• Yhteystiedot
28.03.2023 04:37
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Esittelyt Muut esittelyt

Irwin Goodman, kansan taiteilija 

Antti Suvanto
21.12.2021
Muut esittelyt
A A
Irwin Goodman, kansan taiteilija 

Irwin Goodman kansan taiteilija

Kimmo Miettisen tuore kirja sisältää aikalaiskohtaamisia legendaarisen hämeenlinnalaismuusikon ja viihdeartistin Irwin Goodmanin kanssa. Siis kansan itsensä kertomia tarinoita – koettuja, kuultuja, osin ilmeisesti myös luultuja – kansan syvien rivien tulkista, kansantaiteilijasta sanan laajimmassa mahdollisessa merkityksessä. Irwin Goodmanin (Antti Hammarberg, 1943–1991) epävirallinen ja omintakeinen elämäkerta pyrkii siis tuomaan julki Rentun ruusun ja muiden menestyshittien tekijää ihmisenä. Miettisen kirja henkilöityy olennaisesti tutkimuskohteensa persoonaan ja käyttäytymiseen; bändit, levytysstudiot ja muut yhteistyötahot ovat mukana, muttei erityisessä ammatillisessa fokuksessa. 

Haastatteluihin pohjaava kirja sisältää lähes sadan ihmisen haastattelulausuntoja. Aikamoinen vaivannäkö lienee taustalla, jos kohta haastateltavat ovat suostuneet tehtävään ilmeisen halukkaasti. Kansanomainen sananvaihto tuo uutta Goodmanin artistikuvan ja miksei koko lyhyeksi jääneen elämän ymmärtämiseen – systemaattisempi toteutus vain olisi tehnyt tuotoksesta vielä nautinnollisempaa. 

Kansalaisten tarinakokoelma tarkastelee Goodmania ulkopuolisten silmin: lähipiirin, fanien ja yhteistyötahojen kertomuksien lisäksi aivan tavallisia, showbisneksen ulkopuolisia ihmisiä. Niistä erottuu kuva omaa tietään kulkeneesta kansantaiteilijasta. Teos myös käsittelee miestä artistina ja uskalikkona huimapäänä, ei siis pelkästään ilmiönä tai lehtiotsikkona – tosin rajanveto on monelle haastateltavalle hieman haasteellista. 

Goodman kuitenkin oli muusikko ja tuottelias lauluntekijä ja tienasi niillä leipänsä koko aikuisiän. Haastateltavat kertovat yhteyksistään artistiin ja ammattiväki tämän musiikkiin ja musiikin tekemiseen. Henkilökohtaisen kokemuksen suhteen osa on vähintäänkin tulkinnallinen, ellei sellaiseksi lueta sitä, että on kävellyt yhtäaikaisesti artistin kanssa samalla kadulla; hiukan lisää lähdekriittisyyttä ei olisi ollut pahitteeksi. 

Kriittisen lukijan on yksittäisistä ja jokseenkin hajanaisista osumisista hieman haasteellista hahmottaa laajempaa kokonaisnäkemystä suomalaisesta viihdemusiikin merkkihenkilöstä, ainakin ilman edeltävää Goodman-tietämystä. Miettinen ei ole nähtävästi editoinut saamaansa aineistoa, minkä voi nähdä tietynlaisena puutteena. Kirjassa on 13 lukua ja vielä neljä liitelukua, joista yksi on Irwinin elämäkerturin, Juha Rantalan, puheenvuoro. Lukujen otsikointi on melko hiomatonta, mikä kertoo tematiikan vaillinaisuudesta haastatteluvaiheessa. 

1960- ja 70-luvun Suomesta kirja sen sijaan luo tuloksellista kuvaa; silloin elettiin kovin toisenlaista aikaa ja musiikin ammattilaisen asema oli erilaatuinen kuin nyt. Kirjan kuvaliitteet tuovat oman, vahvan näkökulmansa muusikon elämään – tosin takakannen tupakoiva pääkallo ylittää hyvän maun rajat ja on vielä ristiriidassa kirjan perussanomankin kanssa. Tuskinpa lukija olisi liioin pahastunut hieman analyyttisemmasta otteesta tekovaiheessa; piiloivaa ja jälkiviisautta on nyt hieman liikaa, samoin suoranaista juoruilunmakua. Kirjan henkilöhakemisto helpottaa tiedonhakua. 

Suuren hämeenlinnalaisyleisön kommentit koskevat etupäässä artistin menestyksen syntyä ja sen jälkeistä aikaa. Ennen läpimurtoa hänet tituloitiin kotikaupungissaan termillä ”Hamppari” – taustalla ilmeisesti tulevan artistin jo tuolloin ilmaisema asosiaalisuus ja piittaamattomuus normeista. Sanoittaja ja alkuaikojen aseveli yhteiskunnan vastaisessa rintamassa, Vexi Salmi kertoi joskus haastattelussa, että Irwin noustua ensikeikallaan lavalle hämeenlinnalaisessa pubissa, yleisö huusi: ”Hamppari alas, jotta Goodman näkyy!” Näistä ajoista ja kansan nihkeistä asenteista artistia kohtaan kirjalla on niukemmin sanottavaa. 

Uraansa aloitteleva Goodman oli hauska ”havumetsien Dylan” – akustinen kitara, lätsä päähän ja protestoimaan yleisiä ja erityisiä ristiriitoja musiikin keinoin, suuren esikuvansa, Bob Dylanin, mallia adaptoiden. Salmen anarkistiset sanoitukset olivat parhaimmillaan hullunkurisen pilkallisia, yhteiskunnallisia epäkohtia korostavia ja osumatarkkuuskin varsin hyvä (Raha ratkaisee, Työmiehen lauantai) tai ainakin tyydyttävä (Lievestuoreen Liisa jne.). Rattijuoppoustuomiokin sai sävelet (Autolla Kanarian saarille), samoin omakotitalon pakkolunastus verovelkoihin (Ryysyranta meni). 

Biisinikkarina Goodman kehitti oman ja helposti erottuvan tyylinsä ja pysyi siinä. Voimaa uralle ei haettu muiden kanssa hengaillen tai muiden tahtoon taipuen. Goodman ilmeisesti oli huumorimiehiä lavan ulkopuolellakin, ja altis asioiden koomiselle tarkastelulle, uransa ehtoopuolella myös salaivalle. Kirjoitettaessa huumoriteeman käy kuten aina, kun huumorintajuiset kertovat huumorista: lukijaa ei naurata. Skandaalimaisia paljastuksia ei löydy, mistä annettakoon plussaa kirjoittajalle. 

***

Arvostettu jazzpianisti Iiro Rantala nimesi muistelmansa Nyt sen voi jo kertoa (Teos, 2011); muusikoille kertyy kaikenlaista kulissien takaista tietoa, josta osa on kiusallista. Tarvitaan aikaa, ennen kuin sen rohkenee paljastaa. Tykinlaukausten ohella Rantalankin muistelot sisälsivät silti enemmän korkkipyssyn poksahduksia ja Goodmanin kansanmemoaareihin pätee sama. Kirjansa lopussa Rantalalla löytyi silti vielä jämäkät ohjeet nuorelle, uraansa aloittelevalle muusikolle. Muiden kertomana tällaiseen koskettavuuteen on tietysti vaikea päästä, mutta odotettu tekijän loppuhuipennus jää odotettua ohuemmaksi, kun jälkikirjoituskin (Rest In Peace) koostuu haastatteluista ja lopputekstit ovat vieraskynistä. 

Paljon on siis muistinvaraisesti merkitty sellaista, mikä kirjoittajan ja haastateltujen mielestä voidaan nyt sanoa ääneen. Ansaitseeko kaikki tuo tulla sanotuksi, on tietysti aivan toinen asia. Tekstin kansanomaisuudesta poikkeavat edukseen ammattilaispointit, varsinkin rytmimusiikin ystävien arvostama bluesministeri Esa Kuloniemi Yleltä, tuottaja Kassu Halonen ja Soundi-lehden perustaja Waldemar Wallenius. Muilta osin musiikintekoon kytkeytyvät toimijat olisivat voineet omaksua hieman ammattimaisemman roolin haastatteluissa. 

Seikkaperäisemmin Goodmanin elämästä kiinnostuneiden on kääntyminen Salmen ja Rantalan muisteloon Vain elämää – musiikillinen elämäkerta ja diskografia (HMC/Warner, 2010). Tyylilajista riippumatta musiikinopiskelijoiden olisi hyvä lukea molemmat – showbisnes on kovaa ja kuta ylemmäs kipuaa, sen kovemmaksi se menee. Irwin Goodman koetti tukea itseään alkoholin avulla ja jäljet jäivät lyhyiksi; hänen kohtalonsa on yksi tunnetuimpia, joskaan ei ainoa lajiaan kivikovassa viihdebisneksessä. 

Irwin Goodman, kansan taiteilija, toim. Kimmo Miettinen 

Karisto 2021, 184 s. 

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Kuopion jazzarit lisäävät konserttitarjontaa

Kuopion jazzarit lisäävät konserttitarjontaa

Martti Koljonen
31.1.2022

- Kuopio on kasvava kaupunki ja kulttuurin tarjontaa tarvitaan koko ajan enemmän. Kuopio Jazz & Blues ry jatkaa toimintaansa edelleen...

Risto Pesonen & Hara Järvinen: Nastolan Bluespojat

Risto Pesonen & Hara Järvinen: Nastolan Bluespojat

Antti Suvanto
21.12.2021

Blues kantautui Eurooppaan 1960-luvulla pääasiassa Englannin kautta, ja sitä kautta myös Suomeen. British Blues Boomin airuen rooli siunaantui Lontoossa eritoten...

Rohkeaa jazzlinjausta lauletusta runoudesta – Sacrum Facere

Seppo Hanste diggaa jazzia!

Harri Aavaharju
8.4.2020

Seppo Hanste on pyyteettömästi julistanut jo vuosia jazzin ilosanomaa. Sepon kokoamaa jazzkalenteria on julkaistu myös täällä jazzrytmien sivuilla ja se...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023
Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

23.3.2023

Orasmaan ja Lötjösen duo paljastui kuin puuttuvaksi palaseksi suomalaisen jazzin parnassoa

27.3.2023

Suosittelemme

Orasmaan ja Lötjösen duo paljastui kuin puuttuvaksi palaseksi suomalaisen jazzin parnassoa

27.3.2023

Mezz Mezzrow – “voluntary Negro”

21.3.2023

Kahden virtuoosin räjähdys-herkkä kohtaaminen jazz-maisemissa

13.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo