• Yhteystiedot
05.02.2023 00:32
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Erikoista musiikillista luovuutta

Jouko Kirstilä
17.11.2018
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Jouko Kirstilä

Erikoista musiikillista luovuutta

Ikui Doki: Hugues Mayot (vas.) Sophie Bernado ja Rafaëlle Rinaudo.

Saksofoni ja klarinetti ovat tuttuja soittimia jazzmusiikin parissa, mutta sähköharppu ja fagotti ovat tuiki harvinaisia. Kun nämä soittimet soivat yhdessä triona, niin jo pelkästään tämä soitinyhdistelmä herättää mielenkiintoa. Ranskalainen Ikui Doki -yhtye on nimenäkin hieman erikoinen. Sanat viittaavat Ranskan sijasta Japaniin. Japanin kielessä kääntäjä antaa sille merkityksen ”yht’äkkiä”, mutta se ilmeisesti merkitsee myös jotain pientä liikekannalla olevaa laitetta.

Tavallaan nämä tulkinnat mielestäni osuivat kohdilleen varsin napakasti yhtyeen esittämän musiikillisen sisällön kanssa, mikä pohjautui voimallisesti klassiseen sanomaan kamarijazzin luomalla viehkeydellä. Klassisuus ei ollut kuitenkaan koko totuus, sillä trion soitossa oli vahvasti mukana improvisaation tuoma vapaus. Kun tähän lisätään vielä kiehtovasti samaan nippuun vapautta lisännyt ennakkoluuloton kokeilevuus ja soittajien keskinäinen luovuus, niin tuloksena oli mitä nautittavin yhdistelmä soittamisen riemua.

Ikui Dokin soittajat, sähköharpisti Rafaëlle Rinaudo, fagottia soittava ja ihmisääntä käyttävä Sophie Bernado, sekä tenorisaksofonia ja huilua soittava Hugues Mayot kuuluvat ranskalaisen jazzkentän uuden aallon tekijöihin. Kiitetty yhtye on valittu vuoden 2018 arvostettuun Jazz Migration -kiertueohjelmaan.

Ikui Doki vieraili Raahen Rantajatseilla viime vuonna ja sai merkittävää huomiota osakseen esityksillään. Yhtye palasikin Suomeen uudestaan promoottori Charles Gilin järjestämälle kiertueelle marraskuun alussa vähän yli vuosi sen jälkeen.

Edellisviikolla yhtye soitti seitsemän konserttia eri puolilla Etelä-Suomea (Tampere, Loimaa, Helsinki, Turku, Loviisa, Seinäjoki) ja viimeinen matinea kuultiin Validi Karkia -klubilla sunnuntai-iltapäivällä 11.11.2018 Porissa.

Avauksessaan Charles toivotti varsin runsaan yleisön, missä oli muutamia lapsiakin mukana, tervetulleeksi konserttiin ja sanoi, ettei tämä ole varsinaisesti lasten musiikkikonsertti, mutta lapsiystävällistä musiikkia kaikesta huolimatta saadaan kuulla. Samalla hän kertoi hieman yhtyeen taustoista.

Sophie Bernado.

– Sovittiin niin, että muusikot soittavat ja puhuvat ranskaa ja minä vain käännän tarpeen mukaan asioita esitettävästä musiikista. Tämä on syksyn kolmas Vapaat äänet -yhteistyökonsertti Validissa ja vielä on tulossa yksi konsertti parin viikon päästä (1.12.), kun Philipp Gropper’s Philm tulee tänne esiintymään. Kuten ehkä tiedätte, meillä on ollut runsaasti yhteiskeikkoja ja Validi Karkian ansiokkaan työn tuloksena Porista on tullut yksi Suomen rytmimusiikin kärkikeikkapaikoista. Kiitos siitä kuuluu erityismaininnalla Jyrki Laiholle.

– Meillä on ollut tiivis viikkokiertue alla tämän trion kanssa. Nyt on viimeisen esityksen aika ja huomenna kolmikko palaa Ranskaan. Monenlaisissa saleissa he ovat ehtineet esiintyä ja tämä on ainoa kirjaston yhteydessä oleva kellaritila, joten meillä on erityinen ”underground” -tunnelma odotettavissa.

– Tänään kuultava musiikin pohjana toimii tunnetun ranskalaisen säveltäjän Claude Debussyn sävellystyö. Instrumenttikokoonpanoltaan varsin poikkeuksellinen yhtye on ollut tässä muodossa toiminnassa lähes 4 vuotta. Saksofonin, klarinetin, fagotin ja sähköharpun yhdistelmä käyttää soitossaan paljon improvisaatiota ilmaisussaan.

Hugues Mayot

– Lähtökohtana on vahvasti Debussyn musiikki, mutta heillä on mukana myös omia muunnelmia, mistä he kertovat esityksen lomassa. Yhtyeen japanilainen nimi viittaa mobileen, mikä toteutuu kesken kappaleen vaihtuvilla rooleilla. Siitä on sitten keksitty bändille tämä nimi Ikui Doki.

Melkein kaikkien soitettujen kappaleiden pohjana oli Debussyn teos Chansons de Bilitis. Yhtye aloitti ”maalaislaululla” Chant Pastoral ja jatkoi kappaleella Le Tombeau Sans Nom, minkä nimeksi voisi kääntää ”Hauta Ilman Nimeä”.

Näissä osioissa Sophie puhalsi osittain yksin miellyttävä-äänistä fagottia. Siitä alkoi harpisti Rafaëllen näytös miten sähköharppu taipui tälle soittimelle epäsovinnaisella tavalla. Lisävärinän aikaansaamiseksi hän asetti kielille pyykkipoikia ja alkoi lyödä kieliä pallopäisillä kepeillä ja veteli kieliä ilmeisesti muovisella lastalla nostaen samalla äänitasoa uusien alueiden löytämiseksi Huguesin puhaltaessa samanaikaisesti revittelevästi tenoriaan. Tässä vaiheessa improvisointi heilahti railakkaaseen lentoon, mitä ainakin itse kuuntelin innostuneena.

Rafaëlle-Rinaudo.

Tähän väliin yhtye lupasi soittaa seuraavaksi tosi pitkän kappaleen, mikä vaatisi tarkkaa keskittymistä. Todellisuudessa se oli erittäin lyhyt, mutta hauska improvisaationa vetäisty nykäisy. Siitä siirryttiin saman tien hetkeksi William Blaken The Tyger -runon pariin Huguesin ottaessa klarinetin esiin ja Sopfien lausuessa runon englanniksi.

Tyger Tyger, burning bright,
In the forests of the night;
What immortal hand or eye,
Could frame thy fearful symmetry?

Teossarjan pääkappaleen (Bilitis) jälkeen kuulimme uudenlaisiin menetelmiin perustuvaa sovitustyötä ja kappaleen, mihin Sophie oli saanut ideoita vierailtuaan Sikkimissä, Himalajalla sijaitsevassa Intian osavaltiossa, missä on paljon luostareita ja buddistimunkkeja.

Erikoiseksi alueen tekee myös se, että kansantuotetta ei mitata rahassa, vaan onnellisuuden määrällä. Näistä asioista varmaan olikin löydettävissä ajatuksia ja aineksia uuden musiikillisen värinän ja tulkintojen luomiseksi.

Kolmikko jatkoi rehevän rentoa ja muhkean vapautunutta ansojen virittelyä toisilleen keikkuen ja riekkuen. Hauskasti etenevä improvisaatio-ilonpito oli luontevan kirpakkaa kuin riitelevän pariskunnan keskinäistä torailua raha-asioiden kääntäessä häränpyllyä. Tämän otatuksen jälkeen kolmikko synnytti vielä toisen ”pitkän”, keskittymistä vaativan, nopeasti edenneen ja lyhyeksi osoittautuneen välisoiton.

Lopuksi siirryttiin keskiseen Ranskaan kansanlaulun ja -tanssin pariin. Kappaleelle oli tunnusomaista, että sitä tanssitaan 17 ihmisen ryhmätanssina, mutta nyt ei tanssittu, sillä siihen eivät olisi tilatkaan riittäneet. Sen sijaan soitto oli todella antoisan rehevää ja samalla menevää. Rafaëlle pääsi tositoimiin harpun soitossa eikä hän säästellyt osoittaa, että sähköisin efektein ladattu harppu saa välillä ihokarvatkin nousemaan pystyyn, kun sille annetaan kyytiä.

Alkuun hän tehosti kielien värinää leikkikaluilmanpuhaltimella, mikä sai äänivarat uuteen liekkiin ja ääniaaltoja lisättiin ilmavalla kielien harjaamisella ja sähköisten päälle dubbausten kautta soitto kiersi taustalle jääden soimaan, kun Rafaëlle jatkoi samalla päällesoittoa.

Päivän ylimääräisenä esitetty Secret in Silence päätti konsertin Sophien lauluun Hughesin ja Rafaëllen säestäessä.

Ikui Dokin harvinaislaatuinen esitys oli mieleenpainuvan erilainen ja tavallisuudesta poikkeava, kiintoisan uudistushenkinen osin jopa taianomainen. Legomaisen tiiviisti yhdistetyt tarkat rakennuspalikat olivat omintakeisen monipuolisia. Niistä kehittyi raikas tutkimusmatka säveltaiteen monimutkaiseen originelliin ääniviidakkoon. Vaikka yllättävän räiskyvät harppuviritykset sähköisine elementteineen ja yhteisvoimin räiskyvän tulivoimaiset ja jyräävät improvisaatiojaksot tulivat erityisen vahvasti esille, niin trion työskentely oli kaikesta huolimatta miellyttävän tasapainoista.

Sunnuntai 11.11.2018 klo 16.00
Validi Karkia -klubi #258
Ikui Doki (FRA) (Sophie Bernado: fagotti, ääni, Rafaëlle Rinaudo: sähköharppu, Hugues Mayot: saksofoni, klarinetti)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

Eero Kallio
23.1.2023

Shining Pearls levyn julkistamiskonsertti Malmitalolla Malmitalon pimennetty sali. Valokeilassa harmaatukkainen mies ja sähkökitara. Pian kuuluu ensimmäinen sointu, sininen tietenkin. Kohta...

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
16.1.2023

Toivotut lounaskonsertit jatkuvat taas. Räntä ja loska eivät estäneet jazznälkäistä väkeä täyttämästä Savoyteatteria vuoden ensimmäisessä konsertissa. Lavalle nousivat paitsi osa...

Jouluista jazzia ja päivällistä savolaiseen tapaan

Jouluista jazzia ja päivällistä savolaiseen tapaan

Martti Koljonen
17.12.2022

Itä-Suomen jazzin voimahahmo, jazztohtori Mikko Toivanen oli rakentanut 16.12. legendaariseen Kuopion Puikkariin mainion kattauksen. Tarjolla oli niin jazzin kulta-ajan standardeja...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Nina Mya With Friends – Burt Bacharachin sävellykset – Inkjazzeilla

Café Caruselin kevätohjelma julkaistu

27.1.2023
Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Suosittelemme

Jimmy Blanton – “Jack the Bear”

24.1.2023

Seppo Hovi – Timo Lassy duon konsertti-illallinen

10.1.2023
Helsinki Jazzilla kevätkaudella kuusitoista jaZZanti-konserttia

Helsinki Jazzilla kevätkaudella kuusitoista jaZZanti-konserttia

9.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo