Sama kokoonpano esiintyy seuraavana päivänä Helsingin Laulumiehissä. Torstaina on vuorossa Koko Jazz Club, jossa soittaa Rissasen pianotrio (Antti Lötjönen, basso, ja Teppo Mäkynen, rummut) vierailijanaan Verheyen. Lauantaina 26. 1. paikkana on Nyyrikki, missä Rissasen kanssa soittavat Verheyen ja rumpali André Sumelius.
Tamperelaisen Eclipse-yhtiön julkaisema Aleatoric on äänitetty runsas vuosi sitten.
– Teimme sen alkujaan ohjelmaksi Ylelle, mutta mielestämme se onnistui niin hyvin, että päätimme julkaista sen myös levynä, Rissanen sanoo.
Hänen suunnitelmissaan on myös pianotrion kanssa tehtävä levy.
– Materiaali siihen alkaa olla valmiina, mutta emme ole sitä vielä äänittäneet, koska olemme etsiskelleet sille kansainväliseen levitykseen pystyvää julkaisijaa.
Sitävastoin on varmistunut jo vapun tienoilla tehtävä levytys amerikkalaisen saksofonistin Dave Liebmanin kanssa.
– Liebman kävi toissa vuonna Sibelius-Akatemiassa, jolloin Jussi Lehtosen kanssa otimme puheeksi mahdollisen levyn tekemisen hänen seuraavalla käynnillään Suomessa. Nyt hän tulee esiintymään April Jazziin ja olemme jo sopineet, että teemme tuolloin myös levyn. Todennäköistä on, että levyllä olevalla kokoonpanolla on Suomessa myös festivaaliesiintyminen loppukeväästä, Aki kertoo.
Viime vuosi oli uran kiireisin
Kuopiosta lähtöisin olevalla Rissasella oli viime vuosi hänen itsensä mukaan tähänastisen uran kiireisin. Merkittävä työllistäjä on ollut Vernerin Pohjolan kvartetti, jolla oli Suomessa useiden festivaaliesiintymisten ja joulukuisen kotimaan kiertueen lisäksi kolme kiertuetta Saksassa.
– Lisäksi soitimme loppusyksyyn asti Kansallisteatterissa Mr. Vertigossa, missä musiikilla oli tärkeä rooli. Tällä Paul Austerin tekstistä Kristian Smedsin sovittamalla näytelmällä oli lähes kahden vuoden aikana yli 80 esitystä. Tämä oli todella antoisa kokemus, koska me pystyimme osallistumaan aktiivisesti esitykseen.
Viime vuonna Akin pianotriolla oli myös useita keikkoja, samoin hänellä oli myös joitakin soolokonsertteja.
– Tuon lisäksi oli erilaisia keikkoja muiden kokoonpanojen kanssa ja tein jonkin verran myös opetustyötä.
Omista konserteistaan Aki pitää erityisen antoisana Viapori Jazzissa tehtyä animaatioesitystä.
– Sen pohjana on Tuula Leinosen ja valitettavasti jo edesmenneen Antti Peränteen kymmenminuuttinen animaatioelokuva. Tein siihen musiikin, jonka teemojen kehittelyä jatkoimme triolla. Mukana oli myös videotaitelija Pertti Ruikka, jolla oli tietokoneellaan elokuvan kuva-aihioita, Niiden pohjalta hän sitten improvisoi kuvataustaa trion musiikille.
Aki toivookin, ettei Viaporin esitys jäisi ainoaksi.
– Toivoisin, että saisimme tälle esitykselle keikkoja ensi kesäksi.
Säveltämään Pariisiin
Tammikuisten Suomen-keikkojen jälkeen Rissanen suuntaa samantien Pariisiin, missä hänellä on käytettävissään taitelijaresidenssi muutamaksi kuukaudeksi.
Pariisi on Akille tuttu paikka, sillä hän meni sinne 2005 opiskelemaan Erasmus-ohjelman puitteissa.
– Täytyy myöntää, että opiskelupaikkana ollut koulu ei sinänsä pystynyt tarjoamaan ainakaan jazz-opetuksessaan juuri mitään uutta. mutta tarjosi puitteita tehdä omaa musiikkia ja tietysti kontakteja muiden siellä opiskelevien muusikkojen kanssa. Parasta silti Pariisissa oli kulttuuritarjonta ja siitä saadut vaikutteet.
Tänä vuonna Rissanen aikoo Pariisissa keskittyä säveltämiseen.
– Onhan se toki niin inspiroiva ympäristö, että uskon tuloksiakin syntyvän.
Piano on Akille kuningassoitin
Vaikka Aki kertoo omistavansa erilaisia sähköisiä soittimia, piano on kuitenkin hänen keskeinen työvälineensä.
– Se on soitinten kuningas, koska sillä pystyy soittamaan niin melodiaa, rytmiä kuin harmoniaakin. Uskon myös, että se tulee olemaan aina pääsoittimeni, sillä haluan tutkia sen mahdollisuudet perinpohjin.
Piano sopii myös hyvin Akin musiikkikäsitykseen.
– En välttämättä edes osaa säveltää kauniita melodioita, pikemminkin olen enemmän kiinnostunut tekstuureista ja rytmisistä ideoista. Tekstuurilla tarkoitan eräänlaista kenttää, jossa voi tapahtua monenlaisia asioita samanaikaisesti. Keskellä kehittelen melodiaa, jolle luon ylärekisteriin jonkun kommentin ja sille vielä kontrastin alarekisteriin.
Pianoa nykyään 32-vuotias Aki on soittanut lapsuudestaan lähtien. Klassisten piano-opintojen jälkeen hän innostui jazzista 1990-luvun puolivälissä. Ensimmäisellä jazz-levytyksellä hän oli mukana Kuopiossa 1998. Noihin aikoihin hän perusti siellä pianotrionsa, jossa olivat edelleenkin Akin kanssa soittava Antti Lötjönen ja rumpali Chris Konieczny.
Hänen tilalleen tuli Olavi Louhivuori Akin aloitettua opintonsa Sibelius-Akatemiassa. Häntä seurasi Ville Pynssi. Teppo Mäkynen on ollut triossa vajaan vuoden.
– Pyysin Tepon ja Antin keikalla Koko Clubiin viime maaliskuussa, mistä lähtien olemme olleet koossa. Yhteistyö toimii hyvin, sillä kaikilla meillä on oma äänemme, mutta pyrimme yhteissoittoon, josta syntyy enemmän kuin osiensa summa.