Vaikka suomalaiista ykkösketjun muusikoista koostuva Ilmiliekki Quartet syntyi jo vuonna 2002, se julkaisi vasta kolmannen albuminsa viime kevättalvella. Tämän livenä äänitetyn levyn kappaleet kuultiin Aleksanterin teatterin konsertissa, missä esiintyi myös toinen We Jazz-merkille levyyttävä yhtye OK:KO.
2000-luvun ensivuosikymmenellä Ilmiliekki julkaisi kaksi runsaasti kansainvälistäkin kiitosta saanutta albumia, joiden tuoman nosteen turvin se teki laajoja kiertueita USA:ta ja Australiaa myöten. Mutta sittemmin muusikoita alkoivat sitoa monenlaiset muut projektit. Verneri Pohjola teki omia soololevyjään. Basisti Antti Lötjönen alkoi urakoida monissa kokoonpanoissa. Rumpali Olavi Louhivuorella on ollut omien kokoonpanojensa lisäksi myös kiinnitys viime vuonna edesmenneen Tomasz Stankon kvartetissa. Pianisti Tuomo Prättälä taas on työskennellyt etupäässä jazzkuvioiden ulkopuolella.
Harvakseltaan keikkailleen iIlmiliekin kolmannen albumin oli määrä ilmestyä syksyllä 2015. Yhtye teki tuon vuoden marraskuussa levynjulkaisukiertueenkin, tosin ilman levyä, sillä se jäi valitettavasti julkaisematta. Kolmas Land of Real Men äänitettiin noin vuosi sitten G Livelabissa. Julkaisijaksi tuli suomalaisen jazzin mahtiyhtiöksi nopeasti noussut We Jazz.
Kahta lukuunottamatta levyn kappaleet ovat muusikoiden itsensä kirjoittamia. Aiemmilla levyillään Ilmiliekki on personallisesti versioinut ulkmaisia kappaleita. Uudella levyllä sellaisia ovat Laurie Andersonin Oh Superman ja kanadalaisen laulajattaren Feistin 2000-luvun alussa levyttämä Lonely Lonely.
Kieltämättä on hieman erikoista esittää live-levy konsertissa, Onneksi sentään kappaleiden järjestys poikkesi, eivätkä tulkinnat olleet aivan identtisiä levyesitysten kanssa. Vaikka bändin jäsenten omat kappaleet ovat ihan toimivia, niin silti vaikuttavin esitys oli Oh Sperman, jossa minimalistisen, samaa kuviota toistavan taustan jatkuva volyymin nosto huipentui hienosti kappaleen kliimaksiin.
Jos Ilmiliekin pääasiassa hitaahkoissa tempoissa etenevää musiikkia voisi paikoin luonnehtia jopa romanttissävyiseksi, niin puitteiltaan komean Aleksanterin teatterin soudeiltaan erinomaisen konsertin avaajana olleen OK:KO:n ilmaisu oli huomattavasti rosoisempaa. Senkin ohjelmisto koostui pääosin keväällä ilmestyneelle Syrtti-levylle Okko Saastamoisen kirjoittamista kappaleista, joista tosin konserttiversiot olivat suurimmalta osin huomattavasti rajumpia.

Rumpali Okko Saastamoisen kokoama yhtye, jossa soittavat Mikael Saastamoinen, pianisti Toomas Keski-Säntti ja tenoristi Jarno Tikka, on musiikillinen kameleontti, joka luontevasti pystyy yhdistelemään sujuvasti hard bop-perinteestä lähteviä aineksia raakaan freehen. Edellämainitusta oli huima näyttö järkyttävän nopeassa tempossa kulkenut jakso. Siinä Keski-Säntti osoitti omaavansa paitsi melkoisen tekniikan myös ideointikyvyn , joka kyyditti hyvin pitkää sooloa erinomaista työtä tekevän kompin tukemana.
Free-osuuksia oli oli useampiakin. Niissä kuuluvinta työtä teki Tikka, jonka soitto toi mieleen 60-lukulaiset karusoundiset ruhjovat free-tenoristit. Tosin Tikka myös muunteli tenorisoundiaan kappaleiden luonteen mukaan. Valikoimasta löytyi paksun Rollins-soundin lisäksi kirkaampiakin sävyjä.
Ilmiliekki Quartet: Verneri Pohjola, trumpetti, Tuomo Prättälä, piano, Antti Lötjönen, basso, Olavi Louhivuori rummut. OK:KO: Jarno Tikka, tenorisaksofoni, Toomas Keski-Säntti, piano, Mikael Saastamoinen, basso, Okko Saastamoinen, rummut. We Jazz-konsertti Aleksanterin teatterissa 30.9.2019.