Tilaisuudessa oli mahdollista tutustua opettajiin ja muihin oppilaisiin sekä kuulla kiinnostavia musiikkiesityksä, joista osa oli opiston ja sen “isähahmon”, kesäleirin, omilta opiskelijoilta.
Häkellyttävän nuorten muusikoiden ja laulajien esitykset olivat hyvin energisiä ja koskettavia. Repertoaari oli vielä enimmältään heidän itse kirjoittamiaan lauluja. Erityisen mieleenpainuvia esityksiä olivat Soul Valpion sähäkkä hip hop-setti, ja upean tyttötrio Psyycen herkkä tunnelmointi.
Samalla oli tilaisuus tutustua Popjazzopiston toimintamalliin laajemminkin. Kyseessä on yksityinen musiikkiopisto, joka tarjoaa yleisen oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta rytmimusiikista innostuneille oppilaille, aloittelijoista ammattilaisiin, kokeilijoista konkareihin. Opisto on siis avoin kaikille, jotka haluavat kehittyä rytmimusiikin taidoissa, soittajina tai laulajina, pääsykokeita ei ole.
Opiston opettajakunta on hyvin nuorta ja nuorekasta, tärkeilemätöntä ja rentoa – silti toimintatapa on aidon ammattimainen. Huumoriakaan ei ole unohdettu; ihminenhän oppii kivassa fiiliksessä paljon paremmin kuin totisen “pönötyspedagogiikan kohteena”.
Esimerkiksi tavoitteena on kehittää monipuolista instrumentin hallintaa, löytää oma lauluääni ja oppia käyttämään sitä omalla persoonallisella tavalla sekä tutustua laajasti populaarimusiikin eri aikakausiin ja tyylisuuntiin laulajan näkökulmasta.
Luova opettajuus
Popjazzopiston rehtori on Tiina Mustonen, itsekin kokenut popjazzlaulunopettaja ja musiikkipedagogi. Hän on toiminut muusikkona erilaisissa projekteissa, bändeissä sekä teatteri- että elokuvamusiikin parissa. Tiina on erikoistunut improvisointiin ja perehtynyt laulutekniikoihin, kuten CVT (Complete Vocal Technique) ja SLS (Speech Level Singing). Jazzlaulun koulutusta hän on hankkinut mm. Washington D.C.ssä.
– Popjazzopiston yleisenä päämääränä on rohkaista oppilaita harrastamaan musiikkia itsenäisesti ja suhtautumaan siihen tavoitteellisesti, kuitenkin ilman painostavaa tai suorituskeskeistä ilmapiiriä, rehtori Tiina Mustonen linjaa.
Tiina Mustonen toimii myös puheenjohtajana Keski-Suomen Popjazzleiri ry:ssä, joka on opistoa ylläpitävä aatteellinen yhdistys. Leirikurssit ovat oivallinen keino oppimiseen rennossa ilmapiirissä. Tiina linjaa omaa didaktiikkaansa seuraavasti.
– Opettajana olen tarkkaavainen ja valpas, vaativakin tarpeen mukaan, mutta kuitenkin hyväntahtoinen ja lämminsydäminen. Opettajan tärkein tehtävä on saada oppilaasta hänen parhaansa esiin, ei moittia siitä, mitä hän vielä ei ole tai mihin hän ei vielä kykene.
Tiinan oma opetusohjelma sisältää popjazzlaulua, laulutekniikkaa, yhtyelaulua ja -soittoa, säveltämisen, sovittamisen sekä sanottamisen ohjausta. Lisäksi on mahdollista saada ohjausta studio/äänentoistoasioissa, musiikinteoria- ja säveltapailun opetusta ja tutustua eri tyylilajeihin.
– Opiston keskeinen tavoite on tehdä musiikkia yhdessä, Tiina huomauttaa. -Kaikki halukkaat saavat soittaa tai laulaa viikoittain yhtyeissä ja lauluyhtyeissä. Varsinaisia tutkintoja meillä ei suoriteta; opiskelu voi johtaa myöhemmin joko ammattiin valmistavaan tutkintoon, tai sitten musiikin harrastajan taidot kasvavat ja harrastus syvenee.
Popjazzopiston nuorille oppilaille pyritään antamaan tarvittavat valmiudet, jotka myöhemmin avaavat ovet vaikkapa ammattikorkeakouluun, jos omaa intoa ja lahjoja riittää. Soitto- ja laulutaidot hankitaan ja niitä ylläpidetään yhdessä soittamalla ja aktiivisesti keikkailemalla; soittotaitohan tähtää julkiseen esiintymiseen. Opistossa opiskellaan lukuvuosi tai lukukausi kerrallaan (paitsi aikuisopiskelijat) ja lukukausimaksuihin on mahdollista sisällyttää yksilötunnit, yhtyesoitto/laulu sekä teoria.
Ryhmäopetus innostaa oppilaita musisoimaan yhdessä, mutta se myös kehittää luovuutta ja kykyä kommunikoida musiikin avulla; kuunnella toista ja vastata siihen. Popjazzopiston toimintamallin avulla oppilaalla on mahdollisuus syventää henkilökohtaista musiikkisuhdettaan, saada valmiudet tutustua muihin kulttuureihin eri musiikkityylien kautta sekä omaksua hyvä perustieto ja -taitopohja eri taidealojen jatko-opintoja varten.
– Meillä opetuksen painopisteenä on oppilaan oma musisointi, eli toiminnan kautta tekemällä ja kokemalla oppiminen, Tiina Mustonen muistuttaa. -Esimerkiksi teoriaopinnoissa käytetään oppimisen apuna omaa pää-instrumenttia ja sen kautta pyritään havainnollisesti tutkimaan musiikinteorian eri ilmiöitä, kuten melodiakulkuja, rytmejä, harmonioita jne.
Opintojen rakenne
Popjazzopiston lukuvuoden pituus on 37 opetusviikkoa. Lukuvuosi noudattaa pääosin Jyväskylän kaupungin koulujen työ- ja loma-aikoja. Opiskelun kestoa ei erikseen ole rajoitettu. Oppilaita ohjataan harjoittelemaan itsenäisesti, osallistumaan aktiivisesti opetukseen sekä kannustetaan musisoimaan ja harjoittelemaan yhdessä. Esiintymistilaisuudet (keikat, jamit) ja opettajavierailut kuuluvat olennaisena osana Popjazzopiston ja ovat osa jokaista opintokokonaisuutta.
Yleisen oppimäärän opinnot rakentuvat opintokokonaisuuksista, joista oppilas voi valita mieleisensä, joko valitessaan useimpia opintokokonaisuuksia lukuvuodeksi tai keskittymällä yhteen ja syventäen taitojaan siinä. Opetustarjonta pyritään pitämään monipuolisena ja opintokokonaisuuksia on mahdollista muokata ja lisätä kysynnän mukaan.
Popjazzopiston tarjoaman taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän laskennallinen laajuus on yhteensä 500 tuntia, joka koostuu oppilaan valitsemista opintokokonaisuuksista. Opintokokonaisuuksia voi valita haluamassaan järjestyksessä ja syventää joko yhtä tai useampaa valitsemaansa opintokokonaisuutta tasolta toiselle etenevillä opintokokonaisuuksilla ja kursseilla.
Keski-Suomen Popjazzopiston opetustilat sijaitsevat Jyväskylän keskustan tuntumassa, viehättävässä puutalossa, osoitteessa Seminaarinkatu 28, Beckerin taidelainaamon pihapiirin.
Opiston nettiosoitteesta http://www.popjazzopisto.fi/ löytyy lisätietoja opistosta ja koulutukseen hakeutumisesta.