• Yhteystiedot
31.03.2023 14:39
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Minimalistista äänten monimuotoisuutta

Jouko Kirstilä
16.9.2017
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Jouko Kirstilä

Minimalistista äänten monimuotoisuutta

Jone Takamäki ja Naota Yamagishi.

Perjantaina 15.9. Validi -klubilla Porin pääkirjaston kokoustilassa esiintyi akustinen japanilais-suomalainen trio Usva, jonka muodostavat Naoto Yamagishi, multipuhaltaja Jone Takamäki ja kitaristi Lauri Hyvärinen. Japanilainen rumpali Naoto Yamagishi (s. 1979) kulkee Japanin ja Euroopan välillä säännöllisesti esiintymässä. Osan vuodesta hän asui pitkään Ranskassa, mistä käsin hän kävi keikoilla eri puolilla Eurooppaa, mutta nykyisin hän on palannut kotimaahansa Japaniin.

Preparoidun kitaransoiton taikuri Lauri Hyvärinen.

Kevään 2015 Suomen vierailuilla Naoto soitti Porissa Laurin kanssa kahdestaan. Triona Jone Takamäen kanssa he olivat esittämässä Tallinnassa yhden konsertin ja siirtyneet seitsemän keikan kiertueelle Suomen puolella. Nyt meneillään oleva kiertue on trio Usvan kolmas Suomessa.

Kolmikon aikaisemmalla Suomen keikalla vuonna 2015 kaksi konserttia äänitettiin. Siitä on julkaistu huhtikuussa 2016 trion ensimmäinen yhteinen vajaan 40 minuutin mittainen täysin improvisoitua musiikkia sisältävä albumi. Sitä voi kuunnella osoitteessa https://rypistellytlevyt.bandcamp.com/album/usva.

Puhallinsoittaja Jone Takamäki (s. 1955) on ollut suomalaisen vapaan ilmaisun piirissä esillä jo 1980-luvulta alkaen. Hänen esittämänsä musiikki on liikkunut alkujaan free jazzin parissa, mistä tutuin yhtye noihin aikoihin oli Edward Vesalan Sound & Fury.

Myöhemmällä iällä hän on kallistunut vielä kokeilevampaan suuntaan eräänlaisena freelance-muusikkona. Usvassa hän soitti eilen klarinetin ja sopraanosaksofonin lisäksi japanilaisia puupuhaltimia shakuhachia, hochikua ja khenea (khaen). Itämainen arabipiireistä tuttu ney-huilukaan ei ole hänelle vieras, vaikka se ei kylläkään kuulunut hänen ”kalustoon” eilen.

Koko kolmikon esitys perustui hetkessä rakennettuun musiikilliseen äänimaisemointiin. Tällä kertaa sähkökitaraa soittanut Lauri Hyvärinen haki voimakkaasti eri tavoin ja toimin synnytettyjä sähköisesti tuotettuja säröääniä. Rätinä oli kuin palamisesta syntyvää kekäleiden räiske. Hänelle on tyypillistä pitää kitaraa lappeellaan sylissä tai pöydällä ja preparoida sitä soiton yhteydessä tikuilla ja muilla härveleillä.

Jone Takamäen käyttämät puhaltimet.
Naota Yamagishin työvälineistöä
Yamagishin työvälineitä toisella reunalla.
Lauri Hyvärisen työpöytänäkymä.

Tällä kertaa kitara oli pöydällä lähes koko esityksen ajan ja hän käytti paljon epämääräistä metallista lankakerää muistuttavaa tuppoa kädessään, millä hän asentoa kielillä vaihdellen muutti äänien värinää terävän kimakaksi, viiltäväksi vingutukseksi tai rohisevaksi kurkkuääneksi. Hiljaisimmilla hetkillä kahden ääniraudan avulla syntyi hienoviritteistä minimalistista äänenvipatusta.

Yamagishi käytti vain yhtä virvelirumpua ja hi-hatin tapaan pystyvartista symbaalia, mistä oli reuna leikattu spiraalimaisesti roikkuvaksi kuin joulukuusenkoriste. Tehosteina hän käytti pienempiä käsisymbaaleita, tiukuja, kelloja, jousta, erilaisia metalliastioita, erikokoisia ja näköisiä kapuloita jopa kasvivarpuja.

Musiikinlajista riippumatta myös vapaana taiteilijana moninaisissa kokoonpanoissa esiintyvän Yamagishin soittotapa perustui paljon hankauksiin ja oli siten mieleenpainuvan persoonallista. Alussa hankaukset jousella pitkin virvelirummun reunoja ja kalvolla olevan pienen metallikupin viillot loivat rauhallista ja seesteistä äänikimaraa. Pehmeän kumimaisten pallukoiden pyörivä hankaus kalvolla muutti äänen kumeammaksi ja sähkömäisen vingahtelevaksi.

Yamagishin jousisoittoa.
Kalvolta haettiin ääniä myös puhaltamalla.
Jone ja sopraanosaksofoni.

Naotan nostettua virvelirummun kasvojen eteen alkoi kalvon puhallus täristää makeasti kumpuavaa ääntä, mikä vaihtui välillä laivan sumutorven uhmakkaaksi ujellukseksi. Sitten alkoivat rankat kalvosulkeiset. Virvelirummun kalvo oli kovilla, kun sitä rääkättiin symbaaleiden ja peltisten vatien reunoilla säälimättömästi. Välillä jousella annettiin lisäpotkua ”joulukuusisymbaalille”. Pienesineiden heleän kimakka kilkuttelu vei taas toiseen äänien ääripäähän.

Jone aloitti klarinetilla puhaltaen vesikattilaan poreilevaa pulputusta. Sopraanolla hän jatkoi puhaltaen ensin vain ilmaa venttiileistä läpi. Bambupuhaltimet plumpsahtelivat omaa äänien kirjoa. Jostain Jone nappasi rosoreunaisen putkenpätkän ja alkoi hangata sitä ohuella puukepillä saaden siitä aikaiseksi rusahtelevan kieroa ääntä vastapainoksi ankaraan virvelin kalvon hankaukseen. Kukkopillikin löytyi ja äänet alkoivat vaihdella linnunviserryksestä ulvotukseen.

Samanaikaisesti Laurin lisätessä sähköistä raastavaa rosoisuutta kitaraan, äänenvoima alkoi nousta ja hetkeksi vauhti kiihtyi Jonen vaihtaessa sopraanoon. Äkkinäiset tiukkasävyiset puhallukset kiihdyttivät virvelin hankauksen voimaa. Soittoon tuli raivoisaa uhmaa, kohinaa ja melskettä, kunnes taas laskeuduttiin hiljaiseen tunnelmointiin. Jone alkoi virutella simpukkakuorista tehtyä riipusta vesikattilassa. Lauri etsi kitarankielistä ja -rungosta resonansseja sekä akustisia että sähköisiä hälyääniä. Naota jatkoi kalvon hankausta kumipäisillä pallukoilla ja lopussa oltiin rauhallisen minimalistisissä tunnelmissa.

Aluksi Jone kokeili millaista ääntä syntyy, kun klarinettia puhalletaan vesikattilassa.
Jone ja erikoinen laokultuuriin liittyvä khene.
Tuli vuoro puhaltaa shakuhachia.

Esitys kesti noin tunnin yhtäjaksoisesti, mutta kolmikko päätti vielä jatkaa lyhemmällä päätösosiolla paikalle tulleiden kuulijoiden mieliksi. Klarinetti henkäisi tutusti ja Naota alkoi hangata virvelin kalvolle asetettua kuparista vatia ohuella puikolla pystysuuntaisesti saaden aikaiseksi merkillisen kimakan äänen ja jatkoi siitä samalla tavalla isolla symbaalilla.  Lauri otti kitaran syliinsä ja alkoi naputella kevyesti kieliä puisella pallopääkepillä rauhalliseen tahtiin löytäen yllättävän jännittävän melodisia ääniä luotaavan yhtenäisen sävellinjauksen loppuun.

Erilaisia toiminnallisia äänimuodostelmia vaihdellen ja eri genreistä vapaasti vaikutteita hakeva kolmikko yhdisteli omintakeisesti keskinäisellä vuoropuhelulla varsin yksilöllisen kokonaisuuden. Soitosta löytyi jopa melodista vivahteikkuutta, mitä ei välttämättä näin voimakkaasti improvisoivassa ympäristössä liikkuvalta kokoonpanolta välttämättä löydy kovin helposti. Kolmikko kypsytti esitystään rauhallisen minimalistisella tyylillä saaden luotua monieleisen musiikillisesti eheän ekosysteemin. Koko esityksen aikana ei syntynyt suuresti ryöpsähtävää ja räjähtävästi purkautuvia voimaosiota kuin hetkellisesti yhden kerran.

Usvan esittämä moni-ilmeinen äänivariaatio on kuin kuvaileva tietosisältö, missä akustisen ja sähköisen länsimaisen musiikin kieli yhdistyi kepeästi japanilaisien traditionaalisien puhallinsoittimien kautta yhtenäiseksi äänien vuorovaikutussuhteeksi. Syvämietteisyyttä ja viipyilevää kauneutta sisältänyt esitys ei vaatinut kovin intensiivistä keskittymistä, vaan sitä oli helppo kuunnella ja heittäytyä matkalle mukaan. Kuuntelijoita olisi toki toivonut tulevan paikalla enemmänkin, sillä paikalle oli vain erikoisemman ”musiikkipläjäyksen” ystävät, noin 10–15 henkeä.

Tässä vielä lopuksi kaksi osoitetta kolmikon esiintymisistä Japanissa https://youtu.be/PSqCYLrf3IU
https://youtu.be/OEvY-5FY_sg.

Porin kirjasto, perjantai 15.9.2017
Validi Karkia -klubi:
20.00 USVA (JAP/FIN)
(Naoto Yamagishi, Jone Takamäki, Lauri Hyvärinen)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Orasmaan ja Lötjösen duo paljastui kuin puuttuvaksi palaseksi suomalaisen jazzin parnassoa

Toimitus
27.3.2023

TEKSTI: Jyri Ojala Jokin tässä konsertissa osui harvinaisen hienosti yksiin; näin sen pitikin mennä. Tapahtui niin, että keskiviikkona Pakkahuoneella koetun...

Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

Heikki Kasari
25.3.2023

Savoyn lounaskonsertit jatkuvat.  Nyt oli vuorossa Tero Saartin isännöimä tribuutti Horace Silverille. Nimi on jäänyt jazzin historiaan merkittävänä hardbop -tyylisuunnan...

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
23.3.2023

Seinät olivat kaatua ja katto lähteä lentoon, kun Jussi Lehtonen aloitti konserttinsa Black Boxissa. Suomessa ennenkuulumaton rytmin riemu ja tempon...

Viikon suosituimmat

Jeff Berlin ensi kertaa Suomeen omalla yhtyeellä

3.2.2023

Orasmaan ja Lötjösen duo paljastui kuin puuttuvaksi palaseksi suomalaisen jazzin parnassoa

27.3.2023
Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

25.3.2023

Suosittelemme

Archipelago Sea Jazz

30.3.2023

Aki Rissanen Hyperreal Popparissa

20.3.2023
Säveltäjäpianisti Iro Haarlan balladeista huokui ajattomuus

Säveltäjäpianisti Iro Haarlan balladeista huokui ajattomuus

13.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo