -kilpailussa.

Kaikkien bändin jätkien tavoin Leppänen nautti NOLA:sta täysin rinnoin. Mies otti ympäristöstä paljon irti tutkien kaupunkia apostolin kyydillä. Seitsemän kilometrin kävely väliaikaisena kotipaikkana toimineesta Bywaterin kaupunginosasta legendaariselle Congo Squarelle ja takaisin kävi kevyestä aamulenkistä.

Micke Björklöv
Micke Björklöv

STUDIOLLA TOIMI KAIKKI

Piety Street Recording -studio on varsinainen New Orleansin musiikin ABC. Studiolla ovat levyttäneet lukemattomat merkittävät muusikot ja bändit. Tuottajana on usein työskennellyt Mark Bingham. Nyt mies pääsi tekemään tuttavuutta Micke Björklöf & Blue Stripin ja heidän musiikkinsa kanssa.

“Yhteistyö tuottaja Mark Binghamin ja äänittäjä Wes Fontenotin kanssa oli todella hyvää. He olivat etukäteen tehneet aika tarkat suunnitelmat koko äänitysprosessista. Heillä oli selkeät visiot, miten mikäkin biisi tehdään. Palvelu oli kyllä todella hyvää ja ammattitaitoista, yksinkertaisesti kaikki toimi”, Björklöf kiittää.

“Markin kanssa käytiin pitkin kesää kirjeenvaihtoa ja vaihdettiin ajatuksia demoversioista. Studiossa hän ei puuttunut tekemisiimme enää kovin yksityiskohtaisesti. Session aikana tehtiin pieniä korjauksia lyriikoihin ja tarkasteltiin fraseerausta sekä jonkin verran englannin ääntämistä.”

Seppo ja Wes
Seppo ja Wes

Wes Fontenotin valpas äänittäjäntyö keräsi Blue Stripiltä valtavasti positiivista huomiota. Wes, joka on nuoresta iästään huolimatta työskennellyt Piety Streetillä yli vuosikymmenen, oli jatkuvasti kartalla ja singahteli oikeaan suuntaan kuin bändin ajatuksia lukien.

“Mark ja Wes olivat tehneet pohjatyönsä todella hyvin. Pääsimme tehokkaasti työn touhuun, kun Wes osasi sijoittaa mikrofonit nopeasti ja oikein heti kättelyssä. Voisi tietysti äänittää biisit yksi mikki keskellä huonettakin, mutta se ei taida olla ihan meidän juttumme.”

Vaikka studiolla painettiin pitkää päivää, Wes Fontenot ei ollut moksiskaan.

“Meno on oikeastaan aika normaalia. Usein käy niinkin, että ensimmäinen viikko otetaan todella rennosti, ja sitten toisella viikolla joudutaan tekemään 15-tuntistakin päivää”, Wes vertailee.

Mies on tallentanut Apple-tietokoneella pyörivällä ProTools HD -ohjelmalla monenlaista.

“Meillä on ollut asiakkaita Sierra Leonesta, Ranskasta, Tanskasta… ja kävi täällä myös ruotsalainen Bo Kaspers Orkester äänittämässä. Välillä aika outoakin shittiä, mutta ei koskaan aiemmin suomalaisia.”

ShareTweetSendSend
speyburn

speyburn

Aiheeseen liittyvää

Petteri Teräs oli tiukka jazzmies

Petteri Teräs oli tiukka jazzmies

Jouko Kirstilä
22.11.2017

Jazz Society of Pori -jazzyhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja Petteri Pertti Juhani Teräs siunattiin haudan lepoon 10.11.2017. Vaikka tunsin Petterin jazzpiireistä jollain...

Sisaruksilla riitoja Zappan taiteellisesta perinnöstä

Matti Laipio
15.7.2016

Perhe on pahin. Tämän on myös kokenut Porissa torstaina esiintynyt Zweezil Zappa, joka on riitautunut sisarustensa kanssa heidän isänsä Frank...

Aleatoric ja Impérial Quartet vauhdikkaasti liikkeelle

Antti Suvanto
12.3.2015

Pianisti Aki Rissasen, belgialaissaksofonisti Robin Verheyenin sekä rumpali Markku Ounaskarin muodostama trio aloitti Suomen kiertueensa maanantaina Keravalta. Kyseessä on järjestyksessä...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

Tikkujamit siirtyvät Shamrockiin

Nyyrikin jazzkevään ohjelma

15.1.2023
Juho Valjakka Trio

Juho Valjakka Trio

3.1.2023

Allways welcome Mr Stafford! Storyville 30 v.

25.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo