On makuasia pitääkö Gregory Porterin ilmaisua jazzina vai soulina tai siltä väliltä. Mutta hänen kyvykkyydestään ei pitäisi olla erimielisyyttä. Hänen näyttönsä UMO:n säestämänä oli näet varsin vakuuttava. Myös Helsingin Kultuuritalon lähes täyteen kansoittanut yleisö tuntui pitävän kovastikin herra Porterista, sillä miesmuistiin en ole kuullut kuulijoiden kirkuvan jazzkonsertissa.
Vielä muutama vuosi sitten harva oli kuullut nykyään 43-vuotiaasta Porterista mitään. Pienellä Motéma-merkillä 2010 ja 2012 ilmestyneet kaksi ensimmäistä albumia saivat hyvän kritiikin, mutta varsinaisen läpimurtonsa suuremman yleisön tietoisuuteen hän teki Blue Noten toissa vuonna julkaiseman Liquid Spirit-albuminsa ansiosta.
Tuo levy sai viime vuonna Grammy-palkinnon vuoden parhaana laulujazz-albumina ja lisäsi miehen kysyntää myös kansainvälisesti varsinkin Euroopassa, jonne hänellä on tänä vuonna useitakin kiertueita tulossa.
Levyillään komean baritoniäänen omaava Porter on etupäässä esittänyt itse kirjoittamiaan kappaleita. Näin myös Kulttuuritalossakin, missä ohjelmiston valtaosa oli hänen omaa tuotantoaan. Sinänsä kappaleet ovat ihan kelvokkaita, vaikkakin aika monissa on samankaltaiset melodiakulut ja kappaleiden polveilevat rakenteet. Siten konsertin ensimmäisen jakson päättänyt vanha tuttu Nat Adderleyn ja Oscar Brown Jr:in iskevä Work Song erottui virkistävästi. Siinä myös Gregory pääsi parhaiten näyttämään jazzillista osaamistaan.
Konsertin vaikuttava päätös oli hänen ylimääräisenä ilman säestystä esittämä Mona Lisa, Se oli kunnianosoitus hänen esikuvakseen nimeämälle Nat King Colelle. Enpä myöskään ihmettelisi, jos Gregory tekisi ennenpitkää albumin Colen kappaleista. Eväät onnistumiseen ovat erinomaiset.
Porteria säestänyt UMO teki jälleen laatutyötä. Konserttia varten Mikko Hassinen oli myös työstänyt hyvin soivat sovitukset Porterin alunperin pikkuyhtyeen kanssa esittämään viiteen kappaleeseen.
Myös UMO:n solistikaarti kunnostautui. Tästä konsertista erityisesti ilahduttivat pari hyvinkin kekseliästä sooloa soittanut nuori pasunisti Kasperi Sarikoski ja jälleen trumpetin rekisterin hallintansa ja osoittanut Tero Saarti.
Porteria ja UMO:a kuulee seuraavan kerran Ylen Teeman lähettämässä studiokonsertissa 3. toukokuuta.