Kuva sen kertoo: tuuba, huilu, klarinetti, kolme käyrätorvea, fagotti, oboe, kaksi lyömäsoittajaa ja kaiken kukkuraksi harppu Lahti Big Bandin sektioita täydentämässä. Orkesterin kapellimestari ja taiteellinen johtaja Erno Tiittanen halusi venyttää big bandin rajoja suuren viihdeorkesterin suuntaan ja loi Jazztorilla kuullun konsertin ensimmäiselle puoliajalle omista sävellyksistään kokonaisuuden, jossa oli elokuvallista tunnelmaa gongin pitkään resonoinutta kumahdusta myöten. Liikkeelle lähdettiin jo kevättalvella kuullulla Tuba In Jazz -sarjalla, jossa solisteina soittivat Aleksi Saraskari tuubassa ja Olli Jaakkola huiluissa.
Action ja lyyriset suvannot olivat mukavasti tasapainossa. Arttu Sipilän flyygelitorvisoolo Arttu’s Songissa oli yksi kohokohdista, flyygelin ja Viena Jylhä-Ollilan harpun herkkä vuoropuhelu Haavoitetussa sydämessä toinen. Vuosikausia muhineista musiikillisista ideoista ja koronan kurimuksessa tietokoneelle tallentuneista aihioista kasvoi kokonaisuus, jonka ainakin bändin jäsenet muistavat vielä pitkään.
Yhteistyön voimastakin voidaan puhua. Lahti Big Bandin apuun saatiin soittajia pääkaupunkiseutua myöten, ja mukana oli useita Lahden suunnalla vaikuttavia musiikkipedagogeja sekä Lahden konservatorion opiskelijoita ja alumneja.
Konsertin jälkimmäisellä puoliskolla siirryttiin hyvin erilaisiin tunnelmiin. Pääpaino oli lauletuissa jazzstandardeissa, mutta mukkaan mahtui myös kaksi mielenkiintoista instrumentaalia.
Alkajaisiksi kuultiin Aarni Häkkisen tuore sävellys, jonka alkuperäinen idea oli Häkkisen mukaan syntynyt LBB:n taannoiselta Liettuan-keikalta bussilla palattaessa. Poincianan hengessä kulkeva Overlapping Memories antoi Häkkiselle itselleen myös runsaasti soolotilaa. Toinen instrumentaali oli Sammy Nesticon harvoin kuultu funkahtava Shoreline Drive, josta kappaleeseen nuoruudessaan ihastunut Tiittanen oli tehnyt oman transkriptionsa ja orkestraationsa laajennetulle big band -kokoonpanolle. Solistina kunnostautui Häkkisen ohella orkesterin oma aina luotettava Juha Johansson kitarassa.
Laulusolisteina kuultiin Veera Aliskaa ja Benjamin Kaufmannia, jotka molemmat valmistuivat Lahden konservatorion pop–jazz-linjalta viime keväänä. Kumpikin ehti opintojen ohella olla mukana myös LBB:n puhallinsektioissa, Veera pasuunassa ja Benjamin trumpetissa.
Veera esitteli monipuolisuuttaan laulajana muun muassa tulkinnoillaan Night and Daystä, Polka Dots and Moonbeamsistä ja Honseysuckle Rosesta, johon sisältyi myös maukas scat-soolo. Hieno ääni, jota ja josta kuullaan jatkossa varmasti enemmänkin.
Benjamin osoitti hallitsevansa Frank Sinatra -henkisen tunnelmoinnin. Only the Lonely ja Angel Eyes olivat saaneet Ernolta uudet jousettomat sovitukset Nelson Riddlen ja Sinatran Grammy-palkitun legendaarisen yhteistyön hengessä. Päätösnumerona kuultu Strangers in the Night suorastaan villitsi yleisön. Oli soitettava encorena uusiksi setin alkupuolella kuultu Love and Marriage, joka lähetti yleisön hyväntuulisena kotimatkalle.
Tässä vielä ohjelma kokonaisuudessaan:
Tuba In Jazz -sarja (6 osaa)
Arttu’s Song
Kipling Story
Haavoitettu sydän
Funkalex
Love Theme
Finale
Broken Mind (Hopeful Mind)
II puoliaika
Overlapping Memories
Love and Marriage
Almost Like Being In Love
Night and Day
Don’t Get Around Much Anymore
Angel Eyes
Shoreline Drive
Polka Dots and Moonbeams
Honeysuckle Rose
Only the Lonely
Strangers in the Night
Encore: Love and Marriage