• Yhteystiedot
28.01.2023 09:45
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

April Jazz Subgrooves 2020 – Verneri Pohjola & Mika Kallio ja Kadi Vija Key Project

Pasi Virtanen
24.4.2020
Konserttiraportit
A A
April Jazz Subgrooves 2020 – Verneri Pohjola & Mika Kallio ja Kadi Vija Key Project

Mika Kallio ja Verneri Pohjola (© Maarit Kytöharju)

Tämän vuoden April Jazz ehdittiin jo kertaalleen perua, mutta organisaatio ei luovuttanut vaikka perinteisen yleisötapahtuman järjestäminen muodostui mahdottomaksi ja tapahtuma sai uuden elämän April Jazz Subgrooves 2020 -nimellä netissä suoratoistettuna kotimaisin esiintyjin Keikalla.fi -palvelussa G Livelabissa useammalla kameralla kuvattuna.

Hienoa työtä Matti Lappalaiselta ja April Jazz -organisaatiolta ja yhteistyökumppaneilta. Jazzmuusikot ovat laajasti vastanneet tämän koronavuoden haasteisiin nettisisällöin, mutta maksamisen arvoisia laajemman skaalan verkkoon siirtyneitä jazztapahtumia ei ole juuri näkynyt, joten espoolaista festivaalia voi tässä suhteessa pitää edelläkävijänä.

Uudelleenbrändäämisestä yritetään ottaa ilo irti kansainvälisestikin – Njassan tekemät artistihaastattelut ja muu materiaali on festivaaleilla englanninkielistä.

Verneri Pohjola & Mika Kallio: Animal Image

Nelipäiväisen festivaalin ensimmäisen illan avasi Verneri Pohjolan ja Mika Kallion Animal Image -projekti. Tätä musiikkia kuultiin Perttu Saksan ohjaaman samannimisen lyhytelokuvan soundtrackina ja oletin että luvassa olisi festivaalin avauksena osoitus siitä miten tuon elokuvan visuaalinen materiaali voidaan nettilähetyksessä yhdistää livekuvaan ja musiikkiin ja pieni pettymys alkoi jo vallata mieltä kun ensimmäinen raita vedettiin tummasävyisenä G Livelab -kuvalla – tosin aika hyvin useammalla kameralla kuvattuna.  Onneksi kuitenkin Vernerin ensimmäisen speakin jälkeen saatiin sitä odotettua visualisointiakin kun Saksan materiaali yhdistyi livekuvaan.

Jos oli jotain ennakkoluuloja siitä, että miten nyt jo muutaman vuoden vanha projekti oli valikoitunut festarin avaukseksi niin visuaalisen puolen tuonti mukaan ne varmasti hälvensi, sillä elokuvamateriaalin ja live improvisaation yhteispeli toimi streamattuna erinomaisesti – ehkä jopa paremmin kun keikoilla joita olen nähnyt jossa Pohjola ja Kallio ovat säestäneet livenä Animal Imagea.

Musiikki oli odotetusti maagisesti kihelmöivää improvisointia kahdelta mestarilta. Pohjolan ja Kallion yhteistyö on toiminut aina erinomaisesti kun olen heidät livenä nähnyt ja ensimmäinen duo-keikka heiltä jonka itse koin ilmaiskeikkana Mikko Innasen konserttisarjassa Helsingin Favelassa viisi vuotta sitten on vieläkin jäänyt kirkkaasti mieleen poikkeuksellisen vahvana keikkaelämyksenä.

Yksi haaste niin April Jazz Subgroovesille kuin korona-ajan streamaussisällölle muutenkin on voiko tällainen elämys olla jollain tavoin parempi kuin perinteinen elävän musiikin konsertti. Animal Image oli voimakas avaus joka vähintään esitti lupauksen siitä, että suoratoistettu konsertti voi tarjota komeita kuvan ja äänen toimivia yhdistelmiä – kävi mielessä ajatuskin, että nyt oli avaussetti niin väkevä, että miten mahtaa loppuohjelmisto tästä iskusta toipua, tämänhän olisi ehkä pitänyt olla koko tapahtuman huipennus. Todistettavaksi tosin vielä jäi se voitaisiinko Internet-alustan mahdollisuuksia hyödyntää niin, että laitettaisiin paremmaksi vielä live-TV:stäkin – karu Vimeon chatti osittain rikkinäisinekin ominaisuuksineen oli ehdottomasti muuten erinomaisesti toimineen tekniikan heikkous vaikka tuttuja jazzin ystäviä olikin hauska nähdä chatissa.

Verneri Pohjola – trumpetti, elektroniikka,  Mika Kallio – rummut, lyömäsoittimet.

Settien välissä festivaalilla näytetään etukäteen nauhoitettuja haastatteluja. Tämä kokemus ei tuntunut niin hiotulta, tuntui turhalta että setin ja nauhoitetun haastattelun välillä oli pitkähkö tauko. Pohjolan haastattelussa käytiin läpi hyviä teemoja Animal Imagen syntymästä ja yleisön läsnäolon tärkeydestä – vähän humoristisena heittona puhuttiin Internet-yleisön osallistumisesta interaktiivisesti keikkaan, sanoisin että tähän puoleen kannattaisi suhtautua vakavasti nyt kun suoratoistetut tapahtumat tulevat varmasti yleistymään.

Ennen toista settiä kuultiin vielä laulaja Kadi Vijankin haastattelu jossa puhuttiin korona-ajan tilanteesta selviytymisestä ja kokemuksista muiden kaupunkien jazzelämästä niin New Yorkista kuin Amsterdamistakin ja miten ne eroavat Helsingistä ja Kadin suhtautumisesta yleisöön ja yleisestikin siitä miten Vija on löytänyt oman persoonansa laulajana joka esiintyjänä on ehkä pohjimmiltaan enemmän esiintyjänä samanlainen kuin instrumentalistit kun perinteinen jazzlaulaja.

Kadi Vija (© Perttu Saksa)

Kadi Vija Key Project

Kadi Vijan Key Project -kokoonpano on esiintynyt jo muutamia vuosia, mutta suurempaa näkyvyyttä se saa varmasti enemmän näkyvyyttä kuin aiemmin ensilevynsä myötä jonka Flame Jazz Records on juuri julkaisemassa. Vijan rinnalla yhtyeessä soittavat puhaltaja Max Zenger – tällä kertaa pelkästään bassoklarinetissa, kitaristi Tuomo Dahlblom ja rummuissa Olavi Louhivuori.

Tässä tapauksessa etukäteen äänitettu haastattelu petasi tulevaa settiä hyvin, sillä Vijan ja Key Projectin musiikille on hyvin keskeistä, että laulaja on instrumentalistien kanssa tasaveroisempi yhtyeen jäsen kuin normaalisti – tätä korosti myös bändin asemoituminen tasa-arvoisesti puolikaareen. Ei voi kuitenkaan sanoa, että Vija pyrkisi näin kätkemään omaa ääntään kokonaisuuteen vaan hänen äänensä on hyvin omintakeinen ja helposti tunnistettava projektista toiseen. Ehkä tämänkin setin parasta antia oli Vijan persoonallinen lähestyminen jazzlauluun jota muu kokoonpano hyvin tuki.

Musiikissa oli tietynlaista rituaalinomaistakin tunnelmaa, jopa siinä määrin että tuntui hieman häiritsevältä kun Dahlblom sooloissaan toi mukaan vähän perinteistä blues-fraseerausta. Ei sillä etteikö muitakin perinnearvoja ollut mukana – paikoin tunnuttiin olevan selvästi Eric Dolphyn Out to Lunchin jäljillä ja tähän sitten Dahlblomin vaihto varsin abstrakteille avant-countrytwang poluille Marc Ribot’n tai Bill Frisellin hengessä sopikin sitten mainiosti.

Vija on levytyksissään suurimmaksi osaksi laulanut sanattomasti, mutta ohjelmistoon kuului myös sanoitettua materiaalia. Näistä ensin kuultiin Katri Salmenojan runoon sävelletty Circles and Falls sai jopa hieman klassisen laulun sävyjä tuoden paikoin mieleen Maija Hapuojan ja Heikki Sarmannon yhteistyöt menneiltä vuosikymmeniltä.

Kokonaisuutena setti osoitti Vijan ilmaisun kehittyneen vuosien varrella, mutta säilyttäneen kuitenkin johdonmukaisesti saman hengen jota jo viime vuosikymmenellä Kadi Quartetissa kuultiin. Vijan laulu ja tapa käyttää ääntään kokoonpanon osana on hyvin persoonallista, mutta kuitenkin modernin jazzin henkeen sopivaa ja perinnetietoistakin – mielenkiintoista kuunneltavaa.

Kadi Vija – laulu, Max Zenger – bassoklarinetti, Tuomo Dahlblom – kitara, Olavi Louhivuori – rummut.

Kokonaisuutena tekniikka toimi siedettävästi. Lippujen osto ja rekisteröitymisprosessit olivat selkeitä ja useamman kameran tuotanto näytti ja kuulosti hyvältä – elävänä koettuna streami paikkasi tämän kevään konserttien ankaraa puutostilaa ja April Jazz -organisaatiolle ja yhteistyökumppaneille täytyy antaa täydet pisteet tapahtuman pystyyn pistämisestä.

Maksulliseksi nettisisällöksi valittamisen aihettakin hieman kuitenkin jäi – ainakin Kadi Vija Key Projectin setin aikana ääni ja kuva olivat häiritsevästi hieman epäsynkassa ja Vimeon kautta tarjottu ainoa yleisön interaktiivinen elementti eli chatti oli sanalla sanoen karu ja sen vähäisistä ominaisuuksista useampi oli jotenkin rikki, Facebook-tilillä sisäänkirjautuminen lähetti ensin virhesivulle, chatin eri ikkunaan siirtyvä Pop out -toiminto antoi ”Unauthorized”-virheen. Ilmeisesti katsojat jakaantuivat myös jotenkin eri video streamien kesken sillä livenä katsojien määrää näyttävä laskuri vaihteli railakkaasti yhden ja noin sadan viidenkymmenen välimaastossa. Katsojien yhteisöllisyyden kokemuksessa ja livetilanteen tunnelman korostamisessa on siis selkeästi vielä hiomista ensimmäisen Keikalla-kokemuksen perusteella.

April Jazz Subgrooves 2020 jatkuu lauantaihin asti Keikalla.fi palvelussa. Menneetkin setit voi katsoa kuuden päivän ajan jälkeenpäin, joten niiden tunnelmiin on vielä mahdollisuus palata.

ShareTweetSendSend
Pasi Virtanen

Pasi Virtanen

Aiheeseen liittyvää

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

Eero Kallio
23.1.2023

Shining Pearls levyn julkistamiskonsertti Malmitalolla Malmitalon pimennetty sali. Valokeilassa harmaatukkainen mies ja sähkökitara. Pian kuuluu ensimmäinen sointu, sininen tietenkin. Kohta...

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
16.1.2023

Toivotut lounaskonsertit jatkuvat taas. Räntä ja loska eivät estäneet jazznälkäistä väkeä täyttämästä Savoyteatteria vuoden ensimmäisessä konsertissa. Lavalle nousivat paitsi osa...

Jouluista jazzia ja päivällistä savolaiseen tapaan

Jouluista jazzia ja päivällistä savolaiseen tapaan

Martti Koljonen
17.12.2022

Itä-Suomen jazzin voimahahmo, jazztohtori Mikko Toivanen oli rakentanut 16.12. legendaariseen Kuopion Puikkariin mainion kattauksen. Tarjolla oli niin jazzin kulta-ajan standardeja...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

Jazzbirds lumoaa Arthurin jazzillassa

7.1.2023

Lassi Kouvo – “kuninkaallista kyläjazzia”

12.1.2023
Tikkujamit siirtyvät Shamrockiin

Nyyrikin jazzkevään ohjelma

15.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo