JazzGalleriassa Porissa vietettiin lauantai-iltaa brasilialaisen bossa nova -musiikin parissa. Trio Acústico on porilaisunkarilainen kokoonpano, mikä esiintyi käytännössä nyt ensi kertaa tässä muodossa. Alussa unkarilaisten Zoltán Kárpátin ja Greg Noten (Gergely Tamás Katona) kesken oli pientä kädenvääntöä siitä pidetäänkö tätä konserttia ensimmäisenä vai toisena esityksenä tällä kokoonpanolla. Kolmikko oli esiintynyt viime kesänä jazzkadulla ja Greg oli sitä mieltä, että tilanne oli vähän erilainen, sellainen epävirallinen, eikä sitä oikein voi laskea mukaan varsinaiseksi konserttiesitykseksi.

Eipä sillä nyt mitään merkitystä sinänsä ollut, sillä uusi bändi tämä trio kuitenkin on kokoonpanoltaan. Trion varsinaisena alullepanijana voitaneen pitää jo viitisentoista vuotta Porissa asunutta rumpali Zoltán Kárpátia.
Toinen unkarilainen, moni-instrumentalisti Greg Note, on vaikuttanut myös muutaman vuoden Porin suunnalla. Hän soittaa trumpettia, pasuunaa, tuubaa, AKAI EWI -puhallinta, nokkahuilua, melodionia ja viulua sekä laulaa. Tällä kertaa hänen ”aseina” olivat flyygelitorvi ja viulu sekä laulu.
Kolmikon täydensi nuori, viime keväänä Palmgren konservatoriossa opintonsa päättänyt, vibrafonisti Elias Nummenmaa. Elias asuu tällä hetkellä Tampereella, missä hän on jatkamassa musiikin opintojaan ammattikorkeakoulussa.
Avauksessaan Elias toivotti kuulijat tervetulleiksi brasilialaiseen iltaan ja sanoi olevansa hieman häkeltynyt tilanteesta.
– Soitamme illan aikana pääsääntöisesti Antonio Carlos Jobimin säveltämiä kappaleita. Ihmettelen hieman miten olen joutunut tällaiseen tilanteeseen nuorena teinimuusikkona, että soitan täällä tänään kahden pitkään soittaneen unkarilaisen ammattimuusikon kanssa yht’äkkiä brasilialaista musiikkia.
Musiikkina bossa novalla ei ole kovin pitkä historia. Tämä musiikin suuntaus syntyi 1950-luvulla ja se levisi seuraavan vuosikymmenen aikana nopeasti musiikkimaailman tietoisuuteen ympäri maailmaa. Jobim oli yksi ja kenties merkittävin bossa novan syntyyn vaikuttavista säveltäjistä. Hänen sävellyksistään monet tulivat tunnetuksi João Gilberton esittäminä. Jobimin musiikin juuret ovat pääosin peräisin 1930-luvulta, varhaisen modernin brasilialaisen musiikin legendan Pixinguinhan töistä ja vaikutteita on ammennettu myös ranskalaiselta säveltäjältä Claude Debussylta.
Paikalle oli tullut runsas joukko kuuntelijoita ja kahden setin mittainen bossa nova -ilta vierähti mukavasti trion soittaessa osittain jo ikivihreiksi muuttuneita tunnettuja sävelmiä. Sisällöltään kauniin sielukas ja herkän melodiarikas musiikkikavalkadi muuttui välillä riehakkaan säkenöiväksi sambaksi. Gregin kuulutuksen aikana joku sattui huutamaan portaikosta moro moro, niin Greg totesi, että soitamme seuraavaksi kappaleen Moro Moro!!!!, mutta se taisi olla Where It Begins. Illan aikana kuulimme tuttuja kappaleita, muiden muassa Desafinado, One Note Samba (Samba de Uma Nota Só) ja Mas Que Nada.
JazzGalleria, Pori, lauantai 28.11.2015
21.00 Trio Acústico