• Yhteystiedot
05.02.2023 00:30
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Max Raabe valloitti Suomen

Harri Aavaharju
10.5.2013
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Gregor Hohenberg ja Harri Aavaharju

Max Raabe valloitti Suomen

Tuijotus nostalgian sieluun

Max Raabe syntyi, Westfalenissa 12.12.1962 ja perusti The Palast Orchesterin opiskelijatovereidensa kanssa 1986. Vanhempien 78-kierroksiset savikiekot johdattelivat hänet Golden Twenties -musiikin pariin. Isän vaatekaapista löytyivät asiaan kuuluva esiintymisrekvisiitta silinterihattuineen ja ensimmäiset esiintymiset olivat kaveribileissä 20-luvun tunnelmissa.

Lauluopiskelu Berliinin Taide Yliopistossa sujui hyvin ja niinpä pikku hiljaa 12 kaverusta muodostivat Palatsiorkesterin. On muistettava, että Saksassa hyvällä menestyksellä siihen aikaan esiintyivät vanhan jazzin veteraanit Barber-Bilk-Ball ja myöskin Pasadena Roof Orchetsra on ollut todella suosittu. Kaikkien em. esiintyjien show’hun kuuluu humoristiset kuulutukset. Max Raaben lavakarisma sujui kahdella kielellä ja viesti meni todella perille. Vakava perusilme kestää läpi koko konsertin ja perusfilosofia kiteytyy seuraavaan ajatukseen. “Because perhaps a woman brings her husband to a concert and he might not like the singer or the music, but he may like the humour of the jokes.”

max-raabe-kasvo
Max Raabe

Raaben kolme esiintymistä Suomessa myytiin lähes loppuun, ilmoituksia ei ollut kovin montaa ja maine perustui kahteen televisiossa “Ylen Teemalla” esitettyyn konserttitaltiointiin. Itse en niitä nähnyt ja minut sai vakuuttuneeksi Veli Martti ”Dixie-turisti” Koljosen ansiokas keikkaraportti viime vuodelta. Turussa 1200, Tampereella 1400 ja loppuunmyyty Finlandia-talo (1800) osoitti, että tällä musiikilla on ystäviä. Live Nation teki hyvän kiinnityksen.

Max Raaben musiikki on 20- ja 30- luvuilta, briteissä, Amerikassa ja Saksassa taltioitua, sen ajan pop-musiikkia. Suomessa samaa teki Dallape, solisteinaan Malmstenin veljekset, brittien kuuluisin solisti oli Al Bowlly, jenkeissä Al Jolson tai Fred Astaire. Kaikille heille oli tunnusomaista koulutettu laulusoundi. Pehmeä, tallennustekniikasta johtuva hieman honottava, mutta edelleen korvaa hellivä sointi, ja kun siihen yhdistää hienosti laaditut sovitukset ja täsmällisen fraseerauksen lopputuloksesta ei voi olla pitämättä.

Kappalevalikoimaa oli Puukko Maggiesta I´m singin in the rain´iin, You are not the first one, but maybe the last one´sta Happy days here again´iin. Kappaleet joita yleisö ei ollut aikaisemmin kuullut, kuulostivat kuitenkin tutuilta.

Palast Orchestran muusikot olivat kaikki loistavia yksilöinä ja saivat kaikki vuorollaan soolotilaa. Erityinen huomio kiinnittyi drums´n bass –osastoon. Bernd Dieterich vuorotteli kontrabasson ja sousafonin välillä ja tällainen päättämättömyys (pienet tyylilliset erot edellyttivät instrumentin vaihtoa) vaativat rumpalilta erityisen paljon. Kompin rullaavuus on kiinni ennen kaikkea basistin ja rumpalin keskinäisestä taimingista. Basso ja tuuba syttyvät hieman eri tavalla ja rumpalin on ajoitettava iskunsa juuri oikein, että homma toimii, oli kyse mistä rytmimusiikin lajista tahansa.

Vincent Riewe osasi todella asiansa. Synkoopit kolmeen erisointiseen splash-peltiin, virvelin rullaava press-roll ja reunalyönnit, kellopelin tehosteet, gonga-rumpu parissa lattarissa jne. nostivat tämän muusikon koko orkesterin svengin moottoriksi. Lisäksi kaikki vielä balanssissa muiden soittajien volyymin kanssa (kaikkihan tietävät että orkesterin volyymi ja dynaamiset vaihtelut lähtevät rummuista). Asia saa ymmärrettävän selityksen kun lukee Vincentin haastattelusta kohdan jossa hän muistelee alkuaikojen harjoitteluaan.

 

How did you find to your instrument?
Through my older sister Pearl, who practiced violin for hours every day. Motivated by a mixture of admiration, brotherly urge to copy and perhaps also from a sense of competition, I eventually had a drum set made of washing powder-barrels in the basement under her room which I played with sticks my father used for stirring paints. Later this was replaced by a real Sonor Champion Drum-Kit. With this I could counter sweet sisterly sounds with brotherly rhythm.

I love playing the drums because…
… I like setting the pace and am a convinced team player: I keep the orchestra together 😉

Important listening experiences?
The rhythm of trains (for me THE absolute rhythm since I was three). Niagara Falls (the sound of thousands of tons of falling water).

max-raabe-loppuum,yyty
Loppuunmyyty!

Kun Max Raabe saapuu seuraavan kerran Suomeen, olkaa silloin paikalla. Sitä ennen vierailkaa hänen kotisivullaan ja YouTubessa.

ShareTweetSendSend
Harri Aavaharju

Harri Aavaharju

Aiheeseen liittyvää

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

Eero Kallio
23.1.2023

Shining Pearls levyn julkistamiskonsertti Malmitalolla Malmitalon pimennetty sali. Valokeilassa harmaatukkainen mies ja sähkökitara. Pian kuuluu ensimmäinen sointu, sininen tietenkin. Kohta...

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
16.1.2023

Toivotut lounaskonsertit jatkuvat taas. Räntä ja loska eivät estäneet jazznälkäistä väkeä täyttämästä Savoyteatteria vuoden ensimmäisessä konsertissa. Lavalle nousivat paitsi osa...

Jouluista jazzia ja päivällistä savolaiseen tapaan

Jouluista jazzia ja päivällistä savolaiseen tapaan

Martti Koljonen
17.12.2022

Itä-Suomen jazzin voimahahmo, jazztohtori Mikko Toivanen oli rakentanut 16.12. legendaariseen Kuopion Puikkariin mainion kattauksen. Tarjolla oli niin jazzin kulta-ajan standardeja...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Nina Mya With Friends – Burt Bacharachin sävellykset – Inkjazzeilla

Café Caruselin kevätohjelma julkaistu

27.1.2023
Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Suosittelemme

Storyville Brass Band, Storyville 30 v.

8.1.2023
Puistoblues uhkui energiaa ja tiukkaa kitaravääntöä

Erja Lyytinen, Storyvillestä tähdeksi, Storyville 30 v.

12.1.2023

Lassi Kouvo – “kuninkaallista kyläjazzia”

12.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo