• Yhteystiedot
21.03.2023 14:07
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Esittelyt Muut esittelyt

Risto Pesonen & Hara Järvinen: Nastolan Bluespojat

Antti Suvanto
21.12.2021
Muut esittelyt
A A
Risto Pesonen & Hara Järvinen: Nastolan Bluespojat

Risto Pesonen & Hara Järvinen: Nastolan Bluespojat

Blues kantautui Eurooppaan 1960-luvulla pääasiassa Englannin kautta, ja sitä kautta myös Suomeen. British Blues Boomin airuen rooli siunaantui Lontoossa eritoten Chicagon urbaanityylin edustajille, ennen muuta kitaristeille (kuten supertähdet Eric Clapton ja Peter Green). Suomen invaasiossa keskeistä roolia näyttelivät Lahti ja Päijät-Häme, voisi jopa sanoa Nastolan kunnan kaupungin naapurissa olleen yksi kehityssuunnan keskuksia pienessä maassamme. Lahtelaisten bluesentusiastien, Risto Pesosen ja Hara Järvisen, laajamittainen ja perusteellinen hakuteos Nastolan bluespojat tutkii suomibluesin historiankulkua ja pohtii sen valtateitä ja sivupolkuja Lahden ympäristössä. Nostalgian lisäksi lukijalle välittyy informaatiota alueellisesta näkökulmasta ja päijäthämäläisten nuorten elämäntavasta, mutta ennen muuta huikaiseva kasvutarina intohimoisesta musiikille omistautumisesta ja miten aloittelijoista kasvoi merkittäviä toimijoita tai vakiintuneita asianharrastajia. 

Lahden seudun koviin bluesnimiin on perinteisesti liitetty kolme yhtyettä; Charlies, Chicago Overcoat ja Fire Blues, henkilöistä taas huuliharpisti Pepe Ahlqvist. Pepeä voinee kutsua Suomi-bluesin ensimmäiseksi ammattilaiseksi, enemmistön ollessa joko amatöörejä tai sitten muulla musiikilla leipäänsä tienaavia ammattimuusikoita. Nastolalaisten riveistä on lähtenyt joukko arvostettuja muusikoita ammatillisuuteen, kuten arvostettu basisti Kari ”Pitkä” Lehtinen (mukana mm. Dave Lindholmin bändikuvioissa). 

Näiden eturivin bluesartistien kasvupohjana oli Nastolan seudun nuorissa virinnyt, ällistyttävän monivivahteinen ja samalla sisällyksekäs blues- ja rockinnostus, minkä syväluotaus on kirjan poikkeuksellinen ansio. Bluesin nousu kansallisten kärkifestivaaliemme ohjelmistoon (Pori Jazz, Ruisrock) oli sekin suurelta osin Päijät-Hämeessä tehdyn sinnikkään työn ansiota. Charlies soitti jo ensimmäisellä Ruisrock-festarilla 1970 ja Porin jami-illoissa on kuultu lahtelaisbändejä ensimmäisten joukossa. 

Päijät-Hämeessä vaikutti myös joukko siipiään kokeilevia cartoonisteja, joista Pertti Jarla on tunnetuin, hirtehisen Fingerpori-sarjansa ansiosta. Jarlan omintakeinen tyyli näkyy myös kirjan kansipiirroksessa. Inspiraation siihen on antanut John Mayall Bluesbreakers with Eric Clapton-albumin (1966) kansikuva. Claptonin lukema Beano-sarjis on nyt vaihtunut kotimaisittain Jymyyn; se oli 1970-luvulla ilmestynyt, amerikkalaista underground-sarjakuvaa julkaiseva sarjakuvalehti, hauska detalji sekin. 

Lähtökohdallista tutkimusta

Kirjassa on 50 lukua ja sivuja kertyy lähes 500 – perusteellista ja argumentoivaa työtä on siis tehty. Nastolan bluespoikien valokuva-aineisto on runsasta ja kaihoisaa, täynnä nuorten poikien viatonta intoa ja kunnianhimoista puserrusta mustan musiikin tiellä. Matkapäiväkirjoja hyödyntäen esimerkiksi Charlies’in Ruotsin kiertueen muistumat tulevat nyt järjestelmällisemmin julkisuuteen, toisin kuin hajanaisiksi ja irrallisiksi kommenteiksi jäävissä muisteloissa yleensä. 

Otsikointi saisi tosin olla terävämpää – lähinnä jutustelutyyliin kirjoitetut ja osin lausemuotoiset otsikot ehkä hieman hämmentävät lukijaa, ainakin Lahden talousalueen ulkopuolella. Vastaanottavaisella lukijalla ne voivat jopa ajoittain luoda kuvan sisäpiirin juhlasta, jossa lukija kokee olevansa vähän kuin joku gatecrasher, kuokkavieras. Tämä on varmasti tahatonta, mutta niin vain voi joskus käydä. Flashback-muistikuvilla pelaava psykedelian kausi tietysti tuli sekin Lontoosta, bluesin vanavedessä, mutta jotenkin tuo tyyli sopii kirjan suoritustavaksi huonosti istuvalta. 

60-lukuisen Suomen esittäminen musiikin takamaana ei liioin ole ollut tekijöiden tarkoitus, mutta hieman tässä kajastelee taas tuttu henki, että muualla oltiin tuolloinkin fiksumpia. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksei Lontoossa ymmärretty tangon päälle. Muistutukset ajanhengestä, kuten naivistisen taiteen esitaistelija Martti Huuhaa Innanen, maalaavat ajanhengen kansojen syvistä riveistä – varmaan todenmukaisesti, mutta aivan kaikki pikkuseikat eivät välttämättä kytkeydy nastolalaisuuteen. 

Ja kytkeytyykö aina bluesiinkaan? Toisaalta juuri nastolalaisten kohtelu mediassa olisi ansainnut syvempääkin tarkastelua; tulenkantajia ei aina kohdella silkkihansikkain. Valtamedian ohella kiinnostaisi sektorilehdistön, kuten Blues News-lehden, suhtautumistapa nastolalaisiin aateveljiin; sen taustayhteisö Finnish Blues Society koostui tuolloin lähinnä toisinaan parjaavista ja suomalaisbändejä sättivistä riidankylväjistä, joille valkoihoisten blues oli yksi elähdyttävä vihanpidon kohde. Bluesin hienoa perinnettä ei noilla eväillä levitetty, pikemminkin päinvastoin. 

Bluesin syntysijoilla USA:ssa koko musiikinala oli tuolloin nimittäin kuollut, kukaan ei välittänyt tippaakaan mustan vähemmistön musasta, ei edes he itse – brittiblues piti sen hengissä. Näin sanoi mm. kitaristi Eric Gales, kun haastattelin häntä Blues Finland-sivustolle Rauma Bluesissa 2017. Sähköisen kaupunkibluesin innoittamana huomio kiinnittyi muihinkin bluesin alalajeihin, kuten country bluesiin ja samalla koko laajaan musiikinalaan. 

Nastolassakin siis osallistuttiin kulttuurihistorian uudelleenkirjoitukseen – itse ehkä sitä tietämättään, mikä onkin yleensä paras laadun tae. Lukujen numerointi olisi helpottanut selailua, tiedonetsintää ja muutenkin esitys olisi hyötynyt tekstin jämäköittämisestä. Detaljien runsaudessa on myös hienoista sekavuutta, ajoin epäyhtenäisyyttäkin, ainakin Lahden seudun historiaa tuntemattomalle lukijalle. Laaja henkilöhakemisto lopussa kuitenkin helpottaa yksittäisen tutkimuksen tekoa. 

Ehkä itselle, tuon ajan eläneenä, on helppo eläytyä ajan tapahtumiin ja ajanhenkeen, mutta luultavasti nuoren polven lukijoille ensimmäiset sata sivua eivät vielä kerro paljoakaan. Hyvä tietysti lukea, millaisiin oloihin ja millaiseen musiikkimaailmaan blues Suomessa syttyi, mutta pieni tiivistys ei silti olisi ollut pahitteeksi. Teksti poukkoilee aika-akselilla hiukan levottomasti ja epäjohdonmukaisesti; tarkempi kronologinen eteneminen olisi syventänyt lukunautintoa, mutta tietysti sellainen on haasteellista historiallisessa yleiskatsauksessa. 

Levyttäminen oli 60-luvulla älyttömän kallista ja siksi harvinaista herkkua. Maksuttomaan striimaukseen tottuneen lukijan voi olla vaikea hahmottaa tätä näkökulmaa, joten luettakoon levytysfunktion esiin nosto myös yhdeksi kirjan monista ansioista. Levytys palvelee tietenkin markkinointia ja keikkamyyntiä, mutta se on ensisijaisesti bändin kehittymiselle äärimmäisen tärkeä askel ja vastaa sataa treenituntia, kun virheet ja puutteet tulevat koruttomasti esiin – tietysti myös ilonaiheet. 

Harrastuksesta ammattilaisuuteen

Sanottavaa kirjoittajilla siis on paljon, niin tulevista ammattilaisista kuin alan harrastelijoistakin; ehkä kaksi kirjoittajaa yrittää tässä musiikillisessa suururakassa pitää hiukan liian monta palloa yhtaikaisesti ilmassa. Esityksen jakaminen kahteen volyymiin olisi mahdollisesti tuonut kaivattua selkeyttä? Siis nide yksi, bluesin tulo Suomeen ja Nastolan nosto maailmankartalle ja nide kaksi, huippunimien esittely ja kovat nimet Lahden seudulla. Tai jotakin siihen tyyliin. 

Ehkä kotiseuturakkaus tuo tekstiin myös pientä, osin liioiteltua, kansallisromantiikkaa, mutta sellaista on vaikea välttää tällaisen skeeman yhteydessä. Nastolan vanha Puukoulu nousee tässä nostalgisessa katsannossa arvoon arvaamattomaan treenikämppänä ja where the action is at -paikkana. Niin pitkälle ei kuitenkaan päästy, että olisi muotoutunut joku Nastola sound-ilmiö, joka toistuisi alueen bändien soinnissa (siis kuten Chicago style bluesyhtyeillä tai Philly Soul Philadelphian soulbändeillä). 

Mutta oikein hyvä näinkin; Nastola selvästikin toimi innostavana kasvualustana monille hyville artisteille, valtavirrasta poikkeavaa livemusiikkia tuotettiin ja myös amatöörit saivat äänensä kuuluviin. Blues istutettiin Suomeen ikiajoiksi. Muusikoiden ahkera ponnistelu esikuviensa jalanjäljissä alkoi tuottaa tulosta, mikä kuului mm. kitaristien syventyneissä sooloissa, joihin alkoi tulla ideaa ja persoonallisia aineksia. Tiukan bändisoundin kehittyminen ei sekään käy itsestään, vaan vaatii uutteraa paneutumista. Kirja antaa Nastolan pojille positiivista palautetta molemmista, mikä oli erittäin miellyttävä havaita. 

Vauhtia kirjan kuvauksessa haetaan kaukaa ja sangen varmoin ottein; Nobel-kirjailija F.E Sillanpään nimeäminen bluesesikuvaksi on takuuvarmasti ensimmäistä kertaa otettu bluestematiikan metaforaksi. 

***

Todella hienoa, että Nastolan bluessaaga on nyt kirjattu kansiin ja toimijat ovat saaneet tunnustusta. Kirjoittajista Risto Pesonen (68) on tehnyt pitkän uran Suomi-bluesin erinäisissä yhteyksissä jo 30 vuoden ajan. Siviiliammatiltaan hän on fysiikan ja ilmanlaadun tutkimuksen ammattilainen yliopistomaailmassa, mikä selittäneekin tekstin juurtajaksaisen ja yksityiskohtaisen tyylin. Hara Järvinen (60) on lahtelainen rytmimusiikkiaktiivi ja musiikin tuottaja, kirjoittajana hän on erikoistunut juurimusiikkiin. 

Nykyisin Lahden kaupunkiin kuuluva Nastolan kunta toimi mielenkiintoisena musiikkinäyttämönä 60-luvun Suomessa. Seudun musahistoriaa on nyt saatu kaikkien saataville, nautiskelin monista paikalliskulttuurin vivahteista ja pyrkimysten kuvauksista; Lahti ”Suomen Chicagona” oli eräänlainen rytmimusiikin Mekka ja Nastola ”maalaishippimenon napapaikka.” Kirjoittajien kansanomainen kirjoitustyyli, armoton tarinaniskijän hengenlahja ja lyömätön tietämys aihepiiristä tekevät Nastolan poikien bluesseikkailuista nautinnollista luettavaa. 

Aviador-kustantamon musiikkiteosarsenaali siis paisuu miellyttävästi ja mieltä kiinnittävää on myös havaita juuri kotimaisen musiikkimaailman merkittävä osuus aihepiireissä, varsinkin historiikkeina. Blues ja jazz ovat tämän eksploraation keskeisintä ydintä, mikä entisestään nostaa tutkimusten arvoa. Muita ajankohtaisia musatarinoita ovat Mapesta kaikki alkoi – Tapiola Big Bandin tarina sekä Sininen sielua myöten. 

Risto Pesonen & Hara Järvinen: Nastolan Bluespojat (Aviador 2021, 280 s.) 

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Kuopion jazzarit lisäävät konserttitarjontaa

Kuopion jazzarit lisäävät konserttitarjontaa

Martti Koljonen
31.1.2022

- Kuopio on kasvava kaupunki ja kulttuurin tarjontaa tarvitaan koko ajan enemmän. Kuopio Jazz & Blues ry jatkaa toimintaansa edelleen...

Irwin Goodman, kansan taiteilija 

Irwin Goodman, kansan taiteilija 

Antti Suvanto
21.12.2021

Kimmo Miettisen tuore kirja sisältää aikalaiskohtaamisia legendaarisen hämeenlinnalaismuusikon ja viihdeartistin Irwin Goodmanin kanssa. Siis kansan itsensä kertomia tarinoita – koettuja,...

Rohkeaa jazzlinjausta lauletusta runoudesta – Sacrum Facere

Seppo Hanste diggaa jazzia!

Harri Aavaharju
8.4.2020

Seppo Hanste on pyyteettömästi julistanut jo vuosia jazzin ilosanomaa. Sepon kokoamaa jazzkalenteria on julkaistu myös täällä jazzrytmien sivuilla ja se...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Varjoista-levynjulkistamiskonsertti

25.2.2023

Wayne Shorter menehtyi 89-vuotiaana

3.3.2023
Monipuolinen jazzkattaus Forssassa

Millainen on Birger Lindströmin maaliskuun keikkakalenteri?

5.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo