Konsertti alkoi kapellimestari Jani Telarannan johtaman Kymi Sinfoniettan ja solistien; Eero Koivistoinen tenorisaksofoni, Seppo Kantonen piano ja Ville Huolman kontrabasso, esittämällä Eddie Sauterin reilut viisikymmentä vuotta sitten Stan Getzille ja sinfoniaorkesterille säveltämällä seitsemän osaisella Focus– teoksella. Focuksen osat olivat, Night Rider, Once Upon A Time, Her, Pan, I Remember When, I´m Late – I´m Late sekä A Summer Afternoon. Kymi Sinfoniettan jousisto selvisi hienosti vaikeista sävellyksitä, joihin Eero Koivistoinen improvisoi soolo-osuudet, koska Sauter ei ollut kirjoittanut juuri mitään nuotteja saksofonille kyseisiin kappaleisiin.
Kymi Sinfonietta tilasi jazzmuusikko Eero Koivistoiselta Itämeri- aiheisen sävellyksen, josta hän ja Kymi Sinfonietta tekivät omat sopimukset Baltic Sea Action Gropille (BSAG on sitoutumaton säätiö, jonka tavoitteena on Itämeren pelastaminen) suojellakseen Itämerta taiteen keinoin. Näin syntyi viisiosainen multimediateos Baltic Sea Blues jazztriolle ja sinfoniaorkesterille. Teos on tarkkaan nuotitettu orkesterille, mutta mukana olevat jazzmuusikot soittavat myös improvisaatioita, joten teos on jokaisessa esityksessään ainutkertainen. Teokseen sisältyi visuuaalinen osuus, joka koostui Itämeri aiheisesta kuvamateriaalista, jonka Koivistoinen ja Seppo Koskela olivat editoineet isolle panoraamalle Metropolia-korkeakoulun idean perusteella.
Eero Koivistoinen kertoo teoksestaan Baltic Sea Blues hienosti tehdyssä käsiohjelmassa seuraavasti:
Teos jakautuu viiteen osaan ja siinä on solisteina tenorisaksofoni, piano ja kontrabasso.
Prologi alkaa soolopianon kertautuvalla rytmisellä aiheella jota värittävät jouset ja sordinoidut trumpetit. Teoksen toisen pääteman yhdeydessä solistit.
Archipelago- puupuhaltimien teema 2/3 tahtilajissa antaa tilaa saksofonille johtaen 6/4 soolo-osuuteen. Seuraa orkesterivälike joka huipentuu vaihtuvia tahtilajeja sisältävään orkesterituttiin. Pianosoolon lopulla osa hipuu. Tämä on teoksen idyllisin osuus- visuaalinen osio kuvaa saaristomme kauneutta.
Blues alkaa Prologissa jo esitellyllä tummasävyisellä teemalla joka johtaa bluesin maailmaan. Bluesteeman jälkeen bassosoolo ja lyhyen orkesteri kommentin jälkeen saksofonisoolo. Osa päättyy bluesteeman jälkeen koko orkesterin kontrapunktiseen temaan. Bluesin visuaalinen osuus esittelee Itämeren ongelmia.
Solutions alkaa orkesterin minimaalisella osuudella joka johtaa solistisen trion modaaliseen jazzteemaan. Osa jatkuu orkesterin vaihtotahtilajisella osuudella joka johtaa pianosooloon. Orkesterin teeman jälkeen seuraa ostinaatiokuvio jota saksofoni kommentoi ja osa hiipuu loppuunsa. Visuaalinen osuus sisältää mm. sateliittikuvia ja tuulivoimaa ja Itämeren kaupunkeja.
Epilogi päättää teoksen ja palaa bluesin vivahteisiin, tällä kertaa 5/4 ja 3/4 tahtilajeissa. Kuvituksessa palataan Itämereen ja osa lopuu talvisiin maisemiin.
Hieno teos jossa jazztrion ja sinfoniaorkesterin yhteen soitto oli saumatonta ja nautinnollista kuultavaa sekä hienosti kuvitettu monipuolisin kuvin ja videoin Itämerestä ja sen tilasta.
Kiitokset Kymi Sinfoniettan toimitusjohtaja Riikka Luostariselle ja jazzmuusikko Eero Koivistoiselle hienosta konsertista hyvän asian puolesta.
Konserttia ennen oli yleisötilaisuus teemalla Mitä kulluu Itämeri?
Helsingin Yliopiston professori Sakari Kuikka luennoi aiheesta Mitä Itämeressä on suojelemisen arvoista? sekä Suomen Ympäristökeskuksen erikoistuikija Seppo Knuuttila kertoi Itämeren nykytilasta.
Konsertin toinen esitys on torstaina 15. marraskuuta Kuusankoskitalolla ja Yleisradio tekee EBU-radioinnin, jonka Yle Radio 1 lähettää perjantaina 4. tammikuuta 2013 kello 19.03