• Yhteystiedot
22.03.2023 18:43
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Jazzia Musiikkitalossa

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
27.3.2017
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Heikki Kasari

Jazzia Musiikkitalossa

Emma Larsson ja Bruce Barth

 

EMMA LARSSON – IN THE SPIRIT OF BETTY CARTER FEAT. BRUCE BARTH

Emma Larsson toi New Yorkin tuliaisinaan Black Boxin konserttiinsa Grammy-palkitun Betty Carterin musiikkia. Toinen tuliainen oli pianisti Bruce Barth, jonka ilmiömäistä jazzinsykettä ja rutiinia sai ihailla illan mittaan moneen otteeseen. Yhteistyö basisti Heiko Remmelin ja rumpali Jussi Lehtosen kanssa oli lähes saumatonta. Instrumentaaliosuuksien aikana ei svengistä todellakaan ollut puutetta.

Emma Larsson ja Heiko Remmel

Pitkästä urastaan huolimatta laulaja Betty Carter ei liene kovinkaan tunnettu suomalaisten jazzinharrastajien keskuudessa. Saksofonistina pohdin eikö kannattaisi valita James Carter tai Benny Carter, jos Cartereita on tarjolla. Entisenä basistina listaan voisi vielä lisätä Ron Carterin. Nyt oli kuitenkin tyytyminen Betty Carteriin. (Heikin kommentti)

Bettyllä oli tapana ei niinkään laulaa vaan ikään kuin kertoa tarinaa puhuen. Huhu kiertää, että Lionel Hampton antoi Bettylle potkut useaan otteeseen siksi, että laulaja improvisoi liikaa. Omassa konsertissaan Emma Larsson pystyi välttämään tämän sudenkuopan, jolloin esitys lipsahti liian kurinalaiseksi ja tarkoin suunnitelluksi varman päälle työstetyksi. Yleisöä ajatellen ehkä hieman ikävähköksi ja yllätyksettömäksi.

Larssonin ääni on kypsynyt ja lavakarismaa löytyy. Näkee, että hän on tehnyt paljon työtä uransa eteen, joka on lähtenyt myös New Yorkissa käyntiin mukavasti. Hänellä on tyylitajua ja hän hallitsee joukkuettaan suvereenisesti. Jos laulaja on epävarma, saattaa äänekäs rumpali tai komppi pilata nyanssit. Näin ei ollut nyt, ne kuultiin selvästi, mutta ongelmaksi alkoi pikkuhiljaa muodostua nyanssien jatkuminen loputtomiin. Glisandon sujuttaminen jokaiseen ääneen alkaa haukotuttaa ja kuulija toivoo laulajan kohta puhkeavan raivokkaaseen tunteiden purkaukseen antamalla kaiken mennä ranttaliksi, repimään äänen äärirajoilla ja tanssimaan päällään. Toisaalta Betty Carterin tyyliin, runoiluun ja sielunmaisemaan pääseminen vaatii aika paljon myös kuulijalta. Jos vastaanottaja ei jaksa pyhittäytyä asialle, tuloksena on ikävystyminen.

Hieman hallitulta meno vaikutti bändinkin suhteen, kunnes Remmel vetäisi setin keskellä vastustamattoman soolon, johon tarttui myös pianisti Barth. Nyt päästiin tosi toimiin eikä komppia pidätellyt mikään. Barth osoitti taitonsa loistavan pianorytmiikan taitajana. Roteva ja vahva svengi sai ilon ilmoille. Herra on saanut oppinsa soittokavereiltaan, sellaisilta grooven mestareilta kuten Stanley Turrentine ja Nat Adderley.

Kahdeksan kappaleen konsertti päättyi ylimääräiseen Richard Rodgersin I Didn’t Know What Time It Was- biisiin, jonka mm. Billie Holiday on levyttänyt. Tässä Emma Larsson pääsi osoittamaan hienot laulajan kykynsä.

 

WILL VINSON JA SIBIS JAZZ ENSEMBLES

Sibelius-Akatemian jazzkoulutukseen kuuluu tunnettujen ulkomaisten opettajien käyttö. Näin menettelevät muutkin alan oppilaitokset. Workshop-pohjainen työskentely valmistaa muutamassa päivässä opiskelijaryhmän esiintymään konsertissa. Tällä kertaa alkuaan lontoolainen alttosaksofonisti Will Vinson valmensi nuoria. Konsertissa esiintyi kaksi kokoonpanoa, SHARKS ja JETS.

Will Vinson ja Sharks

Ensemble SHARKS oli siinä suhteessa harvinainen, että joukossa oli kaksi kosketinsoitajaa. Arto Ikävalko ja Toomas Keski-Säntti vuorottelivat flyygelin, Fender Rhodes-sähköpianon ja Korg- syntetisaattorin välillä. Muusikoista oli helppo tunnistaa basisti Heiko Remmel ja fonisektion Adele Sauros. Sen sijaan Max Zenger oli kokenut muodonmuutoksen silmälasien ja poninutturan myötä ja kun soittimena oli tällä kertaa bassoklarinetti, katsoimme kerran jos toisenkin, oliko se hän. Vinsonin kuulutuksista muusikkoja ei tunnistanut varsinkaan, kun osa jäi kokonaan esittelemättä. Useimmat sävellykset ja sovitukset olivat vierailevan kouluttajan kynästä.

SHARKS-kokoonpano aloitti mediumtempoisella kappaleella Albemarle. Tässä mielenkiintoinen jakso oli flyygelin ja sähköpianon samanaikainen improvisointi. Ikävä kyllä, rumpali Anssi Tirkkonen soitti aivan liian lujaa ja Remmelin hienot bassokulutkin tahtoivat jäädä rumpujen alle.  Kiitos Black Boxin akustiikan, siellä ei yleensä pääse mäiskimään instrumenttiaan liian jämerästi, mutta ehkä tässä mikrofonien säädöillä oli myös osansa.

Toisena esitettiin balladi Willoughby General, jonka nimen saimme selville zoomaamalla kameran pianonuottiin. Kuulutuksesta se ei selvinnyt. Tässä parasta oli Zengerin pitkä soolo bassoklarinetilla.

Kolmas kappale hidas Juno alkoi kyllästyttää, samanlainen töpöttävä rytmi kuin edellisissäkin eikä bluesista tai svengistä ollut tietoakaan. Tosin biisi kehittyi mukavasti matkan varrella.

Sharks puhaltajat

Neljäntenä esitettiin Sonny Rollisin levyltä tutuksi tullut Where Are You. Tässä Zenger osoitti taitonsa muihin puhaltajiin verrattuna. SHARKS lopetti Vinsonin säveltämään funkiin, joka sujuikin mainiosti ja jossa Keski-Säntti pääsi hurmaamaan syntikkasoolollaan.

Huonosta ja puutteellisesta kuulutuksesta johtuen emme saaneet selville kaikkien soittajien nimiä ja siksi ehdotammekin, että kun lavalla on ulkomainen vierailija, jolle suomen kielen ääntäminen on vaikeaa, pitäisi yleisölle ehdottomasti jakaa ohjelmalehdykkä, vaikka vaatimatonkin. Nyt emme saaneet esim. millään tietoomme ryhmän nuoren baritonisaksofonistin nimeä. Miten kohotamme jazzin arvostusta, jos emme tiedä sen esittäjiä? Taiteilijan uralla on vaikeaa edetä, jos nimi ei tule tutuksi.

Jets rytmiryhmä

Lyhyen roudaustauon jälkeen lavalle astui kokoonpano JETS. Muusikoista oli helppo tunnistaa Hector Lepe kitarassa, Ilmari Rönkä altossa ja Okko Saastamoinen rummuissa.  Sen sijaan Kristinaksi esitellyn laulajan henkilöllisyys selvisi Kristine Liedeksi vasta nettiä tutkailemalla.

Ensimmäisenä soi Charlie Hadenin biisi Silence, jossa alun seesteisyyden jälkeen pääsi esiin Saastamoisen dynaaminen rumputyöskentely ja pianistin (nimi ei selvinnyt kuulutuksista, kuten ei myöskään basistin nimi) hyvä ja tarkka kosketus. Kappaleesta syntyi myös tasapainoinen kokonaisuus.Toisena esitettiin Vinsonin Upside, jossa hänellä oli pitkä soolo. Kolmantena oli vuorossa Pat Methenyn Every Day I Thank you. Ilmari Rönkä ja Vinson vuorottelivat nelosilla ja loppujen lopuksi Rönkä taisi periä voiton.

Kristine Liede ja Ilmari Rönkä

Juuri kun Black Boxin alkuaan tilapäisiksi tarkoitetut kovat lautaistuimet alkoivat tehdä tehtävänsä ja harkitsimme poistumista, Jerome Kernin Nobody Else But Me alkoi svengata mukavasti. Liede pääsi esittämään kykynsä jazzstandardeissa ja myös kompin 4/4- meno kehittyi pitkin matkaa. Tästä suuri kiitos erityisesti rumpalille. Verrattuna illan aikana esitettyihin biiseihin tämä kuulosti jazzilta. Viimeisenä esitettiin Vinsonin Dean Street Rundown. Nimi lienee peräisin Lontoon Sohosta, jossa ko. kadulla sijaitsee mm. Pizza Express- jazzklubi.

Näissä oppilaskonserteissa tuntui, että musiikki oli hieman sordiinolla ja kautta linjan kuljettiin sen verran mutkikasta polkua, että sitä piti kulkea varoen.

 

 

 

ShareTweetSendSend
Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Aiheeseen liittyvää

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

Toimitus
20.3.2023

Suomen PerinneJazz ry:llä onnistunut jazzilta 15.3.2023 ravintola Nyyrikissä. – Uskallan sanoa, että päätösjamimme olivat parhaat aikoihin, totesi illan tuottaja Jaakko...

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

Harri Aavaharju
17.3.2023

Vuotalon yleisö todisti torstaina Sointi Jazz Orchestran sadannen keikan toteutumista. 10 vuotta ja 100 konserttia on melkoinen saavutus. Viisi albumia...

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

Harri Aavaharju
17.3.2023

Tuula ja Petri Krzywacki -Yli kolme vuotta tätä on odoteltu, kertoi Tuula Krzywacki konsertin alkuspiikissään ja Petri vahvisti asian pitävän...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Kahden virtuoosin räjähdys-herkkä kohtaaminen jazz-maisemissa

13.3.2023

Aki Rissanen Hyperreal Popparissa

20.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo