• Yhteystiedot
22.03.2023 18:24
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Equally Stupid -trion levynjulkaisukiertue käyntiin

Jouko Kirstilä
28.1.2017
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Jesse Keinonen

Equally Stupid -trion levynjulkaisukiertue käyntiin

Equally Stupid - sävellysten pohjalta soittajien vapauksin.

Validi Karkia -klubi tarjosi viime vuonna yhteensä peräti 46 jazzin, rytmimusiikin ja vapaan ilmaisun tanakkaa konserttikokonaisuutta. Vuosi 2017 on alkanut yhtä vakuuttavasti. Tammikuun alkupuolen aloituksena kuultiin The Fungs -yhtyeen improvisoitua musiikillista visiointia ja tukevaa rytmikästä freetä Siberian Dogs -yhtyeen esittämänä.

Matka jatkui eilen värikkäästi, kun Jyrki Laiho oli saanut Poriin juuri uuden levynsä Escape From The Unhappy Society julkaisseen monikansallisen, suomalais-sveitsiläis-islantilaisen, Equally Stupid -kolmikon avaamaan levynjulkaisukiertueensa. Heidän mottonsa taitaa olla ”kaikkia yhdistää tasa-arvoisuus, toisia enemmän toisia vähemmän, mutta vain harvat ovat samanveroisia tyhmyreitä”.

Equally Stupid aloitti levynjulkaisukiertueensa Porista.

No, tyhmyreitä kolmikon soittajat eivät ole, vaan vakavasti otettavia ammattimuusikoita. Nykyisen trion alkujuuret löytyvät jo niistä ajoista, kun Pauli Lyytinen ja islantilainen Sigurdur Rögnvaldsson tapasivat toisensa opiskellessaan yli kymmenen vuotta sitten samassa musiikkiopinajossa Göteborgissa.

He soittelivat siellä samoissa kokoonpanoissa ja löysivät keskenään samansuuntaisia visioita musiikin luomisessa ja alkoivat sitten soittaa kahdestaan. Heitä kiehtoi uudet moninaiset erikoisefektit ja niiden kautta syntyneet uudenlaiset mahdollisuudet yhdistellä saksofonin ja kitaran soundit keskenään. Sittemmin he ovat soittaneet yhdessä myös DEFEKT– ja Laser -yhtyeissä.

Pauli tunnetaan jazzpiireissä nykyään monista eri yhtyeistä. Validi -klubilla hän soitti viime vuonna ainakin kolme kertaa eri kokoonpanoissa Magnetia Orkesterissa, Machinery -sooloprojektissa ja Raoul Björkenheim eCsTaSyssä.

Taitavan monipuolisena ja ilmeikkäänä saksofonistina hänelle sopii käteen kaikki saksofonit. En muistaakseni ollut kuulut kuitenkaan hänen soittavan aikaisemmin bassosaksofonia kuten eilisellä keikalla tapahtui. Niin ja olihan se alttokin uusi väline Paulin puhaltamana, mikä kävi ilmi keikan aikana.

Sigurdur ei ole tuntematon suuruus kitaran varressa Suomessa, sillä hän on ehtinyt asua vakituisesti Helsingissä jo viitisen vuotta.  Hän kuuluu mm. Uinuva -yhtyeeseen, minkä musiikki on monin tavoin seesteisempää kuin Equally Stupid trion reilun revittelevä rosoisuus.

Sigurdurin baritonikitaran soitto oli erityisen muhkeaa kuunneltavaa. Kitaran kanssa hän oli siirtynyt vielä pitemmälle alarekisterin äänialueelle ottamalla käyttöön toisena kitarana harvinaisemman Fenderin B VI baritonikitaran, jolla hän soitti kaksi viimeistä kappaletta. Sen soundi kuulosti melkein bassolta, mutta se luokitellaan kitaraksi kaikesta huolimatta. Siitä syntyi hieno muhkean paksu matalalla möyrivä ääni, mutta siitä löytyi myös korvia hivelevän miellyttävän kiehtova, romanttinen sävyalue. Vahvisteena hän käytti Roland midi kontrollipöytää, mikä mahdollisti bassolinjojen äänien muutokset.

Pauli Lyytisen aseet olivat tällä kertaa altto-, tenori- ja bassosaksofonit.

Kaksikon ehdittyä soittaa kolmisen vuotta duona mukaan tuli sveitsiläinen rumpali David Meier vuoden 2011 aikana. Kolmikko oli tavannut toisensa jo aikaisemmin, joten hän ei tullut yhtyeeseen ”puskista”. Meier tunnetaan erityisesti Schnellertollermeier -yhtyeestä, mikä ei ujostele nostaa kevyen lähes minimalistisen alun jälkeen vapaata soittoa sumeilemattoman roisiin lähes äärimmäisyyksiin meneviin noise-nosteisiin.

Siinä missä yhtyeen ensimmäinen levy Exploding Head paketoitiin nopean suoraviivaisesti käytännössä yhdellä otoksella, niin Sigurdur ja Pauli miettivät ja harkitsivat uuden levyn sisältöä omien sävellyksiensä pohjalta monelta eri kantilta hakien erilaisia esittämisvaihtoehtoja. Eilisen konsertin perusteella tuloksena syntyi vaihtelevan monipuolinen ja säkenöivä kokonaisuus.

Soittajat tulevat taustoista, missä he ovat tottuneet soittamaan vapaan estottomasti, karskisti tai jopa raadollisesti ilman turhia empaattisia kuvioita, niin eilen kuullun esityksen perusteella sisältöä voisi luonnehtia osin jopa puhtaan siistiksi.

Toki sieltä löytyi omintakeisia hyökkäävän painostavimpia ja rosoisempia ilmaisuja, kuten vauhdikas ja ruosteet irrottanut aloituskappale Transpiration. Paulin esiteltyä soittajat, rummuissa ”Taavi Meijeri” ja kitarassa ”Simo Rönkkövalli”, alkoi kappale saman tien syöksähtää liikkeelle.  Energisen soiton vyöry leimahti tulisieluiseksi liekkimereksi. Hernekeitto meinasi kiehua jo ensi hetkillä kattilan reunojen yli.

Paulin tartuttua massiiviseen bassosaksofoniin lähti Paranoia pahaenteisesti puuskuttaen liikkeelle.  Cosmic Ray oli edellisen levyn Exploding Head kappale, minkä David aloitti pitkähköllä introrummutuksella käyttäen apuna rumpujen kalvoilla erilaisia perkussiolisukkeita. Pauli tuli mukaan pelkkiä tenorin venttiileitä louskutellen, siihen oheen Sigurdur siirsi hienostuneen rytmikkään kitarasoundin tehostaen baritonikitaransa bassopuolta. Intensiivisen siistin alun jälkeen vauhti kiihtyi ja loppua kohden alkoi tenorin raivoisan vallaton työstö.

Matka jatkui levyn nimikkokappaleella Escape from the Unhappy Society.  Pauli sanoi sen olevan ”tämän päivän peilausta, aihepiiriltään synkähkö, mutta ehkä kaikesta huolimatta musiikillisesti aika iloinen, joten sanotaanko niin, että toivoa on vielä jäljellä”. Tämä kappale oli kaikin puolin erinomainen osoitus yhtyeeltä tehdä näyttäviä irtiottoja, laajaa musiikillista kuviointia, luoda universaalista tyhjyyttä ja kääntää se nopeasti iloisen hauskaksi kokeelliseksi rytmikimaraksi. Iski ainakin minuun kuin astalo takaraivoon.

Siitä jatkettiin edelleen toisella Paulin kappaleella Birdlife.

– Tämä kappale on kunnianosoitus Charlie Parkerille. Kun menin studioon, niin en ollut koskenut alttosaksofoniin sen jälkeen, kun olin 12 vuotias. Nyt satuin saamaan kuolinpesästä tällaisen rämisevän vehkeen ja sen kanssa menin sitten suoraan studioon. Olen itse ainakin aika tyytyväinen siihen. Katsotaan nyt miten menee, tämä on ensimmäinen julkinen esiintyminen alttosaksofonilla.

Altosta syntyi tosiaan hieman peltinen potku radion häiriöääntä muistuttavalla särinällä, mikä sopi oikein hyvin kappaleen aiheeseen.

Sigurdur Rognvaldsson loi basson syvyyttä baritonikitaroillaan.

Politician’s Nightmare oli juuri nimensä mukainen, rämisevän säröinen ja rähisevä. Erikoisen karhean raasteiset äänet syntyivät kitaran vahvisteista, joita Sigurdur käytti runsaasti kappaleen aikana. Kun tähän lisättiin vielä Paulin puhaltaman bassosaksofonin uhkuva pauhu ja jylisevä rytke, niin todellinen yöllinen kauhu valtasi mielen. Tällaistakohan se poliitikon yöuni mahtaa olla.

Loppua kohden ”pojat” soittivat vielä yhden uuden levyn kappaleen. Fool’s Paradise alkoi Sikurdurin erinomaisen hienolla ja pitkällä rytmikkäällä kitaraintrolla. Se oli todella makea ja tiiviin puhdasoppinen kietaisu.

Seuraavaan kappaleeseen, ensimmäisen levyn Turkish Robbery, Sikurdur vaihtoi kitaran ”B-kutoseen” ja siitä alkoi mahtava bassoefektien kiivastahtinen vaihtourina, rankat pyrähdykset ja voimantuotto olivat kuin vihollisen piiskan sivallus. Sigurdurin mukaan kappaleen pohja rakentui todelliseen tarinaan, mikä tapahtui 1600-luvulla turkkilaisten hyökätessä Islantiin valloittaen sen, ryöväten tavaraa ja tehden muita traagisia hirmutekoja. Soitossa oli todellisuuden tuntua, se oli oivallisesti sävelletty kuulostamaan juuri siltä, mitä oli tapahtunut. Siitä heijastui rankka raivo ja inhimilliset kärsimykset.

Näin jyhkeän otatuksen jälkeen ei voinut muuta kuin pyytää lisää vaan……. Kolmikko tuli vielä lavalle antaen mielikuvituksen liidellä improvisaation hengessä. Pauli aloitti ensin pelkän tenorin suukappaleella puhallellen ja perään tyhjien puhallusten sarja ”saksipiipulla”, sitten vähän napsutuksia ja siitä trio irtosi raastavasti rutistellen voimalliseen liitoon.

Sveitsiläinen David Meier toimi vapaan ilmavasti rumpusetin ääressä.

Kaiken kaikkiaan esitys oli mielenkiintoinen, siinä kiehtoi purskahtelevan rehevä vapaus. Melodiset ja rytmiset, hyvin toimivat osiot laajensivat moninaisuutta synnyttäen monikerroksista avaruutta. Sävellykset olivat monialaisia, vaihtelevia ja mukaansatempaavia.

Esitys sisälsi rankkaa pahanenteisyyttä, mutta antoi samalla tilaa herkemmälle melodisuudelle ja soittajien omille vahvuuksille sooloilun muodossa.

”Komiaa touhua”…. kannattaa käydä kuuntelemassa tai ostaa levy. Live-esitys on aina kaikesta huolimatta musiikin ydintä. Porissakin oli ”klubi-tupa” täysi. Hienoa osallistumista…….siistiä, kuten nykynuoriso asian ilmaisisi.

 

Vuoden ensimmäinen Vapaat äänet -kiertue käsittää kahdeksan konserttia, joissa kuullaan sekä Equally Stupid -yhtyettä että Matthieu Metzgeriä soolona. Tampereen Eclipse Jazz Clubilla 28.1. käynnistyvä yhteinen retki huipentuu Helsingin Malmitalossa 8.2. Muut kiertueen kaupungit ovat Hämeenlinna, Raahe, Kuopio, Joensuu, Viitasaari ja Orivesi. Equally Stupid ottaa varaslähdön Porin Validi Karkia -klubilla 27.1. ja soittaa vielä kolme omaa konserttia Turussa, Jyväskylässä ja Tallinnassa, jossa koko kiertue päättyy 10.2. Validi Karkia -klubi järjestää myös Metzergin soolokonsertin 1.2. Tämä on järjestyksessään 28. ranskalais-suomalainen kiertue, jonka Suomen Jazzliitto ja Vapaat äänet yhdessä tuottavat.

Yhtye esiintyy tänään lauantaina Tampereella ja siitä eteenpäin alla olevan listan mukaisesti

Equally Stupid ja Matthieu Metzger Suomessa ja Tallinnassa 27.1.–10.2.2017

pe 27.1. klo 19:30 Pori, Validi Karkia -klubi Porin pääkirjastossa/ Equally Stupid (ovet klo 19)
la 28.1. klo 19 Tampere, Eclipse Jazz Club @ Tampereen Ylioppilasteatteri (ovet klo 18:30)
su 29.1. klo 18 Hämeenlinna, Suistoklubi (ovet klo 17)
Ke 1.2. klo 20 Turku, Tiirikkala  /Equally Stupid
Ke 1.2. klo 19:30 Pori, Validi Karkia -klubi Porin pääkirjastossa / Matthieu Metzger (ovet klo 19)
To 2.2. klo 19 Raahe, Raahen teatteri / järj. Rajatsi
Pe 3.2. klo 20 Kuopio, Kings Crown / järj. Kuopio Jazz & Blues
la 4.2. klo 18 Joensuu, Pakkahuone / järj. Jazzkerho 76 Joensuu
su 5.2. klo 17 Viitasaari, Miekkaniemi
ma 6.2. klo 19 Orivesi, Oriveden opisto
ti 7.2. klo 21 Jyväskylä, Poppari /Equally Stupid
ke 8.2. klo 19 Helsinki, Malmitalo
pe 10.2. klo 21 Tallinna, Theater No99 Jazz Club “Talve Jazz” Jazzkaar / Equally Stupid

Kiertueen järjestävät Suomen Jazzliitto ja Vapaat äänet yhteistuotantona. Yhteistyökumppanina toimivat
AJC (association Jazzé-Croisé) ja KUMU drums. Kiertuetta tukevat lisäksi MES (Musiikin edistämiskeskus) ja Institut Français.

Porin kaupunginkirjasto, perjantaina 27.1.2017
Validi Karkia -klubi #176:
19.00 Equally Stupid
(Pauli Lyytinen: tenori-, basso-, ja alttosaksofoni, efektit, syntetisaattori, sävellykset, Sigurdur Rögnvaldsson (IS): baritonikitara, sävellykset, David Meier (CH): rummut)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

Toimitus
20.3.2023

Suomen PerinneJazz ry:llä onnistunut jazzilta 15.3.2023 ravintola Nyyrikissä. – Uskallan sanoa, että päätösjamimme olivat parhaat aikoihin, totesi illan tuottaja Jaakko...

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

Harri Aavaharju
17.3.2023

Vuotalon yleisö todisti torstaina Sointi Jazz Orchestran sadannen keikan toteutumista. 10 vuotta ja 100 konserttia on melkoinen saavutus. Viisi albumia...

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

Harri Aavaharju
17.3.2023

Tuula ja Petri Krzywacki -Yli kolme vuotta tätä on odoteltu, kertoi Tuula Krzywacki konsertin alkuspiikissään ja Petri vahvisti asian pitävän...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Mezz Mezzrow – “voluntary Negro”

21.3.2023
Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

3.3.2023

“Kuopion ensimmäiset talvijazzit olivat menestys”

24.2.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo