Yksi Suomen vetovoimaisimmista kitaristeista on eittämättä Raoul Björkenheim. Vankkaa kansainvälisyyttä edustava sähkökitarataituri täytti pari kuukautta sitten 60 vuotta ja pitkällä urallaan hän on ehtinyt johtaa lukuisia omia yhtyeitä. Viimeisin näistä on eCsTaSy, missä kohtaavat vahva pitkänlinjan kokemus ja huima ennakkoluuloton nouseva sukupolvi.
Kokemusta Raoulin rinnalla edustaa rumpali Markku Ounaskari ja rohkeaa nuoruutta puolestaan äskettäin oman sooloalbumin julkaissut, Elifantree -saksofonisti Pauli Lyytinen ja Jori Huhtala, joka myös on ehtinyt näyttää kyntensä oman ”Vitosen” ruorissa ja monissa eri kokoonpanoissa paljon kysyttynä kontrabasistina. Siinä on kertakaikkiaan sellainen vetovoimainen nelikko, jolta voi odottaa värikästä, monisärmäisen jännittävää, osin jopa rankkaa free -revittelyä ja pitelemätöntä raja-aitojen ruoskintaa rokin ja jazzin noidankehässä.

Kvartetti juhlii nyt samalla kertaa Raoulin ”synttäreitä” kuten myös viime vuoden puolella ilmestynyttä uutta amerikkalaisen Cuneiform -yhtiön julkaisemaa Out of the Blue -albumia 7 keikan levynjulkistamiskiertueellaan. Keskiviikkona eCsTaSy oli ehtinyt kiertueen kolmannelle etapille Validi Karkia -klubille Porissa, mistä matka jatkuu Seinäjoen, Pietarsaaren ja Turun kautta Helsingin Malmitalolla pidettävään viimeiseen esiintymiseen sunnuntaina 24.4.
Esitys sisälsi luonnollisesti uuden levyn kappaleita, mutta myös edelliseltä levyltä ainakin aloituskappaleen No Delay, missä Paulin sopraanosaksofonin ja Raoulin kitaran vuoropuhelu oli nautittavaa kuunneltavaa. Uudelta levyltä OLJ alkoi Jorin bassointrolla, mihin Markku takoi pehmentävän rytmikkään taustan. Seuraavaksi soitettu balladityyppinen kappale oli sitä vastoin uutta tuotantoa. Se alkoi Markun hiljaisella rummutuksella huopapalikoilla ja symbaaleiden herkällä kosketuksella ja Jorin juosirahistelulla paksukielillä.
Seuraava uudelta levyltä soitettu Quintrille oli taas reipasta menoa. Sitten saatiin kuulla uutta materiaalia, mitä Raoulin mukaan ei ole vielä esitetty, mutta kuulemma seuraavalle levylle se ilmestyy. Illan ohjelmiston viimeinen kappale oli uuden levyn aloituskappale, rehevän särmikäs, reipasotteinen ja mehevän räjähdysherkkä ruutilataus Heads & Tales, mikä käsittääkseni sai ensiesityksen Telakalla vuoden 2011 Tampere Jazz Happeningissa.
Salintäyteinen yleisö eli täysillä mukana eikä päästänyt nelikkoa helpolla, vaan vaati kahdesti encorea. Ensin tuli pyssyttävä Uptown, minkä levy-yhtiö on ladannut myös youtubeen eräänlaisena mainoskappaleena runsaan pitkän tekstin kera. Sitä kyllä kannattaa kuunnella. Lopuksi lavalla nähtiin vielä Paulin Kiinasta tuoma ”uusi puhallinsoitin”. Itse asiassa se ilmeisesti on malliltaan ikivanha perinnesoitin, jonka shamaani antoi Paulille vuorenhuipulla sanoen ”pelasta tällä maailma, soita poika kurpitsaa”. Rauol vaihtoi tähän viimeiseen kappaleeseen käyttöönsä vielä kimakkaäänisen, hawaii -soundisen pikkukitaran.
Konsertti tarjosi maukasta groovailua, tuskaisaa poltetta, luontevasti etenevää ja siinä hetkessä improvisoinnin kautta syntynyttä monipolvista ärhäkkää luovuutta. Paikoitellen räjähtävä turboruuvaus läikkyi runsaine improvisaatio-osioineen yhtenä liekkimerenä laantuen hetkittäin jopa balladin asteelle. Sähköistä uutta ulottuvuutta ja näköalaa luotavaa soitto syttyi palamaan kuumana kuin hornankattila. Sammutusyksikön tultua paikalle ei ollut jäljellä kuin tuhkat pesässä ja ympärillä tunnistamaton ventovieras maailma raikkaine tuulahduksineen. Siitä syntyi kova kuritus ja seikkailuhenkinen hurmostila, mutta äärimmäisyyksiin menevää runttausta ei kuultu. Tila huomioiden tämä sopi mainiosti ja eCsTaSy:n esityksestä hehkeytyi kaikin puolin onnistunut, nautinnollinen kokonaisuus.
Porin kaupunginkirjasto, keskiviikko, 20.4.2016
Validi Karkia -klubi
21.00 Raoul Björkenheim eCsTaSy