Vuonna 2010 perustettu Koko Jazz Club on Helsingin ainoa täysin taiteelliselta pohjalta toimiva jazzklubi. KokoTeatterin hellässä huomassa toimivalla klubilla on järjestetty yhteensä yli 300 konserttia, joissa on kuultu kovimpien kotimaisten jazzareiden lisäksi myös muiden muassa Peter Erskinen ja Dave Liebmanin soitantaa. Klubin perustaja ja taiteellinen johtaja Timo Hirvonen kertoo mielenkiintoisimmat jutut Koko Jazz Clubin historiasta, viimeaikaisista saavutuksista ja tulevaisuuden näkymistä.
“Idea Koko Jazz Clubiin lähti ajatuksesta, että Helsinkiin ilman muuta tarvitaan jazzklubi – mutta myös sattuma oli kaverina”, pohtii Hirvonen klubin perustamiseen johtaneita syitä. Hirvonen perheineen investoi äänitekniikkaan ja soittimistoon, jotta klubi saatiin käynnistettyä ja pian rohkeus palkittiin: Jenny ja Antti Wihurin rahasto tuki flyygelin hankintaa ja riittävä yleisömäärä löysi nopeasti konsertit. “Wihurin rahaston tuki oli ennenkaikkea mieletön ele”, toteaa Hirvonen.
Vuonna 2012 Koko Teatteri ja Koko Jazz Club avasivat ovensa uusissa, huomattavasti isommissa tiloissa Hämeentiellä, jonne mahtuu enimmillään jopa 200 kuulijaa nauttimaan jazzin ihmeestä.
Arki jazzklubin pyörittämisen ympärillä ei aina ole ruusuista, mutta Hirvosen mukaan kulttuurisessa mielessä se kannattaa aina 200-prosenttisesti. Johtajan toimenkuva vaihtelee paperitöiden, markkinoinnin, kokin ja baarimestarin välillä. “Viidettä vuotta mennään ja jazzelämää eletään edelleen: joka viikko saa todistaa upeita konsertteja ja tavata kollegoita ja jazzfaneja.”
Hirvosen eräs ikimuistoisimmista kokemuksista Koko Jazz Clubilta on pianisti Joey Calderazzon konsertti. “Kun Joey esiintyi meillä kolmatta kertaa, hän soitti sillä lailla että ymmärsin jotain todella oleellista tästä musiikista.” Onnistuneiden keikkojen ohella kollegoiden osoittama arvostus ja kannustus tuntuu olevan tärkeää klubiyrittäjälle. “Kun Dave Liebman konserttinsa jälkeen sanoi minulle keep the place open, tiesin että tässä on jotain järkeä”.
Kokon saama kansainvälinen huomio ja yhteydenottojen jatkuva virta on tullut klubin isännälle pienoisena yllätyksenä. Hirvonen oli New Yorkin Jazz Standard -klubilla kuuntelemassa Mingus Big Bandiä, kun paikan johtaja saapui suomalaisen luokse innostuneesti tervehtien: “Hi, aren´t you the man from the Koko Jazz Club in Helsinki, nice to meet you!” Vastaavanlaisia tilanteita on kuulemma tullut maailmalla silloin tällöin vastaan ja kokemukset ovat olleet vähintäänkin “hämmentäviä”.
Kansainvälisyys on Kokolle myös tavoite ja sen eteen on tehty töitä. Klubi on hiljattain avannut sekä englannin- että japaninkieliset sivut ja konserttien live-streameja aletaan näyttämään Japanissa paikallisesti järkevään aikaan. Myös pienimuotoiseen levyjakeluun on löytynyt kanava. Myönteisiä uudistuksia on vauhdittanut muun muassa Japanin suurlähettiläs ja median antama huomio. “Teemme suomalaisen jazzmusiikin promotointia ja usein näistä pienistä asioista on ne hyvät jutut lähteneet”, Hirvonen tuumaa.
Koko Jazz Clubin pyrkimyksenä on tuottaa korkealaatuisia konsertteja ja saada asianmukainen korvaus siitä soittajille. “Jälkimmäisessä on vielä tekemistä, mutta katsomme luottavaisesti tulevaisuuteen”, kertoo Hirvonen. Hyviä asioita tapahtuu jatkuvasti. Esimerkkinä Hirvonen mainitsee Iiro Rantalan klubille lainaaman 60-luvun Steinway & Sons -flyygelin. “Se oli todella merkittävä kädenojennus klubitoiminnallemme.”