Koukuttavalla klubijazzillaan suursuosion saavuttanut tenoristi Timo Lassy on lähtenyt avartamaan ilmaisuaan uudella levyllään. Yleisöä villitsevien väkevien funk-henkisten kappaleiden lomaan on tullut balladeja, joissa Timon muhkeasoundinen tenorismi toimii upeasti.
Lassyn eräänlainen kotipesä on ollut Dubrovnik-klubi, jossa hän muutama vuosi sitten äänitti hurmoshenkisen yleisön kannustamana live-levynkin. Dubrovnikissa hän myös virallisesti julkisti uuden saksalaisen Membran-yhtiön julkaiseman Love Bullet-levynsä.
Miehen suosiota kuvaa, että suuren kysynnän takia julkaisukonsertteja oli samana iltana kaksi, molemmat myytiin jo ennakolta loppuun. Saman tyyliin kuin Hank Williams, joka New Orleansissa vietti kahdesti julkisia häitään samana päivänä, koska ensimmäiset myytiin myytiin heti loppuun.
Timon mukaan uuden levyn kappaleet kuultiin nyt ensimmäistä kertaa livenä. Mutta sen verran perusteellisesti ne oli ilmeisesti levytystä varten opeteltu, etteivät Lassy ja hänen pitkään koossa ollut miehistönsä tarvinneet lavalla nuotteja muistin virkistämiseen.
Levyllään bändillä on soundia rikastamassa pari vierailijaa. Konsertista he puuttuivat, mutta silti kokonaisuus toimi mainiosti. Kappaleiden joukossa oli aiempien levyjen kaltaisia ripeitä vetoja, joissa Lassyn rankka revittely sai hyvän tuen hienosti svengaavilta kumppaneiltaan.
Sähköpianoa soittava Giorgios Kontrafouris, basisti Antti Lötjönen, rumpali Teppo Mäkynen ja lyömäsoittaja Abdissa Assefa ovat sellainen rytmikone, jollaista tässä maassa ei ole toist. Tosin suoraviivaisissa straight ahead-kappaleissa wurlitzer-piano ei toimi yhtä hyvin kuin groovemmissa kappaleissa.
Love Bulletin yllätyksenä ovat muutamat balladit, joita Lassy ei ole ihmeemmin aiemmin esittänyt. Mutta livenä kuultuina ne saivat hienoja tulkintoja. Lassyn tenorisoundi on varsin muhkea. Se on paljon täyteläisempi kuin useimpien nykytenoristien tiukka metallin sävyinen ilmaisu. Balladeissa juureva soundi pääsi hyvin oikeuksiinsa Lassyn rakentaessa ideoiltaan hyvn eteneviä sooloja.