• Yhteystiedot
04.06.2023 16:45
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Konsertit Konserttiraportit

Angelika Klas sytytti Piazollan

speyburn
30.11.2012
Konserttiraportit
A A
Angelika Klas ja Tanguedia Quintet

Keskeisesti Ástor Piazzollan luomaan tangotyyliin ja osin hänen sävellyksiinsäkin rakentuva repertoaari edusti kaikkia tangon parhaita elementtejä ja vastakkaisuuksia ryhdikkäästi: suurta iloa ja riipivää tuskaa, seksuaalisuutta ja kuolemaa, kiihkeää temperamenttia ja empivää epävarmuutta.

Piazzollan ehkä tunnetuimpaan bändiformaattiin, “Piazzolla-kvintettiin”, lukeutuvat viulu, piano, bandoneon, sähkökitara ja kontrabasso.  Tanguedia Quintet noudattaa tarkasti tätä jäsentelyä ja tyyliuskollista soittotapaa. Ryhmän konserttisarja rakentuu pääosin tuoreimman albumin, Kohtalona tango, sävelmiin.

Kovat jazznimet löytyvät Angelikan ohjelmiston takana tässäkin yhteydessä. Jukka Linkolan “poliittinen tango” Femme fatale ja Myrskyn silmä ovat innostavaa “uuden tangon” (tango nuevo) temaattista jatkokehittelyä. Kirmo Lintisen Tuulten matkaan ja Tango Veneto ovat aivan hohdokkaita tangoja myös, vaikka edellisen tunnelma muistuttaakin ennemmin tuutulaulua kuin tulista tangoa.  Kari Ikosen Tarta de cuartas ilmensi säveltäjälle tunnusomaisia maailmanmusiikin elementtejä ja oli yksi illan kohokohtia.

Toisaalta Piazzolan tyyliin sovitettu musiikki on jo itsessään hyvin jazzillista. Tangon soinnutus tässä argentiinalaisessa konseptissa noudattaa hyvin pitkälle jazzille luonteenomaista, dissonoivaa harmoniamallia. Samanaikaisten tai toisiaan välittömästi seuraavien sävelien välillä ei siis välttämättä ole useinkaan soivuutta. Vokalistille tämä on erittäin haasteellista, koska tällöin ei voi tukeutua melodiasoittimen selvästi erottuvaan ääneen. Mutta näin luodaan hienoa dramatiikkaa ja jännitettä – siis ulkopuolelta puhtaiden mollisointujen, joiden avulla melankolinen Suomi-tangokin on luotu.

Angelika piti upeasti laulustemman hallussaan, vaikka erityisesti bandoneonin sävelet olivat hetkittäin haastavasti riitasointuisia laulumelodian kanssa. Estradityöskentely esiintoi myös Angelan vangitsevan lavakarisman, jonka voi aistia vain live-esityksissä. Hänellä tämä ei kuitenkaan tarkoita suurieleistä paatosta tai teennäistä teatraalisuutta; yleisön voi ottaa vähäeleisesti ja vähän kuin puolivahingossa, kuin aito maailmannainen ainakin.

Lauluteksteillä on tangossa poikkeuksellisen suuri merkitys. Angelika on nähtävästi hyvin tarkka valitsemiensa tekstien suhteen. “Kohtalokkaan naisen” tarina on jo lähes hyytävä; tanssilattian alla on luurankoja ja sotilaat marssivat kuolemaan – Femme fatalen nimi huulillaan.

Angelikan “lisää shampanjaa!” -käskyä kuunnellessa mielessä kävi saksalainen elokuva Perikato (Der Untergang), joka kertoo natsijohtaja Adolf Hitlerin viimeisen bunkkeripäämajan luhistumisesta Berliinissä. Kaiken tuhon keskellä ja tykkien jauhaessa kuolemansinfoniaansa hänen naisystävänsä Eva Braun määrää väen makaaberiin ja kalmantuntuiseen juhlintaan – eli mitäs muuta kuin laulua, tanssia ja shampanjaa. Angelikan pistämätön estradikokemus operetista ja oopperasta ilmentyy tässä kertakaikkisen vaikuttavana.

Angelika KlasTangon uusi tuleminen

Argentiinalainen Ástor Pantaleón Piazzolla (1921 – 1992) oli yksi kaikkien aikojen tunnetuimpia tangosäveltäjiä ja häntä voi täydellä syyllä pitää koko genren reformaattorina. Piazzollan kehittämä tango nuevo sovelsi traditionaaliseen argentiinalaiseen tangoon rakenneosia mm. modernista konserttimusiikista, teatterista ja tietenkin jazzista.  Tango nuevo onkin fantastinen kaikessa mielikuvituksellisuudessaan ja yllättävissä käännöksissään.

Tangokvintetti oli mahtavassa lyönnissä. Jazzille tyypilliset soitinimprovisaatiot toteutuivat nyt parhaiten juuri bandoneonin ja pianon osalta. Sooloimprovisaatiot olivat erityisesti viulun (Suvi Kantola) ja bandoneonin (Henrik Sandås) ansiosta nautinnollisia, samoin pianisti Ilkka Kotajan työskentely oli viehättävää. Kotajan eksoottista sävellystä Lentuardo oli suorastaan vaikea uskoa suomalaiseksi työksi. Kotaja ja Sandås myös vastaavat suurelta osin esitysten oivaltavista sovituksista.

Toisen setin käynnistänyt instrumentaali Concerto para quinteto oli jo suorastaan huikea esitys; intensiivinen ja tarkasti fokuksessa alusta loppuun. Loistavan illan soittanut viulisti Suvi Kantola instrumentoi vokalistin tangofraseerausta aistikkain fillein. Samaa voisi sanoa Jani Kivelän sähkökitarasta – tavanmukaisen sointusäestyksen ohella saatiin kuulla maukkaita melodiariffejä ja ostinatoja. Sandåsin bandoneon oli välillä jo haljeta kahden metrin venytyksessä, ja maestro taikoi pienestä soittimesta ihmeellisiä sävelkulkuja.

Lyömäsoittimet siis puuttuvat Piazzolla-kvintetistä, mutta varsinkin bandoneonin soitto itsessään on niin rytmikästä, että perkussioita ei juuri kaipaakaan. Ja tarvittaessa ne voi korvata kitaran sammutetuin kielin soitolla – tai antamalla pianolle ja kontrabassolle nyrkistä. Muuta tapaahan soittamiseen ei oikeastaan saisi ollakaan. Olli Rantalan kontrabasso perustui paljolti linjakkaaseen jousisoittoon, mikä toi kokonaisuuteen miellyttävän tunnelman.

Suomalaisen tangon kaukokaipuu ja nostalginen, mollivoittoinen perusvire sai sekin aivan uusia dimensioita tango nuevo-sovituksin. Hiljainen kylätie tai Kohtalon tango eivät liene soineet koskaan näin dramaattisina ja yllätyksellisinä. Poljennon pudottaminen lähes pysähtyneeseen tilaan oli loistava keksintö.

Jazzin ja länsimaisen konserttimusiikin muotorakenteiden synteesi argentiinalaisen tangon tulisen ja kuohahtelevan temperamentin kanssa synnytti aikoinaan perinteellisissä tangopiireissä myrskyn. Ja jazzskaalojen ja vapaan improvisaation kytkentä tangoon oli monille liikaa. Nyt tuntui, ettei tästä kaikesta voi saada tarpeeksi.

Ooppera- ja operettiproduktioissa nimensä luonut Angelika Klas on tangon tulkkina uskottava ja kerrassaan charmantti tango lady. Oma ääniala on sopraano, mutta hän liikkui hyvin varmaotteisesti äänialan reunojen yli molempiin suuntiin. Klassinen tausta kuuluu lauluäänen varmuutena, vaivattomana äänen kantavuutena ja tarkkana artikulaationa.

Kohtalona tango -kiertue käynnistyi 13.10. ja kiertue on vienyt ryhmän aina Pariisiin asti. Kiertue päättyy Hämeenlinnaan 3.12. Encorena kuultu Yo soy María (María de Buenos Aires on Piazzolan tango-oopperasta tango operita), johon libretto on Horacio Ferrerin laatima jo 1960-luvulta. Upea huipennus hienolle illalle!

Mm. Seinäjoen Tangomarkkinat ja TV-ohjelma Tanssi tähtien kanssa ovat osoittaneet, miten vaikeaa tango lopultakin on suomalaisille – siis tuoda siihen se intohimo ja kiihko, mitä argentiinalainen tango nimenomaan on. Säkenöivää rytmiä, aistillisuutta, ekstaasia, fyysinen intensiteetti; Tanguedia Quintet on tuonut sen musiikkiin ja Angelika Klas lauluun.

 

Angelika Klas & Tanguedia Quintet: Kohtalona tango
Siltasalilla Jyväskylässä, lauantai 24.11.2012
Angelika, laulu; Olli Rantala, kontrabasso; Henrik Sandås, bandoneon; Ilkka Kotaja, piano; Suvi Kantola, viulu; Jani Kivelä, sähkökitara.

 

Vaaralliset huulet, Hiljainen kylätie, Punaiset lehdet, Soi maininki hiljainen, Tarta de Cuartas, Milonga Loca, Tango Veneto, Kotkan ruusu, Concerto para quinteto, Myrskyn silmä, Tuulten matkaan, Lentuardo (un peu de Tangazzolla), Femme fatale, Kasvot väkijoukossa, Kohtalon tango, María de Buenos Aires

 

ShareTweetSendSend
speyburn

speyburn

Aiheeseen liittyvää

Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

Janne Tarmio
27.5.2023

Koronaviruksen hiipuminen on antanut jazzbasillille tilaa temmeltää. Ainakin Lahdessa jazz elää uutta tulemista muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen. Syksyllä perustettu Lahti...

Onnistunut päätös Nyyrikin kevään jazzilloille

Toimitus
21.5.2023

Tapahtumien tuottaja, pianisti Jaakko Rinne oli tyytyväinen Suomen PerinneJazz ry:n kevään viimeiseen jazziltaan 17.5.2023. – Väkeä kelpo määrä ja yleisö...

Vuosaaren lukiolla nautittiin Vola-kuoron ja Alvi’s Dixie Stompers – orkesterin yhteisöllisestä musiikki-illasta

Toimitus
17.5.2023

TEKSTI: Kimmo Vehkalahti Vola-kuoro ja Alvi’s Dixie Stompers -orkesteri järjestivät harvinaisen yhteiskonsertin teemalla ”Sentimental Journey” (eli tunteellinen matka) Vuosaaren lukion...

Viikon suosituimmat

Storyvillen terassin kesä 2023!

29.5.2023

Ilmavoimien Big Band kovassa kiidossa

30.5.2023

Oulussa moninkertaiset jazzjuhlat elokuussa

2.6.2023

Suosittelemme

Jesper Thilo Quartet:  80- Live At Jazzcup  

Jesper Thilo Quartet: 80- Live At Jazzcup  

25.5.2023

Samuli Mikkonen klubivieraana Popparissa ja Keuruulla

19.5.2023

Antti Rissanen johtaa Sawo Big Bandia

9.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo