Porvoon Kulttuurilaiva on tarjonnut läpi kesän hienoja kokemuksia ennakkoluulottomalle yleisölle. Laiva sijaitsee kilometrin päässä Porvoon rautatieasemalta joen yläjuoksun suuntaan. Taiteiden yön keikalla kuultiin kahta klassisen jazzin orkesteria. Acoustic Dixie Six on esiintynyt jo vuosien ajan jopa kansainvälisillä estradeilla ja Chamber Jazz Quartet teki ensimmäisen keikkansa illan ensimmäisenä orkesterina.
Martti Peippo on tuttu muusikko, joka on johtanut erilaisia yhtyeitä vuosikymmenten ajan. Kaikelle Martin tekemiselle on tunnusomaista tinkimättömyys ja kulloinkin esitettävän musiikkityylin erityispiirteiden omaksuminen. 90-luvulla Lahti Big Band esitti Glenn Millerin musiikkia aidosti ja akustisesti. Facebook-päivityksistä on selvinnyt Marin kiinnostus nokkahuiluun ja barokkimusiikkiin.
Kamarimusiikkikvartetin esikuvaksi oli valittu 1950-luvulla toimineen Gerry Mulliganin kvartetti. Tuolloin kiihkeän be bopin vastareaktioksi kehittyneen cool jazzin ominaisuuksia olivat melodisuus sekä klassisen musiikin selkeyden ihannointi. Ominaista Mulliganin kvartettityypeille oli sointusoittimen puuttuminen, mikä antaa instrumentalisteille soinnillista tilaa ja asettaa ryhmän muusikoille riman korkealle.
Kvartetin toinen puhaltaja Raimo ”Pelle” Näätänen täytti erinomaisesti alkuperäisessä kvartetissa soittaneen Bob Brookmeyerin paikan. Teemat ja yhteissoitto kulki totutulla tavalla ja kokemuksella, jota on kertynyt eri big bandien riveissä. Molemmilta herroilta sujui soolojen soitto tyylin mukaisesti. Ohjelmistosta nousi esiin mm. Bernie´s Tune, Days of Wine and Roses ja Lullaby of Birdland.
Bassolinjan merkitys korostuu, kun kokoonpanossa ei ole sointusoittimia. Patrik Latvalan musikaalinen basson soitto loi puhaltajille mainion alustan rakentaa soolojaan ja sovituksien hienouksia. Erityismaininnan ansaitsee rumpali Thomas Törnroosin kevyt komppi ja hienosti kehitelty rumpusoolo, jossa kaikki rumpusetin osat saivat toimia instrumentteina.
Chamber Jazz Quartet:
Martti Peippo, baritonisaksofoni, Raimo “Pelle” Näätänen, pasuuna, Patrik Latvala, kontrabasso, Thomas Törnroos, rummut
Tyylillisesti jazzin aikakonetta ruuvattiin muutama vuosikymmentä taakse päin, kun Acoustic Dixie Six aloitti osuutensa. ADS on tehnyt hienoa työtä levittäessään dixielandin ilosanomaa jo 25 vuoden ajan. Nyt käynnissä olevan kiertueen eräs huippuhetki koetaan parin viikon päästä, kun bändi esiintyy Göteborgin Classic Jazz Festivaaleilla.
Konsertti alkoi kappaleella South Rampart Street Parade, joka tunnetaan kiperänä virtuoosikappaleena. Alkuperäinen sovitus on Dutch Swing College levylle tallentama, ja sitä ovat kopioineet dixie-bändit ympäri maailmaa. Kelpo esityksen mahdollistaa orkesterin taitavat muusikot.
Dixielandille tunnusomaiset elementit ovatkin ADS:n tavaramerkki. Iloisuus, yhteissoitto ja soittamisen riemu tarttuvat yleisöön ja bändi on noussut suoisoon myös swing-tanssijoiden keskuudessa.
Niklas Andersson on erinomainen dixie-trumpetisti, jolle spiikit ja laulaminen ovat osa kokonaisuutta. Eturivin puhaltajakolmikko saa vankkaa tukea komppiryhmältä, jonka rullaava rytmitys kuljettaa kappaleita nopeissa tempoissa.
Ohjelmistosta nousi esiin lattarikompilla esitetty Carioca ja pasunisti Bengt-Ove Fagerhedin esittämä Trombone Rag. Monipuolinen ohjelmisto piti yleisön otteessaan ja loppuaplodeista ei tahtonut tulla loppua.
Acoustic Dixie Six, Niklas Andersson – Trumpet, Bengt-Ove Fagerhed – Trombone, Olli Salmi – Clarinet, Petri Tötterman – Banjo, Marcus Weckström – Tuba, Juho Peltoniemi – Drums
15.8.2024 Summer Jazz evening: Chamber Jazz Quartet, Acoustic Dixie Six @ Kulttuurilaiva
Vielä on kesää jäljellä ja ohjelmisto löytyy täältä:https://www.kulttuurilaiva.fi/items