• Yhteystiedot
05.07.2022 02:56
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Uusi Radion Rytmipojat kiertueella

Harri Aavaharju
19.10.2019
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Martti Koljonen

Uusi Radion Rytmipojat kiertueella

Uusi Radion Rytmipojat

Kun kuuntelee swingkauden big band levytyksiä, ei voi olla ihailematta, miten kaikki tosi kiperien sovitusten koukut, iskut, synkoopit ja breikit toimivat niin uskomattoman hyvin. Bändit tekivät levytysten välissä pitkiä kiertueita soittaen kuusi iltaa viikossa, välillä kaksikin keikkaa päivässä. Kenny Ball kertoi ollessaan keikalla Storyvillessä, että he soittivat Saksan kiertueilla 50- ja 60 luvulla seitsämän settiä illassa. – Silloin opittiin kappaleet ja kun mentiin studioon ne menivät kerralla purkkiin.

Antti Sarpila (vas.), Pekka Toivanen ja Wade Mikkola

Nykyään tällaisia kiertueita on harvoin mahdollista toteuttaa. Kyseessä on enemmänkin irtokeikat ja vaikka kyseessä on ammattimuusikot, jotka lukevat lappuja prima vista, syntyy yhteinen soundi vasta pidemmän yhdessäolon ansiosta.

Suomen Perinnejazzin ry:n järjestämän minikiertueen viimeisellä keikalla saatiin kokemus siitä miten nuottipapereihin kirjoitetut merkinnät muuttuvat eläväksi musiikiksi.

Swing-pohjaisessa musiikissa nuottimerkinnät ovat aina ohjeellisia ja jaot saadaan kohdalleen vasta useamman toiston jälkeen. Antti Sarpilan, Pekka Toivasen ja Wade Mikkolan musiikilliset näkemykset kuulostivat hyvältä ja tarjosivat muusikoille haasteita.

Konsertin ohjelma koottiin Perinnejazzin jäsenten toivomusten perusteella. Teeman lisäksi toivoja sai esittää sovittajille esityksen tyyliin ja solistiin liittyviä näkemyksiään. Biisilistaan kertyi yli 40 teemaa, joukossa aivan itsestään selvyyksiä, mutta myös jokunen jokeritoive. Kun kyseessä on varsinainen all stars – kokoonpano, jonka jokaiselle muusikolle voi rimaa nostaa ns. henkilökohtainen ennätys – tasolle, niin yleisölle tarjottiin todellista jazzherkkua kaikilla mausteilla.

“Savikiekkokauppiaat” (Kuva: Harri Aavaharju)

Kun teemat esitellään perinteiseen tapaan alussa ja lopussa, niin soolot voivat olla vain puolen kooruksen tai kahdeksan tahdin mittaisia. Alun perin savikiekon kesto oli reilusti alle neljä minuuttia.

Niille on kuitenkin tallennettu jazzhistorian hienoimpia äänityksiä, jotka elävät ikuisesti. Jos asioita ei saa sanotuksi tuossa ajassa, niin ei varmaan mitään sanottavaa olekaan.

Kahdeksan muusikon kokoonpano on tuttu ajoilta kun jazz siirtyi New Orleansista Chicagoon. Peruskokoonpanosta voidaan pienentää miehitystä jos sovitus sitä vaatii.

Yli kahden tunnin konsertti ilman laulajaa on haastavaa, nyt tosin oli joukkoon mahdutettu yksi vokaaliteos.

Kitaristi Juha Lanun ”Matkin Colea – trio” esitti kappaleen Sweet Lorraine Juhan itsensä toimiessa laulajana. Kysyin väliajalla Antilta onko hän miettinyt mahdollisuutta laajentaa ilmaisuaan laulamisen puolelle. Antti totesi, että jos niin kävisi, niin lopputulos olisi aivan varmasti “viimeistä huutoa”.

Huumori ja jazz ovat liittyneet aina yhteen, osa vitseistä on mahdollista esittää juontojen yhteydessä yleisölle ja se osa joka esitetään takahuoneessa jää takahuoneeseen. Tällä kertaa punaisella omenalla oli oma pikkuroolinsa illan kulussa sen siirtyessä flyygelin ja Antin nuottitelineen välillä. Omenaan liittyvä juttu liittyi Benny Goodmanin tarkkuuteen raha-asioissa.

Juha Lanu
mikko pettinen
Jay Kortehisto
Mikko Pettinen

Tästä kertoo useampikin juttu, joista eräässä Benny Goodman oli kiertueella Neuvostoliitossa. Moskovassa muusikot ulkoilivat Punaisella Torilla. Muusikoiden ympärille kerääntyi pikkulapsia pyytämään kolikkoa muistoksi. Benny heltyi ja kaivoi taskustaan muutaman centin ja antoi ne lapsille. Jollakin muusikoista oli kaitafilmikamera ja hän kuvasi tilanteen. Jälkeenpäin muusikoilla oli hauskaa kun he katselivat filmikelaa takaperin.

Thats A Plentyllä lähdettiin ja se oli rakennettu aivan perinteisellä pieteetillä. Tempo oli sen verran rivakka, että soolot olivat kahden kooruksen mittaisia. Erityisesti vasket, Mikko Pettinen ja Jay Kortehisto, soittivat tässä bravuurikappaleessa korvaani hyvin sopivia fraseerauksia, Jay jopa lähes hillittömästi.

Seppo Hovi
… soittaa harmonikkaa..
Seppo Hovi

Melodiat vaihtelivat, kuten toisena kuullussa My Baby Cares Just For Me ´en ekassa värssyssä, Pekka Toivasen ja pasunisti-Jayn kesken, toiseen lähdettiin trumpetin viemänä ja sopraanosaksofonin vastatessa kutsuun. Kolmas kappale mentiin nimensä mukaisesti viiteen paitsi alun ja lopun osalta. Solisteina Take Fivessa olivat Pekka Toivanen tenorilla ja Keith Hallin jatkaessa käsipelillä soitetuilla rummuilla ja taputuksilla. Jo mainitussa Cole-klassikossa laulun lisäksi Juha Lanu matki Oscar Moorea ja Seppo Hovi itseään Natia.

High Society on jälleen niitä kappaleita jossa otetaan soittajasta mittaa. Ensin trio-osan teema esiteltiin tenorin ja klarinetin tuplaamana. Sitten Antti antoi klarinettinsa laulaa. Alphonse Picoun alkuperäinen soolo oli kopioitu marssibändin piccolostemmasta, sittemmin sen levylle soitti Johnny Dodds ja nyt se siirtyi eteenpäin Antin esityksenä.

Savoy-teatterin yleisöä

Shostakovits sävelsi aikanaan kaksi sarjaa jazzorkesterille. Valssi numero kaksi on jäänyt elämään itsenäisenä teoksena ja nyt teemaa täydennettiin improvisoiduilla sooloilla.  Petit Fleur kahdella klarinetilla ja serenadi käelle Waden sovittamana ja sooloilemana.

Pienen välinumeron jälkeen Fats Wallerin Panic is On mentiin alkuperäistä huomattavasti nopeammassa tempossa ja lattaritunnelmissa jälleen kaikkien puhaltajien hikoillessa.

Balladimedley mentiin solisti ja teema kerrallaan. Jay Kortehisto kaikuluotasi valtameren syvyyttä ja pasuunassa oli hienosti kevyttä räkää. Stardustin intron esitteli sanoin ja sävelin Seppo ja itse teeman Mikko Pettinen. Umoon hankitut uudet trumppasektion sordiinot toimivat hyvin myös solistisissa tehtävissä.

Musta Orfeus oli alun perin elokuvamusiikkia, josta on sittemmin tullut jazzstandardi. Pekka soitti sen kivan viileällä tenorisoundilla. Antti johdatteli medleyn päätteeksi täpötäyden Savoy-teatterin New Orleansiin. Ensimmäisen setin loppuun oli kasattu vielä Benny Goodman potpuri.

Keith Hall

Väliajan jälkeen jatkettiin Glenn Milleriä muistellen jossa kahden puun sektio täydentyi Seppo Hovin haitarilla ja niinpä Moonlight Serenade kuulosti aivan aidolta. Kovakorvaisimmillekin kuulijoille tuli selväksi How High The Moonin ja Onithologyn yhteys ja kahdella vaskella esteltiin hard bop -teema Joy Spring.

Hetki ragtimeä jazzina ja sitten päästettiin Keith Hall irti kappaleessa joka oli tehty yhdistelemällä Jambalaya ja DDT-klassikko Fidelito Castrato. Kaiken kaikkiaan oli hieno ratkaisu sijoittaa rumpali muun soittajiston sivuun, siten että yleisö näki käsityöskentelyn.

Jos Keithin käsissä olisi ollut kapuloiden sijasta maalauspensselit ja rumpujen tilalle maalauspohja olisi jälki ollut varmaan jotain ainutlaatuista, niin hienoilla kaarilla hän veteli sutikomppiaan.

Hieno konsertti joka varmasti saa jatkoa. Suomen Perinnejazz tekee työtä swingpohjaisen jazztradition hengissä pitämiseksi ja puheenvuoroissa tuli esille myös se että nuoria soittajia kaivattaisiin täydentämään rivejä. Kaikestahan näki ja kuuli, että jazz pitää harrastajansa nuorekkaina. Osa lavalla esiintyneistä muusikoista oli sentään vielä alle 50 -vuotiaita.

Uusi Radion Rytmipojat:
Seppo Hovi – piano, haitari, tarinat, Mikko Pettinen – trumpetti, Antti Sarpila – klarinetti, saksofoni, Pekka Toivanen – saksofoni, klarinetti, Jay Kortehisto – pasuuna, Juha Lanu – kitara, Wade Mikkola – basso ja Keith Hall – rummut.
Sovitukset: Antti Sarpila, Wade Mikkola, Pekka Toivanen ja Seppo Hovi.

 

Ohi on…

SETTI 1
THATʼS A PLENTY, MY BABY JUST CARES, TAKE FIVE – teema 5/4 (soolot 4/4 ?)SWEET LORRAINE, HIGH SOCIETY, SHOSTAKOVITSH WALZ N:o 2, PETITE FLEUR, SERENADE TO CUCKOO, BALLAD MEDLEY: HOW DEEP IS THE OCEAN, STARDUST, BLACK ORPHEUS, DO YOU KNOW WHAT IT MEANS, BENNY GOODMAN MEDLEY: LETʼS DANCE, AIR MAIL SPECIAL, DONʼT BE THAT WAY, STOMPIN AT THE SAVOY, WORLD IS WAITING FOR THE SUNRISE, SING SING SING (kesto 1h 9min)

 

 

SETTI 2
WHERE DID YOU, JEEPERS CREEPERS, GLENN MILLER MEDLEY: ST LOUIS BLUES, AMERICAN PATROL, PERFIDIA, ANCHORS AWEIGH, MOONLIGHT SERENADE, SCAT FREE – HOW HIGH … – ORNITHOLOGY, MISTY, JOY SPRING, MAPLE LEAF RAG (Entertainer intro), JAMBALAYA CASTRATO, SUMMERTIME, 9.20 JUMP (One O’Clock) (kesto 59 min)

Ti 15.10.2019 Tampere, Yliopiston Juhlasali
Ke 16.10.2019 Turku, Konserttitalo
To 17.10.2019 Lahti, Konserttitalo (Vanha)
Pe 18.10.2019 Helsinki, Savoy-Teatteri

Katso konsertin avaus tästä.

ShareTweetSendSend
Harri Aavaharju

Harri Aavaharju

Harri Aavaharjulla (s. 1954) on takanaan pitkä ura jazzin parissa monessa roolissa. Hän on Classic Jazz ry:n perustaja, Storyvillen ohjelmapäällikkö 1992-2002, Jazzrytmit-lehden toimittaja alusta lähtien, kornetisti ja orkesterinjohtaja.

Aiheeseen liittyvää

Sellainen ol´ Wiipuri!

Harri Aavaharju
28.6.2022

Bianca Morales ilahdutti Storyvillen terassin yleisöä eilen Reiska Laineen trion kanssa. -Yhteistyö alkoi Pori Jazzin merkeissä ja on tosi kiva...

Oh Yeah kunnioittaa Charles Mingusia taidokkaasti

Oh Yeah kunnioittaa Charles Mingusia taidokkaasti

Matti Laipio
15.6.2022

Suomessa on kunnioitettu tänä vuonna Erik Lindströmin syntymää sata vuotta sitten. Maailmassa on ollut toinenkin basisti ja säveltäjä, joka hänkin...

Jukka Laitasalo

Katja ja Leroy keikalla Carusellissa

Harri Aavaharju
12.6.2022

Kesä on täällä ja yhtenä sen ehdottomana tunnusmerkkinä on Katja Toivolan ja Leroy Jonesin saapuminen Suomeen New Orleansin pahimpien helteiden...

Viikon suosituimmat

Eeppi Ursin US Tour 2022

30.6.2022

Sellainen ol´ Wiipuri!

28.6.2022

Django-kitaraa ja pionien loistoa

28.6.2022

Suosittelemme

Hamina Tattoo 2022

27.6.2022

Big Band Festival Šiauliai 10–11.6.2022

13.6.2022

Stadin parhaat jamit!

10.6.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo