Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight tutki 14:ttä kertaa suomalaisten kiinnostusta tapahtumia kohtaan.
Kiinnostavimmat kulttuuri- tai vapaa-ajan tapahtumat suomalaisten mielestä ovat Ruisrock, Pori Jazz sekä Helsingin Taiteiden Yö. Ruisrockista melko tai erittäin kiinnostuneita suomalaisia on nyt 20 % aikuisväestöstä.
Muut kärkikymmenikön tapahtumat ovat Emma-gaala, Tangomarkkinat, Jussi-gaala, Provinssirock, Kotkan meripäivät, Savonlinnan Oopperajuhlat sekä Ilosaarirock.
18–29- sekä 30–44-vuotiaissa naisissa Ruisrock on tapahtumien ykkönen. Varttuneemmissa naiskohderyhmissä Taiteiden Yö ja Tangomarkkinat ovat kärjessä.
Nuorissa miehissä ykköstapahtuma on Game Xpo, joka on koko väestön keskuudessa kiinnostavuuslistan häntäpäässä. Assembly Computer Festival kiilaa itsensä myös top5 tapahtumien joukkoon nuorten miesten kohderyhmässä. Muissa ikäryhmissä miesten ykköstapahtumat ovat Tuska (30–44v), Pori Jazz (45–59v) ja Tangomarkkinat (60+).
Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 71 eri kulttuuritapahtumaa. Urheilun yleisötapahtumat sekä liikuntatapahtumat tutkittiin erikseen.
Vuosittaisessa kulttuuri- ja urheilumaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 26.2.–13.3. välisenä aikana nettipaneelin kautta 2092 vähintään 18 vuotta täyttänyttä suomalaista.
Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.
Tutkimuksesta
Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 14. kerran suomalaisten kiinnostavimmat urheilu- ja kulttuurikohteet.
Tutkimuksessa selvitetään mm:
• Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)
• Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)
• Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)
• Seuratuimmat vaikuttajat (400 henkilöä)
• Tietokannassa yli 1500 kohdetta
Sponsor Insight on Pohjoismaiden suurin sponsoroinnin tutkimusyritys. Yrityksen palveluksessa toimii noin 30 työntekijää ja asiakkaita on yli 500. Yhdistämällä eri Pohjoismaiden yritysten tietotaidon sekä panostamalla yhteiseen tutkimustyöhön ja tuotekehitykseen Sponsor Insight pystyy tuottamaan niin maakohtaista, pohjoismaista kuin myös kansainvälistä tietoa asiakkaiden erilaisiin ja kasvaviin tarpeisiin.