Saksofonisti ja säveltäjä Esa Pietilä (s. 1964) tunnetaan avantgardelle ja freejazzille perustuvasta omaperäisestä ilmaisustaan. Jazz- ja nykymusiikin kentällä kansainvälisesti tunnustettu Pietilä on merkittävimpiä suomalaisia saksofonisteja. Pietilän luotsaaman Liberty Ship -yhtyeen albumi Approaching valittiin vuoden albumiksi The New York City Jazz Recordin toimesta vuonna 2013.
Esa kävi keikalla entisessä kotikaupungissaan Porissa eilen lauantaina. JazzGalleriassa pidetyn konsertin aloitus viivästyi kuitenkin valitettavan tapahtuman johdosta. Esa oli saapunut kotiin edellisenä yönä keikalta Sisiliasta ja päätti Helsingistä lähtiessään ajaa tarkistamassa veneensä. Paikalle tultuaan hän totesi, että siellä oli vieraillut asiaan kuulumatonta ”rosvoporukkaa”, minkä johdosta hänen piti kutsua poliisit paikalle. Näin lähtö Poriin viivästyi. Elektroniset lisälaitteet eivät olleet edellisen keikan jäljiltä kohdillaan ja laitteiden viritys vei lisäksi normaalia enemmän aikaa.
Taas kerran saatoin vain ihmetellä missä olivat kaikki ne ihmiset, jotka tunnustautuvat jazzmusiikin harrastajiksi. Onko tosiaan niin, että vain ”oman piirin” sisällä järjestetyt tilaisuudet kiinnostavat. Paikalle tullutta vähälukuista yleisöä viivästyminen ei kuitenkaan tuntunut häiritsevän. Aluksi saimme kuunnella hieman esimakua tulevasta soitosta sound checkin muodossa. Konsertti pääsi siten alkuun noin tunnin alkuperäisestä ajasta myöhässä.

– Nyt päästään viimein aloittamaan. Pahoittelen tätä syntynyttä viivästystä. Kaikki ei aina toimi haluamallamme tavalla ja tällaisia yllätyksiä saattaa syntyä. Olen ollut aika kiireinen viime päivinä. Palasin viime yönä Sisiliasta opettamasta ja konsertoimasta ja näille laitteille on tapahtunut jotain sillä välillä. Esittelen materiaalia uudelta, viime keväällä julkaistulta, kaksoisalbumilta Times & Spaces, missä ensimmäinen CD sisältää improvisoitua akustista soittoa saksofonilla ja toisessa on mukana näitä elektronisia lisävehkeitä. Soitan nyt molempia osioita pyrkien noin tunnin esityksen aikana saamaan aikaiseksi vapaasta improvisaatiosta muodostuvan flow-tilan. Toivon, että viihdytte sen parissa.
Pietilä tunnetaan monipuolisena säveltäjänä ja yhtyejohtajana. Sooloesitykset ovat Esalle erityisen läheisiä ja toimivat kiinteänä osana hänen ohjelmistoa. Näissä merkeissä kirkot ovat tulleet tutuiksi paikoiksi näille esityksille vuosien varrella.
Tähän asti Esan soolokonsertit ovat olleet vahvasti akustisella pohjalla esitettyjä. Viime vuoden alussa hän kokeili kuitenkin ensi kertaa improvisoitua soolosaksofonin ja live-elektroniikan soundien äänimaailman yhdistämistä esityksellään “From Acoustic & electric corners”.
Sen myötä on syntynyt jatkoa tämän uuden levyn muodossa, jonka sisältöä eilen kuulimme. Erilaisilla kontrollereilla ohjatun soiton oheen Esa oli virittänyt erikoisen liiketunnistimen tenorinsa kylkeen, millä hän saksofonin asentoja ja liikkeitä muuttaen ohjaili soiton äänimaisemointia heijastamaan uudenlaisia universaalisia lisä-äänialueita.
Yksin soittaminen vaatii soittajalta intensiivistä keskittymistä ja panostusta, ilman sitä tasapainoinen esittäminen saattaa järkkyä. Se on kuin kivinen polku, minkä epätasaisuudet vaativat kaiken aikaa tarkkuutta, ettei kompastuisi ja lentäisi rähmälleen. Näin on soittajankin pyrittävä kaiken aikaa pysymään viitoittamallaan linjalla, kun kukaan muu ei ole tasoittamassa kuljettavaa reittiä. Ei se ole helppoa yrittää samanaikaisesti löytää oikeat suuntamerkit ja suoltaa samalla uusia säveliä ulos putkesta.
Koko tunti vierähti yhtenäisenä aikaputkena ilman taukoja tai kappale-erittelyjä, äänien yhtenäisen avaruudellisen tilan vaihtaessa muotoaan soiton aikana. Ohjelmarakenteen päätteeksi Esa soitti vielä ”Tuutulaulun” ikään kuin hyvän yön toivotuksena.
JazzGallerian syyskauden esitykset jatkuvat 28.10., jolloin lavalla on Mirja Mäkelä Trio. Marraskuun lopulla kuullaan vielä Jaska Lukkarinen Trion esitys.
Pori, JazzGalleria, lauantai 10.9.2016
20.00 Esa Pietilä ”Times & Spaces” -sooloesitys