• Yhteystiedot
28.01.2023 09:06
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Esittelyt Muusikot

Hannu Pätynen – trumpetisti ja äänenjohtaja Mikkelistä

Harri Aavaharju
7.7.2021
Muusikot
A A

Kuvat: HP:n kotiarkisto

Hannu Pätynen – trumpetisti ja äänenjohtaja Mikkelistä

Hannu Pätynen

Suomen Trumpettikilta ja Arttu Sipilä toteutti Hannu Pätysen haastattelun striimattuna Mikkelin vanhalla kasarmialueella. Haastattelu on katsottavissa killan FB-sivulla. Syyt tallennuspaikan valinnalle selviää myöhemmin tässä jutussa ja suoraa lähetystä seurasi ilahduttavan runsas joukko jäseniä, jotka myös esittivät kysymyksiä. Lähetys oli osoitus siitä innosta, jolla uusi media otetaan haltuun. Jatkoimme Hannun kanssa jutustelua siitä mikä unohtui livehaastattelusta.

Kotikaupunkini Mikkeli 
– Synnyin Mikkelissä vuonna 1949 ja täällä vietin pari ensimmäistä vuosikymmentä. Musiikin harrastamisen aloitin seitsemänvuotiaana kirkon poikakuorossa. Minua peloteltiin äänenmurroksella mutta sopiva instrumentti oli aluksi hakusessa. Kuulin paljon Mikkelin Varuskuntasoittokuntaa, joka oli tasokas ja jonka konsertteja lähetettiin paljon radiossa.

Hannu ei vielä tiennyt trumpetista mitään

Naapurissa asui kaveri, joka soitti bassoa ravintolabändissä ja hänelle tuli kerran kuussa Down Beat -lehti ja sen mukana aina joku uusi jazzlevy. Niitä kuunneltiin ja hän puhui soinnuista. Bix Beiderbecke, Louis Armstrong, Fats Navarro, Clifford Brown ja Chet Baker olivat mieleisiä.

Kun basistikaveri tuli vastaan kadulla, hän sanoi soinnun ja piti heti vastata mitä ääniä sointuun kuuluu. Vastauksen piti tulla kuin apteekin hyllyltä.

Vuonna 1958 pyrin Mikkelin musiikkiopistoon ja siellä opettajana toimi Pentti Ylönen, jolle olen kiitollinen alkuvaiheen opastuksesta. Ensimmäinen trumpettini oli itäsaksalainen, pienikelloinen Leader-merkkinen soitin, jossa oli alapuoliset venttiilijouset.

Esikuvat
Eihän siihen aikaan ollut niin hirveästi laitteita, mutta kyllä jonkun levyn pystyi kuulemaan silloin tällöin ja radiosta myös jotain. Ossi Runnen laulava soittotyyli tuli tutuksi ja Eddie Calvert ja Harry James soittivat myös hienosti.

Myöhemmin sitten Lill Jörgen Petersen. Asuimme aivan Urheilutalon naapurissa ja siellä järjestettiin tansseja. Sieltä jäi mieleen Reino Kotaviidan soitto. Kuuntelin soittoa ulkona tuuletusikkunan kautta, jonka eteen tein kasan lumesta.

Se kaikki vaikutti varmasti mielikuvaan miltä soiton pitäisi kuulostaa.

Soitto-oppilaana 
Siihen aikaan oli mahdollisuus ryhtyä soitto-oppilaaksi ja niin tein vuonna 1963 viiden vuoden sopimuksen Puolustusvoimien kanssa. Siihen kuului neljä vuotta palvelusta soittokunnassa, alokasaika ja aliupseerikoulu, jonka jälkeen tarjottiin kersantin vakanssia. Elokuun 1. päivänä vuonna 1963 kävelin Mikkelin varuskunnan portista sisään ja aloitin palveluksen.

Herätys oli kello 6.45 eli puoli tuntia myöhemmin, kuin varusmiehillä. Sitten aamupesu ja aamupala, jonka jälkeen oli siivousta. Ensin ryhmän harjoitukset ja sitten koko soittokunnan harjoitukset. Iltapäivällä oli teoriaa tai sitten esiintymisiä. Harjoitteluun oli myös runsaasti aikaa, eri asia oli sitten mitä ja miten harjoiteltiin.

Olin sen verran pitkällä, että pääsin tanssikeikoille ja ansaitsin sen verran rahaa, että pääsin Heimo Savolaisen soittotunneille Helsinkiin. Heimo oli toiminut soittokunnassa aikaisemmin ennen siirtmistään Helsinkiin. Hän toimi vielä myöhemminkin tärkeänä mentorina.

Kun sitten kyseltiin rahakeikoille, niin jouduin menemään komentajan juttusille kysymään lupaa mennä 16-vuotiaana soittamaan ravintolaan. Arbania olin siihen mennessä harjoiteltu, joten korukuviot, helyt, trillit ja muut hienoudet oli hallussa eversti Jouko Hynninen, Mannerheim-ristin ritari, kysyi että kun siellä tarjotaan sitä alkoholia! Hetken mietin, että tässäkö tämä nyt oli. Sitten keksin, että onko niin, etten voi esiintyä myöskään aliupseeri- ja upseerikerhoilla. Eversti Hynninen vastasi, että hyvä on, lupa myönnetty.

Kasarmit olivat tietenkin puulämmitteisiä ja meidän soitto-oppilaiden piti huolehtia niiden lämmityksestä. Kasarmiaika ainakin opetti siivoamaan ja pilkkomaan halkoja. Lapsiahan me oltiin ja ehkä ympäristö ei ollut paras mahdollinen siinä iässä, mutta monella ei ollut varaa ja muita mahdollisuuksia saada soitonopetusta. Sodastakaan ei vielä ollut hirveän pitkä aika ja monet esimiesasemassa olleet käyttivät asemaansa väärin. En kuitenkaan halua avata asiaa enempää nyt, enkä myöskään myöhemmin.

Sektio, toinen oik. Erkki Karjalainen

On syytä mainita, että Mikkeli on ollut melkoinen paikka kasvaa nuorille trumpetisteille. Soitto-oppilaana siellä aloittivat myös Erkki Karjalainen ja Lahden orkesterissa soittanut Jouko Perälä.

Sotilassoitto riitti 
Varusmiespalveluksen jälkeen olin vuoden väliaikaisella kessun vakanssilla. Vakituiseen vakanssin saamiseksi olisi pitänyt mennä sotakouluun ja se ei nuorta miestä kiinnostanut. Tulin eräänä sunnuntaina harjoittelemaan kasarmille ja sinne soitti timpanisti ja lyömäsoittaja Raimo Nikulainen.

Raimo kehotti hankkimaan Helsingin Sanomat. Kävin ostamassa lehden ja ainoa kiinnostava juttu oli ilmoitus ”Jyväskylän sinfoniaorkesteri hakee trumpetinsoittajaa”.

Ilmoittauduin koesoittoon ja sain paikan. Jyväskylän konservatoriossa trumpetinsoiton opettajana oli Jorma Räsänen ja hän soitti säännöllisesti kakkostrumpettia tarvittaessa.

Kolme vuotta kului Jyväskylässä ja sitten aukesi paikka Radion Sinfoniaorkesterissa. Sinne päästiin samaan aikaan Heimo Savolaisen kanssa. Kolme vuotta konsertoitiin Kulttuuritalolla ja seuraava etappi oli Bulevardilla Kansallisoopperassa. Sain sieltä äänenjohtajan paikan. Tykkäsin oopperamusiikin soittamisesta, vaikka olihan se rankkaa, kun saattoi olla yhdeksän työvuoroa viikossa.

Kirkkokeikalla

RSO 
Karjalaisen Erkin tapasin vasta koesoittopäivänä, vaikka olin tietysti kuullut hänen soittoaan. Meitä oli RSO:ssa samanaikaisesti kolme trumpetistia Mikkelin soittokunnasta.

Kun Finlandia-talo valmistui, harjoittelimme edelleen Kulttuuritalolla ja vasta kenraaliharjoitus pidettiin Finlandia-talolla. Kaunis sali se oli muttei ehkä kovin toimiva.

Vielä oli edessä yksi koesoitto, kun Lauri Ojala jäi eläkkeelle Helsingin kaupunginorkesterista. Siellä toimin äänenjohtajana 30 vuotta.

HKO
Helsingin kaupunginorkesteri on ollut hieno työpaikka. Teimme paljon kiertueita. Olen laskenut, että olen ollut yhteensä yli puoli vuotta Japanissa. Kolmen viikon kiertue, 19 konserttia 19 paikkakunnalla. Aikaero ja soittokunnon ylläpito oli tosi haastavaa. Se oli silloin rankkaa, mutta nyt jälkeenpäin kaikki tuntuu ihan kivalta.

Paavo Berglundin johdolla soitimme paljon Sibeliusta, ja joka kerralla hän löysi tulkintaan jotain uutta.

Harjoittelu
Harjoitteluuni kuuluu hyväksi koetut perusrutiinit. Tarpeitten mukaan käytän tiettyjä perussääntöjä. Clarke ja Arban ovat hyviä lämmittelyharjoituksia. Pitkiä ääniä soittamalla pääsee flow-tilaan. Lämmittelyn/harjoittelun raja on usein aika häilyvä.

Lämmittelyrutiiniin 50 minuuttia riittää, tärkeää on mitä tekee sen lopun ajan. Kun sellisti Pierre Fournier järjesti mestarikurssin, hän kertoi kertoi, että häneltä kysytään yleensä, kuinka paljon harjoittelet. Harvemmin kukaan kysyy, miten harjoittelet.

Trumpetistin elämä on jatkuvaa muutosta. Tiedon ja ammattitaidon kanssa tasapainoilua. Eihän tällä ole järjen kanssa mitään tekemistä. Onneksi joku aina jää koukkuun.

Suomalainen Vaskiyhtye

Savonlinnan oopperaorkesteri 
Savonlinnan oopperaorkesterissa soitin 30 kesää. Se oli upea kokemus. Oopperoissa on niin paljon hienoa soitettavaa. 70-luvun loppupuolella elettiin suomalaisen oopperan nousukautta. Aulis Sallisen Ratsumies ja Joonas Kokkosen Viimeiset Kiusaukset olivat menestysteoksia.

Savonlinnan meiningissä oli talkootekemisen henkeä, jota loi Martti Talvela. Korkeatasoiset solistivieraat pitävät Oopperajuhlia edelleen yleisöä houkuttelevana festivaalina.

Muita orkestereita
Olin perustamassa Suomalaista vaskiyhtyettä 70-luvun lopulla ja perustajajäsen myös Suomalaisessa Kamariorkesterissa. 90-luvun taitteessa syntyi ajatus yhdistää jazz- ja klassisen puolen muusikoita samaan bändiin.

Esko Heikkinen kirjoitti arrit ja Super Brass tarjosi monityylisen kattauksen vaskitulkintoja muun muassa vanhemmista jazzstandardeista sekä elokuvasävelmistä.

Työkalut 
Trumpettina minulla on karvalakkimallin Bach 37, joka on tehty 70-luvulla ja pari vuotta sitten vaihdoin Wedgen suukappaleeseen. Sitä ennen soitin yli 30 vuotta Bachin 1 C:llä, jonka oli modifioinut tanskalainen Hovald. Siihen porattiin isompi aukko. Kun oli töitä jatkuvasti en uskaltanut vaihtaa kapulaa.

Poseerauskuva

Trumpettikilta
Olin mukana trumpettikillan perustamisvaiheessa. Kokoonnuimme meidän yksiössämme Kulttuuritaloa vastapäätä. Paikalla olivat Erkki Karjalainen, Raimo Sarmas ja Aki Välimäki. Perustava kokous pidettiin sitten Tampereella. Kesällä 1977 pidettiin ensimmäinen leiri Pinsiössä. Heti alussa pyrittiin solmimaan suhteita kansainväliseen trumpettikiltaan.

Olen ilolla seurannut miten kiltalaiset ovat ottaneet uuden teknologian käyttöön. Tosi kivoja videoita on julkaistu mm. Jukka Eskolalta, Miikka Saariselta ja Visa Haaralalta. Tiedonvälitys on tärkeää.

Levytyksiä 
Helsingin Kaupunginorkesterin kanssa tehtyjen taltiointien määrää en edes muista. Solistiyhtye Imperialin kanssa teimme pitkäsoiton. Varsinkin 70-luvulla oli paljon myös studiokeikkoja, kaikenlaista kevyttä musiikkia.

Harrastukset 
Hankin lentolupakirjan ja kävin usein kenraaliharjoituksen ja konsertin välissä puolen tunnin lennolla pyörähtämässä meren päällä. Se auttoi keskittymään. Lukeminen on säilynyt myös harrastuksena aivan soitto-oppilasajoista lähtien.

Musiikki 
Vaikka jazz- ja kevyt musiikkikin kiinnostivat, olen sielultani klassisen musiikin muusikko. Ja on pakko sanoa, että työpaikkamusiikki on ollut hyvää.

60-luvulla kasarmilla oli sellainen ylellisyys, kun ULA-radio. Radiosta tuli ohjelma, jossa Eino-Juhani Rautavaara avasi Claude Debussyn teosta La Mer. Silloin mietin, että peeveli vieköön, pääsisipä joskus tuollaista soittamaan.

Eläkkeellä 
Harjoittelin eläkkeelle jäämistä pitämällä sapattivuoden ja menin opettamaan Kuopion konservatorioon. Siellä oli pari laiskan sutkeata oppilasta. Päätimme perustaa Lee Morgan -kerhon, joka kokoontui lauantaisin. Kuuntelimme levyjä ja soitettiin Clarkea.

Palasin muutamaksi vuodeksi orkesteriin ja nyt olen ollut nyt 12 vuotta eläkkeellä. Vaikeata se on kyllä ollut. Sitä yrittää pitää itsensä kuosissa ja lueskella. Tykkään myös laiskotella.

Telkkarista tulee katsottua hyviä konsertteja. Minulla on ollut muutama oppilas kansanopistossa. Katsotaan nyt, miten jatketaan koronatauon jälkeen.

Pidän edelleen yhteyttä moniin trumpetisteihin ja puhelimessa voidaan keskustella vaikkapa ansatsista, mistäpä muusta.

Takaisin Mikkeliin 
Parisuhteen myötä asuinpaikaksi valikoitui Mikkeli, jota ennen asuin kymmenen vuotta Lallukan taiteilijakodissa. Tämähän on leppoisa paikka ja vanhastaan tuttu ympäristö.

Lopuksi 
Petteri Salomaa totesi Cardiffin laulukilpailun yhteydessä jotenkin näin, ”jokaisen laulajan pitää löytää oma sielunsa”.  Tämä ajatustapa sopii hyvin myös trumpetistille.

ShareTweetSendSend
Harri Aavaharju

Harri Aavaharju

Aiheeseen liittyvää

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

Toimitus
26.1.2023

Jazz-ravintola Storyville jakoi 26.1.2023  kunniamaininnat 30-vuotisjuhlan kunniaksi kymmenelle muusikolle, jotka edelleen ovat aktiivisia ja esiintyvät säännöllisesti. He ovat keikkailunsa lisäksi...

Lassi Kouvo – “kuninkaallista kyläjazzia”

Louis Armstrong -palkinto Pekka Toivaselle

Martti Koljonen
19.12.2022

Suomen PerinneJazz ry (SPJ) on myöntänyt Louis Armstrong -palkinnon kuopiolaiselle Pekka Toivaselle ”perinteisen jazzin hyväksi tehdystä työstä”. Vuonna 1991 perustetun...

Niilo “Nikke” Isomäki juhli 82-vuotispäiviään komeasti

Toimitus
17.8.2022

Kun Nikke Isomäen 80-vuotispäivä lähestyi, hän sai valoisan idean: ”vietän juhliani antamalla urkukonsertin”. Mistä oli kyse? Laajasti tunnettu jazzpianisti, -pasunisti...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

Konkareilla riittää virtaa edelleen

Pekka Mesimäki nostaa kompin kuin kompin lentoon, Storyville 30 v.

17.1.2023
Maria Faust muistutti Ukrainan sodasta sävellyksessään

Yhteisiä elämyksiä Sellosalissa jo 20 vuotta

14.1.2023
Pohjois-Savossa uusi festivaali – Kuopio Winter Jazz by Genelec

Wade Mikkola, luottobasisti vuodesta 1997, Storyville 30 v.

16.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo