Nykyään enimmäkseen bassoklarinettia soittava Tapani Rinne on esiintynyt viime vuosina moneen kertaan eri tilaisuuksissa entisessä kotikaupungissaan Porissa ja viime keskiviikkoinen esiintyminen Satakunnan Museon lavalla oli varmaan jo kolmas kerta Validi -klubin viimeisen parin vuoden tiiviin ohjelmistomatkan aikana. Paikalle oli tullut erittäin runsaasti väkeä. Salintäyteiselle yleisölle piti hakea kaikki ylimääräiset tuolit baarin puolelta, jotta kaikki mahtuivat istumaan.
RinneRadion historia ulottuu pitkälle taaksepäin vuoteen 1988. Yhtyeen syntymiseen oli vaikuttamassa aikanaan Edward Vesala, jonka kanssa Tapani teki yhteistyötä nuorena aloittavana muusikkona 1980-luvun puolivälissä. Yhtyeen debyyttilevy ilmestyi jo perustamisvuonna. Samana kesänä nykyisen trion sijasta sekstettinä silloin soittanut RinneRadio teki myös ensimmäisen julkisen esiintymisen Pori Jazzin pääkonsertissa. Sittemmin yhtye on esiintynyt Pori Jazzeilla neljä kertaa hieman vaihtelevin kokoonpanoin. Viimeisin keikka oli vuonna 2002, jolloin mukana oli myös nytkin lavalla soittanut perkussiotaituri Juuso Hannukainen.
Kuluneiden vuosien varrella uusia levytyksiä on tullut ulos tasaiseen tahtiin. Uutta materiaalia on jo ehditty ”purkittaa” valmiiksi ja Tapani lupaili uuden levyn julkistusta tälle vuodelle.
RinneRadio oli jo alkuvuosina tyyliltään omilla linjoillaan jatkaen samaa erikoista vapaan hillityn ja taiteellisesti omaperäisen elektrojazzin esittämistä. Lähes kolmenkymmentä vuotta kestäneen taipaleensa aikana yhtye on pitäytynyt omassa kategoriassaan ja trio luovii edelleen tyylikkäästi ja taitavasti vapaan musiikillisen ilmeen koukeroissa, missä jazz ja hienojakoiset elektroniset sävytykset kohtaavat mallikkaasti viihdyttävänä ambienttina ulostulona.
Vähän yli tunnin setin aikana kuljettiin tunnelmasta toiseen. Soittamista säväytti välillä jopa syvän hengellinen melankolia ja herkästi säkenöivä kerronta. Välillä taas väristävä ja säröisempi Konsta Muffler Mikkosen elektroninen rehevä vuodatus puhutteli. Ympäröivä kohina, lyömäsoittimien pehmeät kosketukset erikoisten rumpuviritelmien kalvoille ja bassoklarinetin matalan uhmakkaasti vaihtelevat ja kierrättämällä vahvistetut pihinät, puhkunta ja möyrintä, loivat mielikuvituksellisia uusia äänien variaatioita.
Ensimmäiset neljä-viisi kappaletta nivoutuivat huomaamattomasti yhdeksi kokonaisuudeksi, missä tunnelmat vaihtuivat klassismista rytmirypistykseen. Soiton barokkimaiset vivahteet sekoittuivat salsan poljentoon ja sinfoniseen tuulahdukseen löytyi yllättäen rytminen freejazz tausta.
Hannukaisen työstämä muutaman minuutin kestänyt perkussiointro antoi vauhtia elektroniseen kaahailevaan kohinaan, jota ryyditti bassoklarinetin hitaan kumpuilevasti nouseva matala puuskutus. Syntyi melkoinen äänten manipuloitu syke, mistä sointipohjan vaihtelun jälkeen kuulija saattoi löytää itsensä mahtavan teknobeatin jyrän alta.
Konsertissa kuultiin vanhempien kappaleiden ohella myös uutta materiaalia tulevalta levyltä, josta hyvänä esimerkkinä oli yhtyeessä aikanaan vaikuttaneen Zarkus Poussan muistolle omistettu kappale. Hidas johdanto vei mukanaan syvällisellä hengellisyydellä, missä maallinen yhteys unohtui ja katosi kaiken tuskaisuuden alle. Hieno, voimallisen tunteikas ja sydäntä särkevä kappale oli mahtava hiljentyminen muutama kuukausia sitten edesmenneen erinomaisen muusikon muistolle.
Lopuksi vielä harras kirkolliselle uskollisuudelle pyhitetty arkkiveisuu kääntyi matkallaan kiihtyen lopulta ravistelevan raikkaaksi ja nopeaksi rytmimusiikiksi. Tällaiset taitavat suunnanmuutokset kesken kappaleiden olivat melko tyypillistä RinneRadion musiikillisessa annissa. Se ilahdutti myös runsaslukuista yleisöä, joka sai kuulla vielä kaunista linnun liruttelua Tapanin puhaltaessa encoren aikana lopuksi pelkkää suukappaletta.
Satakunnan Museo, Hallituskatu 11, Pori, Keskiviikko 04.05.2016
Validi Karkia -klubi
18.00 RinneRadio
Tapani Rinne: bassoklarinetti, Juuso Hannukainen: lyömäsoittimet, Konsta Muffler Mikkonen: elektroniikka, Miikka Kari: miksaus