• Yhteystiedot
27.01.2023 04:09
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Esittelyt Muusikot

Mikko Virto – miten bändit syntyvät?

Mikko Virto
21.10.2020
Muusikot
A A

Kuvat: MV:n kotialbumi, JR mediakirjasto

Second Line Jazzband

Mikko Virto

Bändi, jossa olen soittanut kauemmin kuin missään muussa kokoonpanossa on ns. klassista jazzia eli swingiä, dixielandia ja New Orleans-jazzia soittava PCB eli Polaris Celebration Band. Sen juuret ovat 1960-luvulla ja syntyyn ovat vaikuttaneet monet sellaiset muusikot ja ihmiset, jotka eivät itse bändissä ole koskaan soittaneet. Tämä tarina voisi olla melkein mistä tahansa bändistä, sillä suurin piirtein samalla tavalla bändit syntyvät.

Polaris Celebration Band (PCB) 2017

Korona-kevät sai ajatukset tautitartunnoista menneisiin aikoihin. Kun olin nuori eivät ”hongkongilainen” tai ”aasialainen” -pandemia olleet kiinnostavia. Ei ollut SOMEa muodostamassa ja hämmentämässä keskustelua, mutta kavereita oli ja monia heistä yhdisti minuun musiikki.

Muusikkokavereista joillain oli ns. jazz-virus, joka tarttui koronaakin herkemmin, varsinkin jos olit altistuvaa sorttia, ja minä olin. Musiikki sitoo ihmisiä sekä sosiaalisesti että fyysisesti.

Konkreettinen esimerkki musiikin yhteensitovuudesta on bändi, orkesteri tai yhtye. Bändistä voi puhua silloin kun porukalle keksitään joku nimi, pidetään harjoitukset ja mahdollisesti käydään keikalla.

Bändi, voi syntyä monella eri tavalla ja monesta eri syystä kuten vaikkapa jotakin projektia varten, jolloin raha on usein bändiä koossa pitävä voima tai sitten se voi syntyä ihan kaveripohjalta. Kaveripohjalta syntyvät kokemukseni mukaan pitkäikäisimmät bändit, tosin rahakkaat projektibänditkin syntyvät yleensä kaveripiiristä.

Musiikin yhteensitovuus on hyvin joustavaa, ikä tai sukupuoli ei vaikuta, taidot vaikuttavat, mutta eivät nekään välttämättä ole yhteistyön este, sillä bändissä tarvittavat asiat eivät ole pelkästään musiikillisia. Tärkein bändissä vaikuttava tekijä on ”kemia”.

Polaris Celebration Band 2019

Soittajien välinen kemia muodostuu yhteisestä musiikillisesta arvomaailmasta, yhteisistä kavereista ja tietysti yhteisestä halusta saada jotain musiikkia aikaiseksi. Mutta soittajakemia on hyvin monimutkainen asia, samassa bändissä voi olla poliittisilta mielipiteiltään tai yhteiskunnalliselta asemaltaan hyvin erilaisia ihmisiä.

Vanhimmat muusikot, joiden kanssa olen samassa bändissä soittanut ovat syntyneet 1900-luvun alkupuolella, useampi on 1920-30 -luvulta ja sitten on iso lauma muusikoita joiden syntymävuodet ovat väliltä 1940-2000 nuorimmat tuonkin jälkeen. Itse olen vuodelta 1953. Hieno asia soittamisessa on se, että samassa kokoonpanossa voi soittajien ikähaarukka olla +/- 40 vuotta.

Semmoista urheilulajia ei taida olla, jossa saman joukkueen pelaajien välillä on vuosikymmenten ikäerot. Minun kanssani eri aikoina soittaneiden muusikoiden ikähaitari lähentelee siis sataa vuotta, se ei tule jalkapallossa kysymykseen.

Useimmiten bändit toki syntyvät suurin piirtein samanikäisten joukossa, jopa tylsyyteen asti. Monien bändien soittajia yhdistää sama oppilaitos, suurin piirtein sama vuosikurssi ja samat opettajat, joilla samat esikuvat. Se on bändin syntymisen kannalta hyvä asia, mutta voi johtaa musiikillisesti hyvin kapeaan näkemykseen. Olen sitä mieltä, että mahdollisimman suuri erilaisuus parantaa bändiä, mikäli perusajatus musiikista ja musiikillisista arvoista ovat suurin piirtein samoja.

Tietynlainen ihannetilanne on myös se, että ystävät, joita yhdistää musiikkimaku, soittotaito ja mahdollisuus harjoitella/viettää aikaa yhdessä perustavat bändin. Näinhän suurin piirtein syntyi The Beatles vaikka rumpalikaveri siitäkin vaihdettiin.

Polaris Celebration Band Storyvillessä

Pitkäaikaisin bändi kohdallani on Polaris Celebration Band. Se syntyi talvella 1981, täysin kaveripohjalta. Alkuperäisessä kokoonpanossa soittivat allekirjoittaneen lisäksi Aaro Louhi (tp), Ilkka Virto (trb), Pekka Iiramo (cl) ja Jukka Järvelä (bjo).

Basistiksi pyydettiin Reima Virolainen, joka oli monesta bändistä tuttu soittaja. Ennen PCB:tä olin jo soittanut monissa bändeissä, joista jazzin alueella liikkuivat mm Tapiolan yhteiskoulun Big Band, Arkistonhoitaja ja East Bottom Dixiemen.

PCB:n siemen
Rokkia soittavia kavereita ei ollut, mutta oli isoveli ja isä, jotka soittivat swingiä. Täytin 1963 kymmenen vuotta. Siihenastinen soittokokemus oli lähinnä radion ja vinyylilevyjen kuuntelua, mutta ’63 The Beatles julkaisi Twist and Shout -kappaleen, silloin minussa heräsi rumpali!

Kukaan koulukavereistani (Helsingin) Rööperissä ei ollut kiinnostunut musiikista, heidän kanssaan ei syntynyt bändiä, vaikka kaverini Sakarin kanssa keksittiin jo nimi bändille; se oli The Nimles. Luulimme että se tarkoittaa nimetöntä. Kielitaito oli siis huono, mutta niin oli soittotaitokin.

Jos olisin 10-vuotiaana saanut bändissä soittaa mielimusiikkiani se olisi ehdottomasti ollut rokkia ja poppia, mutta sellaisia kavereita ei silloin ollut. Levyjen mukana kyllä soitin poppia ja rokkia, mutta ensimmäisessä bändissäni soitettiin swingiä.

Poliisien soittokunta Wienissä, Jorin takana isäni (oik.)

Isäni Alpo oli muusikko, hän soitti tuubaa ja kontrabassoa, bassoklaavimies siis, joka teki paljon töitä ns. rytmimusiikin parissa. Isäni työpaikalta, poliisien soittokunnasta, sain ensimmäisen ”rumpusetin”.

Setti oli karu, vanha metallivirveli, symbaali ja puinen sillitynnyri, joka toimi bassorumpuna. Rumputunneilla kävin Suomi-pojissa, Kaartin soittokunnan lyömäsoittaja ylikersantti Ahon oppilaana.

Seitsemän vuotta vanhempi veljeni Ilkka soitti pasuunaa, hän tutustui lukiossa saksofonisti Jarmo ”Callu” Karamäkeen, jolla oli jo nimeään kantava Karamäki kvintetti. Ensimmäisen bändini kokoonpano oli; isäni Alpo, Ilkka (Ile), Callu ja minä. Harjoittelimme ”meillä” eli äitini työpaikalla Metsähallituksessa, jonka konttorihuoneet olivat iltaisin yleensä tyhjiä.

Mieleeni on jäänyt 4. kerroksen kulmahuone (Uudenmaankatu/Yrjönkatu), jossa on hiukan korotettu alkovi erkkeri-ikkunalla, se toimi meidän esiintymislavana. Yleisöä ei ollut, sillä edes sisko tai äiti eivät halunneet tulla kuuntelemaan mm. American Patrol’ia jota tuolla bändillä soitimme.

En juuri ollut isäni soittokavereiden kanssa tekemisissä, joita olivat mm. (fonisti) Torsten “Bonzo” Florström, (klarinetisti) Matti Timmerbacka, (trumpetisti) Tauno Kukko, (huilisti) Mikki Haapalainen sekä Jori Malmstén.

Isän soittokavereista ainoa, jonka kanssa olen ollut keikalla, oli pianisti Asser Fagerström. Asserista on jäänyt mieleen hänen neuvonsa; “vaihtaa vaimoa riittävän usein, sillä vaimot vanhenevat nopeasti.” Hän vaihtoi vaimoaan muistaakseni viisi kertaa.

Ilman kavereita ei synny bändejä ja bändit luovat kaverisuhteita, jotka kestävät koko elämän.

Arkistonhoitaja Metsähallituksen arkistossa. Reijo Väliaho rummuissa, Leo Bessonoff trumpetti, tenorissa Tuokko ja allekirjoittaneella alttosaksofoni

Kaverit kirkossa
Aaro, Pekka, Harri ja Leo…
Helsingissä Tuomiokirkon puhallinorkesteri oli tärkeä soittajia kokoava asia. Kovin uskovaisia siellä ei oltu, mutta sen kautta soittajat tutustuivat toisiinsa.

Keikat olivat pääosin Tuomiokirkossa, joista mieleen on jäänyt hieno Tannhäuser -alkusoiton esitys, jossa meitä pasunisteja oli silloin 8 kappaletta puoliympyrässä parvella Tuomiokirkon alttarin takana. Tuomiokirkon puhallinorkesterin ansiosta on Helsingin seudulle syntynyt useita bändejä.

Soittajien joukossa olivat mm. klarinetisti Pekka Iiramo, joka on PCB:n perustajajäseniä sekä trumpetistit Pete Vanhatalo, Paul Jaavamo, Aaro Louhi, Harri Aavaharju, Leo Bessonoff ja Aarno ”Ami” Botell, jonka Ami’s Brass -yhtyeessä soittivat mm. Ilkka Virto,  Aaro Louhi, Jukka Järvelä.

Yksi ensimmäisistä bändeistä, jolla tein keikkoja, oli Harri Aavaharjun, Leo Bessonoffin ja kitaristi Martti ”Elli” Leiwon, basisti Erkki ”Porkki” Karbinin, rumpali Reijo Väliahon sekä minun muodostama bändi, jonka nimi oli Arkistonhoitaja. Nimi viittasi harjoituspaikkaan Metsähallituksessa, äitini työpaikalle, joka toimi usean vuoden Virton poikien bändien harjoitustilana.

Opiskelin silloin Sibelius-Akatemiassa, josta tuli soittokaveriksi fonisti/huilisti Kari Veisterä ja hänen kauttaan kitaristi Nono Söderberg ja rumpali Timo ”Tonttu” Aittokallio. Niihin aikoihin Arkistonhoitaja oli enemmänkin free- ja fuusiojazzia soittava yhtye.

Tärkeä alkuvuosien bändini oli myös Carl Gustav Krokforsin EBD eli East Bottom Dixiemen, minä soitin siinä vuosina 1970-71, mukana olivat myös Iiramon veljekset Pekka ja Matti. Myöhemmin siinä soittivat mm. veljeni Ilkka, Pekka Mesimäki sekä Jukka Järvelä.

EBD 1978, Jukka Järvelä (vas.), Matti Iiramo, Pekka Mesimäki, Ilkka Virto, Heikki Sandren, Pekka Iiramo, Carl-Gustav Krokfors ja Seppo Aunola

Arkistonhoitajasta ja EBD:stä tieni vei Tapiolan yhteiskoulun bigbandiin jossa oli monia yhä edelleen vaikuttavia muusikoita, perinteisen jazzin alueella kuten Pekka Mesimäki, joka on yksi käytetyimpiä pianon, kitaran tai banjon soittajia klassisen jazzin alalla.

Polaris Celebration Band 
Haettuani tuhansien keikkojen myötä soittorutiinia ravintoloista, laivoilta ja keikkalavoilta tuli 1981 eteen tilanne, jossa silloin East Bottom Dixiemenissä soittaneet Jukka Järvelä, Ilkka Virto, Pekka Iiramo halusivat perustaa uuden dixieland-orkesterin.

Näin syntyi PCB, johon mukaan pyydettiin trumpetisti Aaro Louhi, allekirjoittanut rumpaliksi ja Reima Virolainen basistiksi.

Myöhemmin mukaan saatiin pianisti Lauri Tornivuori ja Reima Virolaisen tilalle tuli Tuomas Kalliala ja hänen paikalle Curt Quarnström 1989. Noin vuonna 2005 tuli trumpettiin Aaron pariksi Jermu Nyberg ja kun Aaro myöhemmin muutti Skåneen, jäi Jermu PCB:n trumpetistiksi.

Legendaarinen fonisti Seppo Rannikko, joka oli myös ollut ns. vieraileva tähti EBD:ssä jatkoi samaa roolia myös PCB:n kanssa. PCB:n alkuvuodet olivat aktiivisia, soitimme monilla festivaaleilla ja lähes joka viikko Rikun pubissa Helsingissä (Richard’s Pub). Polaris Celebration Band juhlii 40-vuotista taivaltaan vuonna 2021

1990-luku oli muutenkin aktiivista aikaa klassisen jazzin alueella, syntyi Classic Jazz -festivaali ja Classic Jazz News -lehti, jonka primus motor oli Harri Aavaharju. Storyville ravintolan myötä (koska keikat lisääntyivät) syntyi myös uusia klassisen jazzin bändejä, joissa monissa soitti jo 1960-luvulta tuttuja soittajia.

Riverside Rascals Vallijamit 2009
Old Time Jazz Band 1986
DDT 50v-konsertti Finlandia-talo 2008

Yksi niistä oli legendaarinen Riverside Rascals, jossa minäkin alussa soitin. Lisäksi vanhat bändit kuten Old Time Jazz Band ja DDT Jazzband jatkoivat toimintaa, niissäkin monia tuttuja kasvoja menneisyydestä.

Erottajalta Metsähallituksen konttorihuoneesta Malmitalon luokkaan – jossa PCB nykyään harjoittelee, on matkaa noin 15 kilometriä. Mutta ensimmäisistä esiintymisistä striimauskonserttiin on vielä pitempi matka.

Kukaan ei tietenkään 1960-luvulla osannut ennustaa miten tekninen kehitys tai pandemiat esiintymistilaisuuksia muuttavat, mutta sisältö ja se mitä katsojat ja kuuntelijat esiintymisiltä haluavat ei ole muuttunut.

Mikko Virto

Polaris Celebration Band kokoontui luokassani 22.10.2020 “PCB live at Malmitalo“. Meidän soitantaa voit katsoa tästä. Soittajina: Jermu Koivukoski (tp), Ilkka Virto (trb, voc), Pekka Iiramo (cl, sop), Lauri Tornivuori (p), Jukka Järvelä (bjo), Curre Quarnström (b) ja Mikko Virto (dr).

Tekniikan ja maailman muuttumisesta huolimatta musiikki, jota soitamme, ei ole juuri muuttunut. Kaveritkin ovat pysyneet samoina ja tuntuu, että tarinat ja vitsit, joita muusikoiden keskuudessa viljellään ovat nekin säilyneet samoina.

Onkin turvallista huomata, että vaikka puitteet muuttuvat ihmiset eivät. Kun 1950 -luvulla kuunneltiin jazzia, ei tiedetty striimauksesta, Spotifysta, YouTubesta eikä Facebookista. Näistä huolimatta, jazzdiggarien harrastuksen sisältö ei ole muuttunut!

 

ShareTweetSendSend
Mikko Virto

Mikko Virto

Aiheeseen liittyvää

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

Toimitus
26.1.2023

Jazz-ravintola Storyville jakoi 26.1.2023  kunniamaininnat 30-vuotisjuhlan kunniaksi kymmenelle muusikolle, jotka edelleen ovat aktiivisia ja esiintyvät säännöllisesti. He ovat keikkailunsa lisäksi...

Lassi Kouvo – “kuninkaallista kyläjazzia”

Louis Armstrong -palkinto Pekka Toivaselle

Martti Koljonen
19.12.2022

Suomen PerinneJazz ry (SPJ) on myöntänyt Louis Armstrong -palkinnon kuopiolaiselle Pekka Toivaselle ”perinteisen jazzin hyväksi tehdystä työstä”. Vuonna 1991 perustetun...

Niilo “Nikke” Isomäki juhli 82-vuotispäiviään komeasti

Toimitus
17.8.2022

Kun Nikke Isomäen 80-vuotispäivä lähestyi, hän sai valoisan idean: ”vietän juhliani antamalla urkukonsertin”. Mistä oli kyse? Laajasti tunnettu jazzpianisti, -pasunisti...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Sofia Finnilä ja Monica Z

21.1.2023

Suosittelemme

Seppo Hovi – Timo Lassy duon konsertti-illallinen

10.1.2023
Jazzia tai iskelmää, ammattimiehet asialla

Riffejä 30-vuotiaan Storyvillen lauteilta

14.1.2023
Maria Faust muistutti Ukrainan sodasta sävellyksessään

Yhteisiä elämyksiä Sellosalissa jo 20 vuotta

14.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo