• Yhteystiedot
21.03.2023 13:09
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

No nonsense-saksofonisti Nicole Glover tulitti täysillä

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
16.10.2022
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Heikki Kasari

No nonsense-saksofonisti Nicole Glover tulitti täysillä

Nicole Glover Musiikkitalossa

Vuosittainen Sibelius-Akatemian DIG. -festivaali toteutui vihdoin kahden koronavuoden jälkeen, tosin hieman pienimuotoisempana. Kolmen päivän konserteista meitä kiinnosti eniten amerikkalainen saksofonisti Nicole Glover, joka esiintyi Musiikkitalon Black Boxissa tukenaan pianisti Juho Valjakka, basisti Kaisa Mäensivu ja amerikkalainen rumpali Joe Peri.

Aluksi jazzosaston Jussi Kannaste toivotti kuulijat tervetulleeksi ja kertoi keksineenä Gloverin vain puoli vuotta sitten tämän esiintyessä Savoy JAZZFestissä. Uusi kyky saatiin hetimiten buukattua myös Sibikseen. Koska maailmantähtien palkkiot ovat nousseet pilviin, haluamme kaapata nämä nuoret lahjakkuudet jo ennen kuin se käy meille mahdottomaksi, perusteli Kannasate.

Konsertti alkoi Joe Hendersonin sävellyksellä Punjab. Glover ei aikaillut, otti härkää sarvista ja antoi mennä. Kohta tulitettiin täysillä. Kuulosti upealta! Musiikkitalon loistava äänentoisto sai balanssinkin kohdalleen. Odotimme milloin rytmi veisi mukanaan, jalat alkaisivat polkea tahtia ja bändi svengata vastustamattomasti.

Huomasimme pian, että rumpali soitti jotenkin pätkien. Hänen liialliset väliaksenttinsa estivät yhtenäisen svengaavan kompin syntymisen. Tuli mieleen, että vasen käsi olisi pitänyt sitoa selän taakse. (Svengistä Emmet Cohenin Trio on hyvä esimerkki.)

Nicole Glover

Seurasi Billy Strayhornin Isfahan. Tässä balladissa Gloverin loistava äänenmuodostus, omanlainen ääni, pääsi oikeuksiinsa. Samalla tulimme miettineeksi, mahtoiko siinä kuitenkin kuulua jonkun legendan vaikutusta. Ensimmäisinä tulivat mieleen Dexter Gordon ja Joe Henderson. Koska Glover kertomansa mukaan tutustui jazziin isänsä levykokoelman kautta, saattaisi jopa vanha Chicagon South Siden koulukunta kuten tenoristit Clifford Jordan, Von Freeman, Johnny Griffin ja Gene Ammons olla tuttuja. Sen sijaan uudemman tyylin edustajat Michael Brecker ja Joshua Redman piti sulkea heti pois. Breckerin Coltrane-vaikutteisia skaaloja ei kuultu juurikaan ja Joshua Redmanin käyttämät rytmiset aksentit sekä yksittäisten fraasien toistaminen tehokeinoina puuttuivat. Meille tämä sopi mainiosti.

Monkin klassikko Round Midnight alkoi bassosoololla, johon yhtyi saksofoni. Biisi eteni ensin duona. Sitten mukaan tuli piano. Juho Valjakka sooloili pitkään, ehkä hänen sovituksensa? Fonin osuudeksi jäi lähinnä melodian soittaminen.

Juho Valjakka

Rumpali Joe Perin Blues for Wagner lähti melodian jälkeen liikkeelle jälleen pianosoololla. Outo, katkonainen rytmi jatkui ja päättyi lopulta suoraan 4/4, mutta samalla rumpali alkoi mäiskiä olan takaa, jolloin mm. pianosoolon kehitystä oli vaikea seurata. Setti päättyi.

Konsertin toinen osa alkoi Richard Rodgersin vanhalla standardilla I Didn’t Know What Time It Was, jonka Billie Holidaykin on levyttänyt. Sen aloitti basso. (Buster Williamsin sovitus?) Reippaasti on kehittynyt Kaisamme soitto. Tuhdimpi ote ja itsevarmempi asenne ovat karttuneet. Nyt kuitenkin basson soundi vaikutti hieman löysältä eli kukin yksittäinen ääni soi liian kauan. Saattoi olla, että kontrabassoon oli säädetty liikaa kaikua, jolloin se rupeaa kuulostamaan bassokitaralta. Jazzin edellyttämä sekunnin murto-osan tarkkuus jää täten uupumaan. Puhallinsoittajille ja vokalisteille kaiku on tervetullut äänenlaadun parannus, joka ei kuitenkaan sovi tarkoille rytmi-instrumenteille kuten bassolle ja rummuille.

Kaisa Mäensivu

Kaisa Mäensivu tekee nyt uraa New Yorkissa. Se ei ole kenellekään helppoa, mutta ei varsinkaan naisbasisteille. Voimme vain toivottaa tälle rohkealle pioneerille onnea ja menestystä kansainvälisillä areenoilla.

Entä sitten Juho Valjakka? Hän hallitsi tilanteen, ei katsellut käsiään, säestys oli tyylipuhdasta ja soolot osoittivat selvää jazzille ominaista rytmikkyyttä. Pidimme hänen rennosta tyylistään. Aika ajoin oli kuultavissa voimakasta aksentointia McCoy Tynerin tapaan. Vaikka Valjakka on pyörinyt monenlaisissa kuvioissa, sillä hän soittaa myös klassista ja on tunnettu huilistina, emme ole onnistuneet kuulemaan häntä aikoihin. Positiivinen yllätys!

Seurasi Strayhornin Chelsea Bridge Valjakan sovituksena ja viimeisenä kuultiin Nicole Gloverin oma Blues for Mel Brown. Se oli kunnianosoitus hänen musiikinopettajalleen Oregonin Portlandissa, jossa hän on kertonut varttuneensa. Tempo oli nopeahko. Nyt saksofonisti tulitti minkä ehti ja osoitti hallitsevansa myös uudemman tyylin a la Brecker, toisin kuin aiemmissa kappaleissa, joissa hän pysytteli melodisen bebopin ja hardbopin turvallisessa välimaastossa. Konsertin päättivät Kaisa Mäensivun ja Joe Perin soolot. Yleisö vaati encorea ja saimme kuulla hetken vielä vahvaa bebop-menoa.

Joe Peri

Mitä sitten tähän konserttimakupalaan voisi toivoa lisää? Jäimme kaipaamaan lisää rytmisiä aksentteja ja bluesinomaista menoa. Bluesin osalta tosin on todettava, että sen määritteleminen on häilyvää. Joittenkin mielestä aitoa bluesia on vain vanhojen mustien amerikkalaisten laulajien musiikki, toisten mielestä kaikki jazz perustuu bluesiin.

 

Lopuksi vetoomus elokapinalaisille, jotka sulkivat Mannerheimintien. Musiikkitaloon pääseminen osoittautui vaikeaksi. Jouduimme juoksemaan jalkapatikalla paikalle. Hyvät nuoret, miettikää tekojenne seurauksia ja muistakaa, että jonain päivänä myös te olette huonojalkaisia vanhuksia, jotka eivät kykene pyörän selkään!

 

Tags: Nicole Glover
ShareTweetSendSend
Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Aiheeseen liittyvää

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

Toimitus
20.3.2023

Suomen PerinneJazz ry:llä onnistunut jazzilta 15.3.2023 ravintola Nyyrikissä. – Uskallan sanoa, että päätösjamimme olivat parhaat aikoihin, totesi illan tuottaja Jaakko...

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

Harri Aavaharju
17.3.2023

Vuotalon yleisö todisti torstaina Sointi Jazz Orchestran sadannen keikan toteutumista. 10 vuotta ja 100 konserttia on melkoinen saavutus. Viisi albumia...

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

Harri Aavaharju
17.3.2023

Tuula ja Petri Krzywacki -Yli kolme vuotta tätä on odoteltu, kertoi Tuula Krzywacki konsertin alkuspiikissään ja Petri vahvisti asian pitävän...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Aki Rissanen Hyperreal Popparissa

20.3.2023

Wayne Shorter menehtyi 89-vuotiaana

3.3.2023

“Kuopion ensimmäiset talvijazzit olivat menestys”

24.2.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo