• Yhteystiedot
06.12.2023 10:27
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Artikkelit Artikkelit

Jazzille parempi näkyvyys mediassa

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
23.1.2015
Artikkelit
A A
Jazzille parempi näkyvyys mediassa

Toimittajien Remingtonit eivät rallata jazzille…

On tunnettu tosiasia, että jazz näkyy ja kuuluu varsin huonosti kotimaan mediassa. Yleisradion TV-lähetyksissä sitä on erittäin satunnaisesti, vakiolähetysaikaa ei ole. Teema lähettää silloin tällöin M-studiossa tehtyjä taltiointeja, tuoreimpina ovat jääneet mieleen Herdin, Timo Lassyn ja Verneri Pohjolan yhtyeiden nauhoitukset viimeisen vuoden sisällä. Harvoin tulee siis jazzia sieltäkään. Onneksi meillä on jazzradio, mutta sen lähetysajat ovat kummallisiin aikoihin. Haikein mielin ajattelemme New Yorkissa kuuluvaa New Jerseyn Newarkissa sijaitsevaa WBGO- asemaa, joka lähettää jazzia periaatteella 24/7.

Jos meillä TV:ssä ja radiossa jazzin esittäminen on minimaalista, lehdissä kirjoittelua ei ole senkään vertaa. Lehdet voisivat kertoa ennakkotietoja tulevista konserteista ja referoida niitä jälkikäteen. Muusikoista poikkeuksena ovat rock- ja poptähdet, jotka kyllä nostetaan esiin isoin otsikoin ja kokosivun kuvin. Vaikuttaa siltä, että jazztapahtumien ennakkotiedot ja konserttiarvostelut jäävät paljolti Jazzrytmien varaan. Helsingin Sanomilla on erikseen toimittajia konserttien, myös jazzkonserttien, arvioimista varten, mutta tästä huolimatta vain murto-osa tapahtumista pääsee lehden sivuille. Koska Sanomien painoarvo on huomattava, olisi toivottavaa, että myös suurempi osa jazzmuusikoistamme saisi näkyvyyttä julkaisussa.

Korkeakulttuuri (?) ja Matti Nykänen kiinnostavat...
Jazz on kuin urheilun kuviokellunta… ei palstatilaltaan mitään jääkiekkoa

Entä sitten maakunnalliset lehdet? Tarkistimme mitä lehtien verkkoverkkoversiosta löytyisi hakusanalla “jazz”. Valitsimme satunnaisesti eri puolelle Suomea ilmestyviä julkaisuja. Osalla lehdistä ei ollut lainkaan hakumahdollisuutta verkkosivuillaan. Tällaisia olivat mm. Ålandstidningen, Forssan Lehti, Itä-Häme ja Ilkka. Hakusanalla ei löytynyt mitään seuraavista lehdistä: Somero, Aamulehti, Keskisuomalainen, Savon Sanomat, Etelä-Saimaa, Kouvolan Sanomat ja Kainuun Sanomat. Yksi ainoa maininta löytyi Satakunnan Kansasta ja Karjalaisesta. Runsaammin mainintoja löytyi vain muutamasta lehdestä kuten Ahvenanmaalla ilmestyvässä Nya Ålandissa (10 mainintaa ) ja pääkaupunkiseudun HBL:ssä (5). Turun Sanomat päätyi huimaan lukuun 77. Tosin vielä suurempaan määrään pääsi Salon Seudun Sanomat, josta mainintoja löytyi peräti 595 kpl!  Voiko saamistamme hakutuloksista päätellä jotakin?  Ainakin sen, että lehtien arkistointiperiaatteissa on suuria eroja. Osalla ilmeisesti verkkohaulla pääsee vain tuoreimpiin lehden numeroihin, osalla taas netissä on useamman vuoden kaikki numerot. Näppituntumamme alueellisessa tarkastelussa on, että nimenomaan länsirannikko on ollut perinteisesti jazzille suosiollista, joten olisi luontevaa, että merkintöjä löytyy enemmän sieltä.

Näistä laihoista tuloksista päätellen jazz ja eritoten kotimainen laatujazz ansaitsee ehdottomasti paremman näkyvyyden mediassa ja varsinkin valtamediassa. Eikä vain silloin, kun bändissä vierailee suosittu iskelmä- tai poplaulaja. Jazz ansaitsee paikkansa nimenomaan jazzinstrumentalistiemme erittäin korkean tason vuoksi. Myös kansainvälisesti tarkastellen.

Hyvän pohjan jo lapsuudessa alkaville opinnoille antavat lukuisat musiikkiopistomme, joista jatketaan Pop & Jazz Konservatorioon ja  Metropolia Ammattikorkeakoulun pop/jazz-musiikin koulutusohjelmaan. Erikoislahjakkuudet pääsevät suoraan Sibelius- Akatemian (nykyisin Taideyliopisto) jazzlinjan nuoriso-osastolle, josta tie voi johtaa aina tohtoritasoiseen tutkintoon asti. Sibiksen jazzosastoa arvostetaan myös muualla maailmassa. Tiedämme tämän, koska seuraamme jazzkoulutusta myös New Yorkissa. Monet tunnetut amerikkalaiset jazzmuusikot ja pedagogit muistavat mainita Sibelius-Akatemian ansiot. Suomalaisilla näyttää olevan erityistä intoa ja sitkeyttä kovaan harjoitteluun sekä omalaatuista, välillä hulluakin luovuutta, jota jazzin tulkitsijat tarvitsevat. Näin syntyy hyvä jazz.

Liekö kyse ennakkoasenteista…  The cover of New Orleans newspaper The Mascot, 15 November, 1890. 'Robinson's Band Plays Anything'.
Liekö kyse ennakkoasenteista… (Sanomalehti The Mascot 1890 New Orleans. ‘Robinson’s Band Plays Anything)

Miksi sitten tämä hyvä jazz ei kiinnosta mediaa? Eikö median pitäisi kulkea hieman etunenässä kansaa valistaen eikä jättäytyä vain suuren massan mieltymysten ja mielipiteiden kirjaajiksi? Iiro Rantala totesi eräässä haastattelussa: ”.. ..me (jazzmuusikot ja jazzmusiikki) vaan ollaan niin vaikeita ymmärtää…”

Jos jokin asia on vaikea, eikö sitä erityisesti pitäisi pyrkiä esittelemään ja selventämään myös julkisesti lehtien ja TV:n avulla? Mielestämme se palvelisi koko alaa. Vai pitäisikö ryhtyä kurssittamaan kuulijoita? Näin tekee mm. New Yorkin Lincoln Center, joka kurssittaa 3-100 vuotiaita jazzin saloihin.

Ongelmat ovat näet osittain samoja USA:ssa. Seurasimme hiljattain jazzin asemasta käytyä keskustelua sikäläisen jazzjournalistien liiton webinaarissa (webissä toimiva mielipiteenvaihtokanava, johon tällä kertaa saattoivat ottaa osaa journalistit ympäri maailmaa).

Ohessa muutamia kommentteja. Ensiksikin tänä päivänä on vaikeaa löytää sellaista jazzartistia, joka kelpaisi sekä alle että yli 35-vuotiaille. Erityisesti festivaalit ovat tässä suhteessa ongelmallisia. Koska jazz on usein ”not easily accessible” eli vaikeaa lähestyä, mukaan on keksittävä kiinnostavia oheistapahtumia. Alle 35-vuotiaille genrellä ei ole niinkään merkitystä, sillä he etsivät elämyksiä. Sen sijaan oheistapahtumat ovat heille tärkeitä. Diggarit sen sijaan etsivät ”hard core jazz” ja käyvät vain klubeissa, jotka ovat nimenomaan profiloituneet jazzille. Ristiriitaa syntyy, kun järjestäjä haluaa rahaa ja jazzin harrastaja korkeatasoista musiikkia.

Harri Uusitorppa kirjoitti joulukuisesta We Jazz-tapahtumasta Helsingin Sanomissa otsikolla We Jazz koukuttaa. Hän mainitsi, että jazz pitää paketoida, ikään kuin tuotteistaa uudelleen sen kiinnostavuuden herättämiseksi, mikä tarkoittaa jonkin lisäelementin yhdistämistä esitykseen. Hyvä. Tällaisiin tapahtumiin saattaa tulla kuitenkin jazzin kannalta vääränlaista yleisöä. Sen voi päätellä puheensorinasta tai soolojen huomiotta jättämisestä. Soittajille asiantunteva yleisö on kuitenkin tärkeä, koska jazz on kommunikointia myös kuulijan kanssa. Vastaanottavainen yleisö innostaa tulkitsijaa vahvempiin suorituksiin.

Koska Suomessa jazzia aletaan arvostaa ihan vain sen itsensä vuoksi? Miten monta vuotta kuluu, ennen kuin nämä meidän loistavat jazzin ammattilaiset saavat taiteelleen arvoisensa kohtelun esimerkiksi valtakunnallisella TV kanavalla? Jazzin aseman ja arvostuksen pitäisi olla samalla tasolla kuin oopperan ja klassisen musiikin, sillä jazzkoulutuksemme tuottaa tänä päivänä sellaisia kovan luokan ammattilaisia, jotka pärjäävät maailmalla yhtä hyvänä vientituotteena kuin klassinen musiikki, arkkitehtuuri ja design.

ShareTweetSendSend
Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Aiheeseen liittyvää

Tukholman Fasching on ruotsalaisen jazzin kotipesä

Tukholman Fasching on ruotsalaisen jazzin kotipesä

Janne Tarmio
14.11.2023

Osoite on Kungsgatan 63. Ollaan vain kivenheiton päässä Tukholman päärautatieasemasta ja Kungsholmenin suuntaan lähtevän sillan tyvipäässä. Täältä löytyy varmimmin jazzia,...

Ossi Aalto orkestereineen 1940-luvun lopulla

Mitä tekoäly osaa kertoa perinnejazzista ja swingistä?

Martti Koljonen
6.9.2023

Tämä juttu on tehty tekoälyn avulla. Hyödynsin ChatGPT-sovellusta ja pyysin tekstiä: ”Kirjoita artikkeli suomalaisesta perinnejazzista ja swing-musiikista 4000 merkkiä”. Teksti...

Kasperi Sarikoski ja UMO Helsinki Ensemble tarjosivat täydellisen lounaan

Kasperi Sarikoski ja UMO Helsinki Ensemble tarjosivat täydellisen lounaan

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
4.9.2023

Palataan  kuitenkin alkupaloiksi menneisyyteen. Oli vuosi 2002. Olimme päätyneet Pop ja Jazz- Konservatorion tiloihin Helsingin Arabiassa, jossa oli meneillään oppilaskonsertti....

Viikon suosituimmat

Suomen PerinneJazz ry:n joulukuun vinkit

Suomen PerinneJazz ry:n joulukuun vinkit

30.11.2023
We Jazz -festivaalin lauantai oli monipuolinen musiikillinen runsaudensarvi

We Jazz -festivaalin lauantai oli monipuolinen musiikillinen runsaudensarvi

3.12.2023

Helsinki Jazz ry jakoi Art Breaks Walls -tunnustuspalkinnon saksofonisti Mikko Innaselle.

4.12.2023

Suosittelemme

Kuopiolaisille uusi puheenjohtaja – kunnianhimoinen toimintasuunnitelma 2024

4.12.2023
Loppusyksyn jaZZanneissa kotimaista uutta ja pohjoismaisia improvisoijia

Loppusyksyn jaZZanneissa kotimaista uutta ja pohjoismaisia improvisoijia

14.11.2023

Timo Lassy ja Jukka Eskola yhteistyöhön New Orleans -muusikoiden kanssa

17.11.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo