• Yhteystiedot
21.03.2023 13:24
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Esittelyt Muusikot

Mikko T. Mäkinen – puupuhaltimien osaaja!

Harri Aavaharju
4.6.2020
Muusikot
A A

Kuvat: Harri Aavaharju

Mikko T. Mäkinen – puupuhaltimien osaaja!

Mikko ja klarinetti

Mikko T Mäkinen on tuttu hahmo ennen kaikkea UMO:n eturivistä. Paikka on vaihdellut vuosien varrella ja mieleen tuleekin alikersantti Rokan kuolemattomat sanat komppanianpäällikölle, -miss´ sie tarvitset oikein hyvää miestä? Paitsi Mikko tuskin on itse näitä sanoja käyttänyt. Mikon monipuolinen instrumenttien hallinta on vaan johtanut siihen, että välillä hän on istunut vasemmassa laidassa, välillä keskellä ja nyt perinteisellä baritonisaksofonin jakkaralla yleisöstä katsoen sektion oikeassa laidassa.

– Olen paljasjalkainen lappeenrantalainen, 67 on syntymävuosi ja innostus musiikkiin syntyi jo ennen koulua perhepäivähoitopaikassa. Perheen isä, Räihän Simo harrasti jazzia. Hän kuunteli levyjä, sillä taisi olla joku bändikin ja hän soitteli urkuja myös kotonaan. Hän vei meidät, siis minut ja oman poikansa kerran Lappeenrannan ammattikouluun konserttiin, jossa soitti DDT Jazzband.  Vuosi oli varmaan 1979 koska kyseessä oli jonkinlainen juhlakonsertti ja se oli sellainen wow-kokemus.

Nalle Nyman (vas.) ja Fred Andersson 1984 (Kuva: DDT arkisto)

– Se oli heti se klarinetti, alusta alkaen. Sen soundi (Fred Andersson ja Nalle Nyman) ja se ettei niillä ollut mitään nuotteja. Onko ne opetellut ulkoa, kunnes asia sitten myöhemmin selvisi, että kyse oli improvisoinnista. Olin silloin musiikkiluokalla ja soitin pianoa. Mieli teki päästä koulun bändiin ja pianollahan se ei onnistunut.

– Hoitopaikan levynkuuntelun myötä aloitin klarinetin soiton ja edistyin varsin hyvin. Sitten mopo-iässä opettaja Unto Mikkonen kehotti saksofonin hankintaan ja olisi omansakin lainannut. Seuraava opettaja Unton poismenon jälkeen ei ollut niin fonimyönteinen.

– Vähän jouduin kotoa vonkaamaan saksofonia. Isä sanoi, että sinullahan on klarinetti ja se saa riittää, mutta äiti kuitenkin heltyi ja osti ensimmäisen alton salaa. Aika ihmeellistä, että klaramaikka suositteli fonia, mutta siihen aikaan kaikki klarinetistit Lappeenrannassa soittivat jotain saksofonia.

– Klarinetilla on hyvä aloittaa. Fonilla on erilainen ansatsi. Musiikkiopistossa opettaja sanoi sitten, että heti foni pois. Mulla heräsi kapinahenki ja päätinkin jättää klarinetin vähemmälle.

– Sitten Lappeenrannan big band -yhdistyksen toimesta kävi muusikoita kouluttamassa big bandiä. Lahden Pena antoi siellä köydessään lopullisen kipinän. Se oli kuin halolla päähän ja se oli siinä. Pena neuvoi muutamat korjaavat liikkeet ja se auttoi minua paljon. Imatran kurssilla ensimmäinen opettaja oli Pentti Lasanen vuonna 1986. Imatran Big Band -festivaalilla kuuli huikeita bändejä. Sain 1986 kurssilta ja kilpailuista solistipalkinnon.

Mikko ja tenorisaksofoni

– Lappeenranta Big Bandia veti Arvo Olavi “Olli” Spännäri, joka oli monipuolinen muusikko ja multi-instrumentalisti. Hän oli aloittanut armeijan soittajana, mutta siirtynyt sitten soittokunnasta tykistöön, esikuntatyöhön. Hän nosti LBB:n tasoa merkittävästi. Spännärin johdolla orkesteri voitti big bandien suomenmestaruuden kolme kertaa ja teki kolme LP-levyä.  Soitimme ihan perusmatskua mm. Millerin sinisestä ja punaisesta.

– Kirjoitusten jälkeen olin töissä paikallisessa musiikkikaupassa, kantelin pianoja ja vaihdoin kieliä viuluihin ja kitaroihin. Sitten 1988 pyrin Ogeliin. Siellä piti antaa improvisointinäyte ja soitin vielä enemmänkin korvalla, musiikin teoria oli kyllä hallussa. Kävin Lappeenrannasta käsin Ogelissa ja opetin Lappeenrannassa ja siinä meni muutama vuosi.

– Pari vuotta meni Ogelissa, jossa myös Uotilan Jukkis kävi pitämässä muutamia big band kursseja ja hän kehotti pyrkimään Sibikseen. Ensimmäinen opettaja siellä oli Ion Muniz, brasilialainen fonistihuilisti, joka muutti Suomeen 1988 ja palasi kotimaahansa 1992. Hän oli hyvä opettaja, joka sanoi, ettei perusta kirjoista vaan kaikki pitää ottaa korvalla. Samaan aikaan siellä oli Salmen Risto, Manu Dunkell ja Antero Priha.

– Perkon Jukka oli vähän aikaan siellä opettaja, jota vähän jännitin, kun se oli nuorempi ja niin hyvä.  Siitä ei silloin saanut niin paljon irti, kun olisi voinut. Vuonna 1993 olin ensimmäisen kerran tuuraamassa Jukkaa UMO:ssa, kun hän lähti jenkkeihin. Markku Johansson johti silloin orkesteria.

– Kakkosalton pruuvit oli vuonna 1994 ja siellä oli mukana Jari Perkiömäki, Jouni Järvelä ja Pylkkäsen Pekka. Jouni sai sen paikan. Pruuvit oli menneet ilmeisesti kuitenkin hyvin, sillä kun sitten Lahden Pena sai ensimmäisen apurahan, huomasin, että istuin leadfonin jakkaralla. Se olikin heti kova paikka. Sitten Pena saikin 5-vuotisen apurahan ja niin kiinnitys jatkui ja opiskelut jäi vähemmälle.

UMO 1994

– UMO-ura on jatkunut sittemmin erilaisilla, hyvin pitkilläkin määräaikaisuuksilla saksofonipultissa ja viimeisin pesti on kestänyt vuodesta 2011. Syksyllä 2018 siirryin baritonisaksofoniin. Baritonisaksofonin, alttosaksofonin ja tenorisaksofonin lisäksi soitan myös klarinetteja ja huiluja.

– Great Helsinki Big Bandissa sain soittaa Lasasen Penan vieressä. Hän soitti kakkosalttoa ja minä ykköstä. (Tähän on pakko kertoa, että erään GHBB:n keikan jälkeen kehuin Mikolle, että tolla Penalla hieno soundi lead-altossa, totesi Mikko juuri tuon edellä mainitun, että Pena soitti kakkosta, mutta hän oli myös kehunut Mikon soittoa).

– Riku Niemen bändissä olen saanut olla myös mukana. Varsinaisia omia bändejä ei mulla ole ollut koskaan. Myös teatterihommia on ollut. Ensi syksyllä on tekeillä Lasse Mårtenson-musikaali Porin teatteriin, jonka dramaturgi ja sovittaja on Sofia Finnilä.

– Nyt kun on ollut aikaa, niin olen enemmän treenaillut klarinettia ja kuunnellut mm. Putte Wickmania YouTubesta. Olen myös palauttanut klassista soittamista mieleen. Mulla on selkeä kuulokuva miltä soittimen pitää kuulostaa. Kaikissa soittimissa on oma sointi-ihanne ja mielikuva mitä kohti pyrkiä. Klarinetin kohdalle se ei ole pehmeä swing-soundi vaan enemmänkin Putte Wickman-Woody Hermann-tyyppistä bebopklarinetin soittoa suoralla äänellä, ilman turhaa vibratoa. Klarinetti on aivan turhaan aliarvostettu jazzsoitin.

– Soittimissa en ole oikein vintage-miehiä.  Yamahan altto on 80-luvulta, sopraano myös. Tenori on Martini 1946 ja barska Yanagisawa. Klarinetit ovat Buffeteja, on mulla ollut Selmereitäkin. Ne on ok, mutta Buffet on käteen sopivampi. Suukappaleita on tullut kokeiltua ja laitettua kiertoon ja on käynyt niinkin, että sama on tullut joskus takaisin, kun se on taas tuntunut hyvältä.

– Eskon Linnanvallin kanssa en ehtinyt soittaa ja Ed Partykan kanssa ehdittiin tehdä vasta pari keikkaa. Mercer Ellington on jäänyt mieleen. Kun soitettiin Royal Cotton Clubilla, -se vain löi biisin käyntiin, tempo piti olla kaikilla jo valmiiksi mielessä.

Mikko T Mäkisen työnäytteen voi kuunnella tästä.

 

 

 

 

ShareTweetSendSend
Harri Aavaharju

Harri Aavaharju

Aiheeseen liittyvää

Monipuolinen jazzkattaus Forssassa

Millainen on Birger Lindströmin maaliskuun keikkakalenteri?

Martti Koljonen
5.3.2023

- Onneksi Coronan laantumisen jälkeen bändini kalenteriin on taas alkanut ilmestyä keikkabuukkauksia mukavasti. Seuraavana listalla on esiintyminen ti 14.3. klo...

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

Toimitus
26.1.2023

Jazz-ravintola Storyville jakoi 26.1.2023  kunniamaininnat 30-vuotisjuhlan kunniaksi kymmenelle muusikolle, jotka edelleen ovat aktiivisia ja esiintyvät säännöllisesti. He ovat keikkailunsa lisäksi...

Lassi Kouvo – “kuninkaallista kyläjazzia”

Louis Armstrong -palkinto Pekka Toivaselle

Martti Koljonen
19.12.2022

Suomen PerinneJazz ry (SPJ) on myöntänyt Louis Armstrong -palkinnon kuopiolaiselle Pekka Toivaselle ”perinteisen jazzin hyväksi tehdystä työstä”. Vuonna 1991 perustetun...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Gyárfás Family Trion jazzkonsertti

25.2.2023

Kuumaa perinnejazzia ja bluesia tulipalopakkasessa

23.2.2023

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo