• Yhteystiedot
27.03.2023 09:25
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Esittelyt Muusikot

Antti Paranko panee tuulemaan teatterissa

Antti Suvanto
10.4.2017
Muusikot
A A
Antti Paranko panee tuulemaan teatterissa

Antti Paranko

Kari Hotakaisen Finnhits on villinnyt Hämeenlinnan teatteriyleisöä kevään aikana. Musiikkinäytelmä suomalaisista karaokeunelmista tutkailee draaman ja musiikin keinoin nykyihmisen tuntoja.  Näytelmän musiikki koostuu pääosin suomalaisten suosikeista 1980-luvulta, jolloin karaoke teki tuloaan tänne, Japanista Ruotsin laivojen kautta. Teatterin kapellimestarin uran ohella myös merkittävää soolouraa jo luonut kitaristi ja levytysartisti Antti Paranko on sovittanut vanhat suosikkilaulut uuteen uskoon. Hämeenlinnassa oli tilaisuus Finnhits -esityksen jälkeen käydä kitaristin kanssa keskustelua, josta seuraavassa otteita.

Finnhits-levytyksiä julkaistiin ahkerasti 80-luvulla. Näihin kapellimestari ei juuri ole paneutunut ennen teatteriproduktiota.

– Kokoonpanomme omasoundien progressiivinen rock oli yksi musiikillisista lähtökohdistani sovitustyöhön. Sävelsin näytelmälle Twin Peaks -tyyppisen tunnussävelen ja roimasti kohtauksia säestävää musiikkia kulmallaan olevaa tunnelmaa höystämään, Antti Paranko tiivistää.

Sovitusprosessina Antti Paranko koki työn haastavana, mutta palkitsevana. Kappaleissa oli haastetta nimenomaan siitä syystä, että alkuperäiset versiot ovat niin paljon soitettuja ja yleisölle tuttuja, kokenut kitaristi kertoo.

– Kyllä valtaosan näistäkin kappaleista olin itse kuullut jo aiemmin, joskin Finnhits -LP-levyjä on hyllyyni kertynyt vasta ensi-iltalahjoina.

Näytelmässä kuullaan kappaleita Finnhits -kokoelmilta, jotka olivat hyvin suosittuja albumeita aikanaan. Antti Paranko arvioi Finnhitsien kaltaisten kokoelmien merkityksen suomalaiselle musiikkikuluttajalle merkittäväksi.

– Tämäntyyppinen iskelmämusiikki on tanssittanut varmasti merkittävää osaa suuresta ikäluokasta. Kokisin, että tämän musiikin tarkoitus on ollut mennä yksinomaan jalan alle ja liikuttaa ihmisiä useallakin tasolla. Musiikkimakuja on tietysti monia, mutta en osaa kuvitella vaikkapa Pat Methenyn tanssittavan suomalaista yleisöä samalla volyymillä…

Antti Paranko kaksikaulaisineen

Karaoke tuo tunnot esiin

Näytelmän musiikkinumerot ovat ikään kuin karaokea huoltoasemalla, mutta tarkoitus ei ole ironisoida amatöörilaulajien arkisilla ilmaisupyrinnöillä. Laulukappaleita on sovitettu rohkeasti uudelleen. Sovitukseen vaikuttavat mm. soitinkokoonpanon muutokset ja iskelmää rohkeampi rytmityö.

– Uusilla sovituksilla pyrittiin siihen, että kappaleet toimisivat jopa paremmin esityksessä kuin alkuperäiset. Monesti halutaan tuoda esille jotain uutta ja virkistävää muuten jo puhkikin kuunnelluista kappaleista.

Näytelmän spontaania luonnetta korostaa, että karaokessa ei aina edes tiedä, mikä kappale tulee seuraavaksi. Kappaleet ovat luovassa vuoropuhelussa näytelmän tapahtumien kanssa.

– Usein haen myös kontrastia tapahtumiin ja henkilöihin pelkän säestyksen sijaan. Sovitukset syntyivät roolihahmot tietäen ja laulajat huomioon ottaen ja heille räätälöiden, sovittaja luonnehtii työtään.

Pienimuotoisen bändin soitinvalikoima on sähkökitara ja National-resonaattori, sopraano- ja tenorisaksofoni, rummut, sähköbasso ja koskettimet. Bändi on esityksessä koko ajan lavalla, nostettuna tolppien nokkaan näkösälle. Eri tyylilajeja sekoittaen jopa Jätkän humppa kuulostaa tuoreelta ja innostavalta näyttämöversiona.

– Jätkän humppa oli mielenkiintoinen kappale toteuttaa. Tilaus oli melko haasteellinen: version tuli olla Leonard Cohen -tyylinen – ja humppasolistina on naislaulaja! Nerokkaan koreografian ansiosta kappaleen aikana tuntuu kuin aika pysähtyisi.

Musiikkinäytelmässä kuullaan myös yksi wieniläisklassismin ajan sävellys, Beethovenin Für Elise. Jousien poissaolo on korvattu syntikalla.

– Käytännössä Für Elise on jo Giorgio Moroderin ansiosta uhrattu popmusiikin alttarille, eikä jälki välttämättä ole siistiä. Fredi kuitenkin teki ansiokkaan version tästä, Rakkauden sinfonian – siinä oikeaa orkesteria on käytetty taidokkaasti, Moroderilla oli syntetisaattoreita. Kokoonpanomme on varsin pieni verrattuna viihdeorkesteriin jousineen, ja näytelmän tyylisuunta kallistuu progeen, korvasimme jouset tyylinmukaisesti synajousilla.

Haastetta muusikolle ja yleisölle

Osa Finnhits -teatteriversion kappaleista on jo suomalaista kevyen musiikin historiaa ja eräänlaisia kansallisaarteita (Moottoritie on kuuma, Kaksi lensi yli käenpesän tai Jätkän humppa). Sellaiseen tarttuminen on Antti Parangon mukaan sovittajalle aina haaste.

– Tartuin kuitenkin toimeen ennakkoluulottomasti, tarmokkaasti ja arvosteluja pelkäämättä. Tässä näytelmässä, vaikka nimi Finnhits viittaakin jo tietynlaiseen estetiikkaan, Kari Hotakaisen novellikokoelmasta nivottu käsikirjoitus on kovin nerokas, ja vaatinee yleisöltä keskittymistä hieman enemmän kuin tavallisesti.

Muusikot luonnollisesti kaipaavat aina uutta haastetta, varsinkin näin helpon musiikin suhteen – progesävyjen lisäksi tyyliin sekoittuvat nyt mm. pop, rock, tango, viihdeshow, rockabilly, disco ja reggae. Toisaalta yleisön ei sovi ”pudota kärryiltä”.

– Tästä syystä musiikissakaan ei ole menty yli siitä mistä aita on matalin, vaan soittajillekin löytyy haasteita, miten scoreen mahtuu. Haasteet on kuitenkin tehty musiikin ehdoilla, eikä itsetarkoituksellisesti kikkaillen. Näin ollen haasteetkin toivottavasti puhuttelevat eikä pudota kärryiltä.

Oivaltavaa tanssikoreografian merkitystä Finnhits-näytelmän musiikkikohtauksissa täytyy korostaa. Näistä asioista keskustellaan tuotantotiimissä, vaikka työskentelyjärjestys on selvä. Työryhmän kanssa työskentelyä sovittaja pitää hyvin miellyttävänä.

– Pääasiassa musiikki on olemassa etukäteen ja koreografi työskentelee sitten sen mukaan. Toki jos tehdään lyhennyksiä, tai jos kappaleessa on muuta korjattavaa – vaikkapa väärä tyylilaji –, niin on mahdollista tehdä toisinkin päin erityistilanteessa, kapellimestari kertoo.

Monesti ajanpuute ei kuitenkaan salli mennä molemmin päin ja tehdä useita eri versioita kappaleista, mutta työryhmässä asioista keskustellaan paljonkin.

– Teatteriesitys taidemuotona vaatii monesti syvällistäkin analyysiä, jotta roolihenkilöiden motiivit ja tahdonsuunnat olisivat selvillä. Tämä sitten tokikin koskee myös musiikkia. Musiikilla on oltava joku funktio näyttämön tapahtumien suhteen: säestys, kontrasti tai vuoropuhelu.

Kitaristina Antti Paranko kokee, että produktio on ollut hyvin mielenkiintoinen monestakin syystä.

– Tutustuin National -resonaattorikitaraan ensimmäistä kertaa koko urani aikana. Natikka on hieno, tummaääninenkin soitin, joka avaa erikoisvirityksien maailman aivan eri tavalla kuin mihin tavallinen akustinen kitara viittaa, Antti sanoo.

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Lester Lives!

Toimitus
23.3.2023

TEKSTI: Mikko Toivanen Kirjoitin tämän tarinan yli kolme vuotta sitten Lester Youngin 110-vuotissyntymäpäivän jälkeisissä tunnelmissa, kun olin sen päivän jo...

Jukka Linkola juhlii 50-vuotista musiikkiuraansa

Toimitus
22.3.2023

Kansainvälisesti mittavan ja merkittävän uran tehnyt säveltäjä Jukka Linkola juhlii 50-vuotista taiteilijauraansa. Vaikka Linkolan uran pitkäkestoisuus ja tuotannon laajuus hakee...

Monipuolinen jazzkattaus Forssassa

Millainen on Birger Lindströmin maaliskuun keikkakalenteri?

Martti Koljonen
5.3.2023

- Onneksi Coronan laantumisen jälkeen bändini kalenteriin on taas alkanut ilmestyä keikkabuukkauksia mukavasti. Seuraavana listalla on esiintyminen ti 14.3. klo...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023
Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

23.3.2023

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

20.3.2023

Suosittelemme

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Ruotsin parasta perinnejazzia kahvilakaupungissa

28.2.2023

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo