• Yhteystiedot
21.03.2023 12:25
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Antti Sarpila 50th Anniversary Concert

Harri Aavaharju
2.10.2014
Konserttiraportit
A A

Kuvat: Matti Korhonen

Antti Sarpila 50th Anniversary Concert

… nimeen isän, pojan ja jazzin hengen!

Viime viikonloppuna juhlittiin Antti Sarpilan 50 vuotta kestänyttä muusikon uraa, työn merkeissä tietenkin. Miten niin, mieshän täytti vasta pari kuukautta sitten 50? Kuulutuksessaan Antti totesi, että hän on saanut musiikin opetusta jo lapsuuden kodissaan, ”oikein isän kädestä”, joten eiköhän perusswing ole löytynyt kehdon liikkeestä. Kuten jutussani ”Mä aion olla tarpeeksi hyvä” kerroin, sylttytehdas sijaitsi Porissa ja sieltä Antin matka monen mutkan kautta oli seisahtanut Helsingin Kulttuuritalon jazzlegendaariselle lavalle kolmen tunnin ajaksi. Illalla hän oli sitten samois töis vielä Suomalaisella Klubilla ja sunnuntaina Salossa.

Antti oli koonnut Kulttuuritalolle runsaslukuisen yleisön lisäksi joukon luottomuusikoitaan. Kompissa Petrescut ja Hall, brassissa Mikko Karjalainen ja Kasperi Sarikoski, puupuhaltimissa isä-Karin lisäksi suomalaisen swingin suuri mies Pentti Lasanen, kitarassa ja banjossa Petri Krzywacki ja laulusolistina iki-ihana Johanna Iivanainen.

Kolme klarinetistia
Kolme tenoristia
Koko orkesteri

Ohjelmisto koostui antilliseen tapaan oikeista jazzstandardeista ja Antin sävellyksistä, joiden pohjalta saattoi tarkkaavainen kuulija tunnistaa tuttuja sointukulkuja. Antin kuulutuksiin kappaleiden nimistä liittyy usein oivallus tai kiltti sananmuunnostyyppinen ratkaisu. ”Scat Free on omistettu Ruotsin verovirastolle, Garner´s Error Errol Garnerille, Dark Eyes ammattinyrkkeilyliitto WBA:lle, Liver Come Back to Me Chigagon AA-kerholle, april in paris – tyyppinen biisi oli saanut nimen Huhtikuu Poris ja I Wish I Could Shimmy Like My Sister Kate oli ruotsiksi Jag hoppas jag kunde simma liksom min systers katt jne. Kootuista kuulutuksista voisi laatia vaikkapa huumorikirjan.

Kulttuuritalon lavalla on soittanut kaikki jazzin suuret nimet aikanaan 60- ja 70-luvulla. Pari vuotta kestäneen remontin jälkeen talo ei ole ulkoisesti muuttunut yhtään, siitä on huolen pitänyt Alvar Aalto – säätiö ja museovirasto. Salin akustiikka toimii kevyesti vahvistetulle rytmimusiikille erinomaisesti (paljon paremmin kuin Finlandia- tai Musiikkitalo) ja salin 1200 paikkaa riittää hyvin useimpiin tilaisuuksiin. Toivottavasti käyttöastetta saadaan taas nostettua loistoaikojen tasolle.

Entisaikojen konserteista iski mieleen kolme dejavuuta. Ensimmäinen oli Petrin kitarakomppi, joka muistutti Freddie Greenin työskentelystä Basien big bandissa. Kitaraa ei juuri erota muusta kompista. Iskut tulevat juuri oikeaan saumaan suhteessa muihin kompin soittimiin. Sen kyllä huomaa, jos kitara puuttuu.

Krzywacki komppaa
Hovi haitaroi
Petrescu pianottelee

Toinen osui kappaleeseen Hovimestarin Blues, jossa Antti esitti kahden kooruksen mittaisen Count Basie – imitaation kun Seppo Hovi siirtyi ennen Marian Petrescua pianistin tuolilta haitari sylissään penkille pelimannin. Basien tapa soittaa oli vähäeleinen ja taloudellinen mutta täydensi soundin tunnistettavaksi.

Ja se kolmas dejavu. Marian Petrescun soittoa on verrattu Oscar Petersoniin. Teknillistä taituruutta heillä on varmaankin samalla mitalla. Marianin soiton juuret ovat eurooppalaisessa musiikkiperinteessä ja parhaiten se tuli esiin East Of the Sunin uusrachmaninoffinomaisessa introssa. Eri keikoilla eri kappaleisiin liitetty intro rakentuu klassisen pianokirjallisuuden takautumiin ja on joka kerran erilainen. Tällä kertaa aivan käsittämättömän hieno sointusoljutus purkautui lopussa sibeliaanisiin sfääreihin.

Kari Sarpilan soitossa on aina miellyttänyt tietynlainen rajojen löytäminen ja niissä puitteissa syntyy moitteetonta jälkeä, joka täyttää paikkansa kokoonpanosta riippumatta. ”Ei ole nuo Antin sovitukset mitään helppoa soitettavaa.” Pentti Lasasesta pitäisi kirjoittaa kirja ja tehdä dokkari, niin paljon muusikon koettua elämää on takana. Pentti heittäytyy edelleen jokaiseen sooloon kuin laskuvarjohyppääjä vapaapudotukseen. Lopputuloksena on aina turvallinen laskeutuminen soolon viimeisen äänen purkaukseen. Klarinetti soi kirkkaasti ja tenorissa on juuri oikeanlaista rouheutta.

Pentti Lasanen
Mikko Karjalainen
Kasperi Sarikoski

Herrat Sarpilat ja Lasanen esittivät kolmella klarinetilla kappaleen Blue Mood ja tenorilla Websterity. Seppo Hovi on hieno muusikko ja juontaja, joka jälleen kerran yllätti sekä yleisön, että itsensä, kehuessaan Antin saavutuksia ja työtä klassisen jazzin eteen todella pitkällä lauseella, jossa ei puhe eikä ajatus katkennut. Tähän ei moni pysty (korkeintaan Esko Riihelä parhaimpina päivinään).

Trumpetisti Mikko Gunu Karjalainen on luotettava sideman niin isoissa, kuin pienemmisäkin yhtyeissä, lisäksi hänellä on oma yhtyeensä Gunu´s Thang. Mikko käytti tässä yhteydessä rajallisen soolotilan tyylikkäästi. Pasunisti Kasperi Sarikoski on ilahduttava, nuori muusikko, jossa yhdistyy pitkälle viedyt perusopinnot melkoiseen showmanshippiin, kuten laulu/soittosuorite Sister Katessa osoitti.

Johanna Iivanainen on kehittynyt laulajana edelleen. Hänen monipuolisuutensa on tullut esille rytmimusiikin eri tyylilajien yhteydessä. Omassa juonnossaan hän muisti Anttia kiitoksella siitä, että on ASSB:n riveissä saanut tutustua swing-musiikin saloihin. Johannan ääni on saanut edellisen kuuleman jälkeen lisää syvyyttä ja esiintyminen vapautuneisuutta. Spiikkien kevyt oululainen aksentti antaa niihin oman raikkaan sävynsä ja pelkäänpä pahoin (lue toivonpa parasta) että hänet nähdään lähi vuosina mukana Vain Elämää –tuotannossa. My Baby Just Cares for Me, When Your Lover Has Gone, Some of These Days (mahtava verse) ja I Wish I Could Shimmy Like My Sister Kate toivat esiin Johannan taidot niin balladeissa kuin menobiiseissäkin.

Johanna Iivanainen
Mihai Petrescu
Keith Hall

Mihail Petrescu ei ole ollenkaan hassumpi veljensä vartija ja Keith Hall pitää ryhmän ruodussa. Mihail, Pete ja Keith saivat omat lyhyet soolonsa ja niiden perusteella haluaa taas kuulla heitä lisää muissa yhteyksissä.

Antti itse oli valmistautunut konserttiin huolella. Kolme instrumenttia pitkällä keikalla toimivat, niin kuin ammattimiehen työkalut pitääkin. Mikä sitten kolahti allekirjoittaneeseen. Louis Armstrongin intro West End Bluesiin on eräs äänitetyn jazzhistorian kovimpia yksittäisiä suorituksia. Harvat trumpetistit sitä edes yrittävät ja kun sen haluaa esittää, myös sopraanosaksofoni sopii instrumentiksi erinomaisesti. Intron jokaisella äänellä on oma tarkoituksensa. Introssa ei ole tarkkaa pulssia ja soittimeen täytyy saada tarpeeksi painetta, että se yli kahden oktaavin alueella liikkuvana menee kolmella hengityksellä läpi. Antilta se onnistuu.

Hienon konsertin encore oli Summertime. Sydney Bechet on sen aikanaan narulle ripustanut ja siellä se on pysynyt. Kappalehan on sinällään yksinkertainen ja koorus lyhytkin, mutta sitten kun siihen pitää laittaa sisältöä ollaan oikeiden asioiden äärellä. Kun sopraanosaksofi alkaa murista alaäänissä ja vibraton ääni lähtee jostakin äänihuulien ja kurkunpään kohtaamispaikasta, niin silloin pitäisi ymmärtää siinä soi muusikko ei pelkkä soitin.

Stand up junta
Antti Sarpila
Sopraanon suloa

PS. Kulttiksen aulassa tehtiin lähtöä ja törmäsin Tapani Renkoseen (Old Time Jazz Band perustaja, klarinetisti ja sopraanofonisti). Kysyin Summertimesta, “, eikös soinut kuin Bechetillä ja Wilberillä yhteensä”? Vastaus kuului “siinä taisi olla vielä paljon enemmän”.

ShareTweetSendSend
Harri Aavaharju

Harri Aavaharju

Aiheeseen liittyvää

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

Toimitus
20.3.2023

Suomen PerinneJazz ry:llä onnistunut jazzilta 15.3.2023 ravintola Nyyrikissä. – Uskallan sanoa, että päätösjamimme olivat parhaat aikoihin, totesi illan tuottaja Jaakko...

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

Harri Aavaharju
17.3.2023

Vuotalon yleisö todisti torstaina Sointi Jazz Orchestran sadannen keikan toteutumista. 10 vuotta ja 100 konserttia on melkoinen saavutus. Viisi albumia...

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

Harri Aavaharju
17.3.2023

Tuula ja Petri Krzywacki -Yli kolme vuotta tätä on odoteltu, kertoi Tuula Krzywacki konsertin alkuspiikissään ja Petri vahvisti asian pitävän...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Aki Rissanen Hyperreal Popparissa

20.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023
Säveltäjäpianisti Iro Haarlan balladeista huokui ajattomuus

Säveltäjäpianisti Iro Haarlan balladeista huokui ajattomuus

13.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo