• Yhteystiedot
21.03.2023 13:52
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Esittelyt Muusikot

“Aina lähdetään täysillä”

Martti Koljonen
14.9.2013
Muusikot
A A

Kuvat: Martti Koljonen, Pekka Mesimäen arkisto

Pekka Mesimäki

Pekka Mesimäki (s. 1954) kutsuttiin DDT Jazzbandiin toukokuussa 1979.  – Häkä Katz oli muuttanut pysyvästi ulkomaille. Pojat soittivat IBM:n viikonloppukokkareissa ja minua pyydettiin mukaan. En ollut soittanut koskaan aikaisemmin banjoa. Fred Andersson löi banjon kouraani pari päivää ennen keikkaa. Onneksi siinä oli kitaraviritys, muistelee Pekka bändiin tuloaan.

Parin päivän harjoittelulla Pekan komppi istui DDT:n soundiin niin hyvin, että ensi vuonna tulee täyteen 35 vuotta perinteisen jazzin lippulaivamme miehistössä. Pekalla oli ennen DDT:hen tuloaan takanaan jo vankka kokemus mm. East Bottom Dixiemenin pianistina ja Tapiola Big Bandin kitaristina.

– Täysveristen ammattilaisten, Christian Schwindtin (d) ja Pentti Mutikaisen (b) kompin kelkkaan kun hyppäsin, niin vauhti oli hämmästyttävän kova. En ollut aikaisemmin sellaista kokenut. DDT:n myötä on kasvanut se ammattimaisuus, mikä amatöörille voi nyt yleensä tulla, arvioi Pekka DDT:n merkitystä kehitykselleen jazzmuusikkona.

DDT 1979, Christian Schwindt (vas.), Christer Sandell, Fred Andersson, Rick Wahlstein, Pekka Mesimäki, Pentti Mutikainen, Sven Svärd ja Nalle Nyman

– Se soittamisen ilo, svengi ja meininki on jatkunut ainakin tähän saakka. Aina kun me DDT-läiset nousemme lauteille, on tarkoituksena tehdä hyvää toimivaa jazzia. Tämä ei riipu ollenkaan siitä, onko yleisöä yksi, joka on juuri vessassa, vai täysi tuhannen hengen sali. Aina lähdetään täysillä mukaan, vaikka olosuhteet vaihtelevat ja sama kappale on vedetty jo tuhat kertaa.

”Uusi Beethoven on syntynyt”

Soittokipinä iski Oulussa syntyneeseen Pekkaan jo varhain lapsuuden kodissa. Hänen isänsä soitti mandoliinia ja tällä on ollut vahva vaikutus.  – Äitini halusi minusta viulistin. Hankittiin pojalle viulu ja pantiin tunneille. Sokean soitonopettajan ja kahdeksanvuotiaan henkilökemiat eivät kuitenkaan synkanneet ja tähtiviulisti jäi syntymättä, Pekka naurahtaa.

Soittohalut kuitenkin löytyivät, kun perheeseen hankittiin piano vuonna 1964. Neljän vuoden uurastus pianotunneilla kehitti hyvät motoriset valmiudet tulevalle jazzin taitajalle. Tapiolan Yhteiskoulussa Pekka opiskeli kuorolaulua Erkki Pohjolan johdolla.

– Olin soittanut vuoden verran  pianoa, kun sain esitellä osaamistani luokan edessä. Kappaleeksi valitsin moniosaisen Clementin sonatiinin, joka oli silloisiin taitoihini nähden selkeästi ylivaikea. Harjoittelin intensiivisesti viikkokausia ja esitys onnistui jännityksestä huolimatta täysin virheettömästi. Erkki Pohjolan ylistävä palaute on jäänyt ikimuistoisesti mieleeni: ”Uusi Beethoven on syntynyt”, vitsaili Pohjola rajun esitykseni jälkeen.

Pekka soitti Tapiolan Big Bandissa sähkökitaraa, Martti Lappalainen (vas.)

Tapiolan Yhteiskoulua Pekka pitää jazzin ja musiikin korkeakoulunaan. Tärkein avainhenkilö siinä on ollut Tapiola Big Bandin perustaja Martti Lappalainen. – Mape osasi organisoida bänditoiminnan ja käsitellä nuoria soittajanalkuja mestarillisesti. Hän myös järjesti koululle sen ajan huippupedagogeja kuten Seppo ”Paroni” Paakkunaisen, Kaj Backlundin ja Gerry Dodgionin.  Saimme myös hyvää opetusta musiikin teoriasta ja soinnutuksista.

– Sointujen logiikan ymmärrys on ollut tarpeen myös jazzissa, kiittelee Pekka entistä opinahjoaan. 1970-luvun alussa elettiin aikaa, jolloin jazziia ei käytännössä opetettu missään oppilaitoksessa. Mapen koulusta on syntynyt merkittävä joukko tämän päivän jazzin ammattilaisia ja harrastajia.

– Kerran vietimme Jukka Linkolan kotona ikimuistoiset illanistujaiset ja jamit Thad Jones & Mel Lewis big bandin soittajien kanssa. Tapiola Big Band teki useita konserttimatkoja kotimaassa ja ulkomailla. Nuorille soittajille esiintymiset Lontoossa, Kööpenhaminassa ja Molden jazzfestivaaleilla olivat mahtavia kokemuksia.

Tapiola Big Bandin toiminta on herätetty henkiin yli 30 vuoden tauon jälkeen. – Viime keväänä konsertoimme yhdessä ”pikkuveljen” Espoo Big Bandin kanssa Louhisalissa. Nostalginen projekti sujui loistavasti ja päätimme jatkaa bändin toimintaa. Kapellimestariksi lupautui Jukka Linkola ja suurin osa soittajistakin on nykyisin kovan luokan ammattilaisia.

East Bottom Dixiemen 1978, Jukka Järvelä (vas.), Matti Iiramo, Pekka Mesimäki, Ilkka Virto, Heikki Sandren, Pekka Iiramo, Carl-Gustav Krokfors ja Seppo Aunola

Pekka on vuonna 1970 perustetun Tapiolan Big Bandiin alkuperäisjäsen, soittimena sähkökitara. – Kitaraa olin rämpytellyt pianon rinnalla jo vuosikausia, mutta Big Bandissä oli heti alussa pakko paneutua kunnolla jazzkitaran sointukäännöksiin.  Näistä kuvioista urkeni sitten muutaman vuoden ura keikkamuusikoksi. Toimin mm. Tapani Kansan taustabändin, Diamond Brassin pianistina.

– Keikkamuusikkona tuli 1980 -luvun alussa kierrettyä ja koluttua kaikki Suomen tärkeimmät tanssilavat. Diamond Brass oli Blood, Sweat & Tears -tyyppinen septetti ja sovitukset olivat pääasiassa Kai Backlundin käsialaa. Ensimmäinen setti oli soittajien kannalta illan rattoisin. Se meni sekalaisen jammailun merkeissä, kunnes tanssiva yleisö valtasi parketin.

Varusmiespalveluksen Pekka suoritti Hämeenlinnassa, Poltinahon kasarmin soittokunnassa, jossa toimi myös Big Band.  Siellä aika kului käytännössä kokonaan musiikin merkeissä. Intin aikana Pekka opiskeli mm. sovitusten tekoa, Big Bandin johtamista, rummunlyöntiä ja jopa huilunsoittoa.

– Ensimmäinen dixiebändini oli Karl-Gustav Krokforsin luotsaama East Bottom Dixiemen. Soitin siinä kymmenkunta vuotta pianoa, loppuaikoina rinnan DDT:n keikkojen kanssa. ”Kalle” on pioneeri ja uranuurtaja, joka on koulinut suuren osan nykyisten perinnejazzin bändien soittajista. Kallelle lähtee lämmin kiitos, ehdottomasti mitalin arvoinen suoritus!

Antti Sarpila – Pentti Lasanen Swing Band, Pentti Mutikainen (vas.), Pentti Lasanen, Antti Sarpila, Christian Schwindt, Pekka Mesimäki ja Christer Sandell

Pekan bändihistoriaan kuuluu myös vuonna 1982 alkanut kuudentoista vuoden rupeama kitaristina Antti Sarpila Swing Bandissa. – Tällöin pääsin toden teolla toteuttamaan esikuvani Freddie Greenin oppeja. Tähän aikaan mahtuu lukemattomia ikimuistoisia keikkoja. Parasta aikaa olivat ehdottomasti ensimmäiset vuodet, kun Chrisse Shcwindt oli vielä parhaassa iskussa ja ohjelmiston pääpaino oli laadukkaissa jazz standardeissa.

Sarpilan Antti ”tyrmäsi” kyllä osaamisellaan heti alussa ja piti ammattilaisen varmuudella huolen sovituksista ja järjestyksestä. Lasasen Pena toi mukaan rautaisen kokemuksen ja pelimannimeiningin. Chrisse piti kompin lennossa ja me muut, Santa (Christer Sandell), Muti (Pentti Mutikainen) ja mä, teimme oman osuutemme innosta puhkuen.

Pekka on soittanut pianoa myös mm. Barbeque Jazz Bandissa ja basisti Ilkka Hanskin kanssa duona jo viitisentoista vuotta.  ”Ilun kanssa soitetaan evergreenejä mainstream meiningillä. Trad jazz ei kuulu tämän duon ohjelmistoon. Keikkoja on harvakseltaan ja ne ovat olleet todella innostavia. Duo -kokoonpanossa on reilusti tilaa ilmaisulle ja keskinäiselle vuorovaikutukselle. Tätä osastoa tullaan ehdottomasti kehittämään edelleen.”

Ilkka Hanski ja Pekka Storyvillen terassilla

Kompin sydän ja selkäranka

Pekan mielestä jazziin kuuluu aina tietynlainen koheesio ja intensiteetti; svengi. – DDT:n soittama jazz on niin vahvasti rytmiikkalähtöistä, että toimiva svengi on välttämättömyys. Rytmiryhmän osuus on tässä keskeinen. Vanhimmissa New Orleansin jazzbändeissä rumpalin rooli keskittyi perusrytmin ylläpitoon virvelin avulla, tuuba soitti bassoäänet 1-3 korostuksella ja banjo toimi tavallaan koko kompin kärkenä.

DDT:n komppi on ollut aina hieman modernimpaa kuin bändin perinteellisemmin soittava puhallinryhmä. Sitä ei ole matkittu mistään, vaan on muotoutunut vuosien varrella kovan harjoittelun ja soittajien mieltymysten tuloksena. – Kompin perustana ovat rummut ja basso, sydän ja selkäranka. Kun tämä kombinaatio on kunnossa, päälle tulevat täydentävänä elementtinä banjo tai kitara ja sen kruunaa piano soinnuillaan, analysoi Mesimäki DDT:n rytmikuvioita. Kompin tärkeyttä kuvaa myös se, että DDT:n rumpalit ja basistit ovat pitkään olleet kovan luokan ammattimuusikoita.

Kitara täydentää komppia

Avainhenkilö DDT:n kompin kehittymisessä oli ilman muuta Chrisse Shwindt.  DDT:n soundin kannalta erityistä on myös harvinainen kahden klarinetin (Fred Andersson ja Nalle Nyman) yhteistyö. DDT:n meiningin vahvuus on, että toisaalta kunnioitetaan oman tyylilajin osaajia ja esikuvia, mutta toisaalta osataan antaa itse kullekin soittajalle tilaa toteuttaa oma tonttinsa parhaaksi katsomallaan tavalla.

– Jazzin sisällä on aina ollut tyylisuuntia ja alalajeja. Näitä on syntynyt sitä mukaa kun aikaa on kulunut. Tällä hetkellä ei näyttäisi olevan kehittymässä erityisiä uusia tyylejä, pikemminkin vanhat ovat jalostumassa. New Yorkin jazzklubien nykyjazz lähestyy synteesiä ja ajattomuutta, mutta perinne ja historian kunnioitus ovat vahvasti mukana.

– Fuusioituminen eri musiikinlajien kesken on myös ajallemme leimallista. Toisaalta eri puolilla maailmaa kehittyvät jazzin etniset tyylit, jotka yhdistävät Pohjois-Amerikan luomaa perustaa omiin kansallisiin erikoispiirteisiin, pohdiskelee Pekka jazzin tilaa tällä hetkellä.

Jazzmuusikko vai insinööri?

Pekka on koulutukseltaan Polin diplomi-insinööri ja johtaa päivätyönään luonnonkivirakentamiseen erikoistunutta omaa konsulttiyritystä.

– Kun soittaa harrastuksenaan, niin sitä voi tehdä omilla ehdoillaan. Toisaalta kun soittaminen ei ole ammatti, ei siihen voi omistautua niin paljon kuin haluaisi. Tämä ristiriidan kanssa harrastelijan on opittava tasapainoilemaan. Mielenkiintoista on muuten ollut havaita, että jazzbändissä ja insinöörityössä tarvitaan periaatteessa samanlaisia tiimityöskentelytaitoja.

Mikä vetää estradille? – Itsensä toteuttamisen tarve ja porukalla tekemisen kokemus. Tarvitaan myös jonkin verran esiintymisviettiä, pohtii Pekka liikkeelle panevia voimia. – Yleisö on erittäin tärkeä. Soitolle on oltava kuulija ja kokija niin kuin kaikessa taiteessa.

– Työ kuulostaa jotenkin ikävältä velvollisuudelta, mutta viime vuosina päivätyössäni on ollut monia niin mielenkiintoisia projekteja, etten niistä haluaisi luopua vaikkei taloudellista tarvetta olisikaan. Soittaminen on kuitenkin se juttu, joka tulee jatkumaan elämässäni niin kauan kuin yleensä mitään kykenen tekemään. Luova harrastus pitää ihmisen virkeänä, todistaa DDT:n banjisti/kitaristi Pekka Mesimäki olemuksellaan.

***

DDT Jazzband 2012 Kahdessa Kanassa, Raimo Näätänen (vas.), Thomas Rönnholm, Joonatan Rautio, Niklas Andersson, Pekka Sarmanto, Fred Andersson ja Pekka Mesimäki

DDT Jazzband juhlii 55-vuotista taivaltaan Savoy-teatterissa 12.10.2013 klo 19.00 ” From Eddie Condon to Duke Ellington”. Konsertissa vierailijoina Antti Sarpila, Joonatan Rautio ja Nina Lindroos

Liput alk. 35/20 €, 80/65 € (Show & Dinner).

Liput Lippupalvelusta

ShareTweetSendSend
Martti Koljonen

Martti Koljonen

 Martti Koljonen, toimitussihteeri – Jazzrytmien toimituskunnassa vuodesta 1995 alkaen

Aiheeseen liittyvää

Monipuolinen jazzkattaus Forssassa

Millainen on Birger Lindströmin maaliskuun keikkakalenteri?

Martti Koljonen
5.3.2023

- Onneksi Coronan laantumisen jälkeen bändini kalenteriin on taas alkanut ilmestyä keikkabuukkauksia mukavasti. Seuraavana listalla on esiintyminen ti 14.3. klo...

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

Toimitus
26.1.2023

Jazz-ravintola Storyville jakoi 26.1.2023  kunniamaininnat 30-vuotisjuhlan kunniaksi kymmenelle muusikolle, jotka edelleen ovat aktiivisia ja esiintyvät säännöllisesti. He ovat keikkailunsa lisäksi...

Lassi Kouvo – “kuninkaallista kyläjazzia”

Louis Armstrong -palkinto Pekka Toivaselle

Martti Koljonen
19.12.2022

Suomen PerinneJazz ry (SPJ) on myöntänyt Louis Armstrong -palkinnon kuopiolaiselle Pekka Toivaselle ”perinteisen jazzin hyväksi tehdystä työstä”. Vuonna 1991 perustetun...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

4.3.2023

Kuopiossa jälleen huippuvierailu

3.3.2023

Kahden virtuoosin räjähdys-herkkä kohtaaminen jazz-maisemissa

13.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo