• Yhteystiedot
22.03.2023 18:02
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Uutisotsikot

Sata vuotta populaarimusiikkia Suomessa

Antti Suvanto
16.1.2017
Uutisotsikot
A A

Kuvat: Osku Rajala

Sata vuotta populaarimusiikkia Suomessa

Wade Mikkola

Musiikkiarkisto JAPA järjesti kiinnostavan puhetilaisuuden Suklaasydän, tinakuoret – suomalainen jazziskelmä torstaina 12.1.2017 Kirjasto 10:ssä, Helsingissä. Mukana yhteistyössä on ollut myös Populaarimusiikin museo POMUS.  Vetäjinä olivat dosentti, musiikintutkija ja musiikkiarkiston johtaja Juha Henriksson ja muusikko Atro “Wade” Mikkola, jotka selvittivät suomalaista jazziskelmää musiikillisena ja kulttuurisena ilmiönä. Mainiot musiikkiesitykset täydensivät iltaa – se alkoi ja päättyi Erik Lindströmin legendaarisella Ranskalaisilla koroilla, Helena Siltalan unohtumattomana tulkintana.

Keskustelutilaisuus sai innostuneen vastanoton. Suuri osa yleisöstä oli ikänsä ansiosta elänyt itse svengijazzin ja jazziskelmän periodin, mutta mukana oli ilahduttavasti myös nuorempaa asianharrastajaa. Asiantunteva ote ei välttämättä tarkoita kuivaa, ”akateemista asiallisuutta”, ja illan vetäjät pitivät kiinnostusta yllä herpaantumatta.

Teeman koherenssi säilyi, vaikka edettiin rennosti ja tärkeilemättä. Asiantuntevilla vetäjillä ei liioin ollut tarvetta piikitellä toisiaan, toisin kuin vaikkapa akateemisissa seminaareissa valitettavan usein tapahtuu. Mikkola opettaa jazzin ja suomalaisen jazzin historiaa Sibelius-Akatemiassa ja vaikuttaa esimerkiksi Suomen Perinnejazz ry:n hallituksessa.

Kirjaimellisesti otsikon mukaan ei nyt voitu mennä sadan vuoden taakse; fokus oli 1950- ja -60 luvuissa, jolloin jazzkin aloitti invaasionsa Suomenmaalle. Puheiden lomassa saatiin nauttia myös äänitteiltä ja elokuvista musiikkiesimerkkejä. Mm. Laila Kinnusen, Brita Koivusen ja Helena Siltalan laulamissa jazziskelmissä pääsivät esiin Suomi-jazzin ja iskelmän parhaita piirteitä.

Ruotsista mallia

Suomi-jazzin esityskappaleet olivat usein ajanhengen mukaisesti iloluontoisia ja melodisesti tarttuvia. Levytyksissä sovellettiin näppärästi jazzin rytmiikan, improvisaation ja soinnutuksen ratkaisumalleja. Esimerkiksi walking bass ja vispilöillä lyöty tasatahti loivat svengin, joka opittiin tuohon aikaan erityisesti Ruotsin kautta (Alice Babs, Lill-Babs ym.).

Jazzin tyylisuunnista erityisesti cool -tyylisuunnan fraseeraus ja kasvavan urbaanin kulttuurin vaikutus kuuluvat yllättävän vahvoina suomalaisen jazziskelmän kantaesityksissä, kuten Mikkola huomautti. Se, että Suomi-Filmi käytti niitä agraariaiheisten elokuviensa musiikkina, ei poista tätä seikkaa.

Hauskoja anekdoottejakin löytyi, musiikkimaailmalle tyypillisiä ad hoc-ratkaisuja, kuten varhaisissa Siltalan levytyksissä käytetty Helsingin puhelinluettelo vispiläkompissa virvelin sijaan. Sinikka Oksanen, Helena Siltala ja Brita Koivunen kuvautuivat artisteina hyvin periaatteellisina – eli vain jazzia, ei iskelmiä. Tunteet kävivät joskus niin kuumina, että studiossa revittiin nuotteja ja rikottiin levyjä.

Mikkola muistutti myös suomalaisen jazziskelmän tyypillisestä juonteesta, cool bopin ja bebopin erosta: jälkimmäinen on dynaamisempaa ja rummut keskeisemmin esillä. Molemmissa löytyy kontrapunkti ja bassolinja menee kenraalibasson perinteen mukaan. Erik Lindströmin keskeiseen ammattilaispanokseen palattiin puheissa useasti.

Soolo-osuudet alkoivat olla luonteva osa lauluesitystä.  Sovittajien ja tuottajien panos ei tuolloin ollut kovin merkittävä – oli itsestäänselvyys, että esitystapa oli mainstreamia (yhdistyi elementtejä swingistä, bebopista ja cool -suunnasta).

Ajan hermolla oltiin meilläkin

Virtaukset tulivat 60-luvulla Suomeen yllättävän nopeasti – mm. bossa nova oli yksi nopeimmin omaksuttuja suuntia. Stan Getz innosti muusikoita täälläkin (kuten Esa Pethman). Valitettavasti jazztaustaiset muusikot kuitenkin syrjäytyivät nousevan popin tieltä; siihen asti jazz oli nuorisomusiikkia ja itsestäänselvyys, mutta pop vei sen musiikin marginaaliin. Nuorten ”tossutansseissa” oli jopa naiskvartetteja, joilla oli erittäin haasteellinen ohjelmisto. Mm. Marjo-Riitta Kervisen (Fantastic Four, Cascade, Ernos, ym.) ura lähti liikkeelle näistä piireistä.

Laila Kinnusen Kellä kulta, sillä onni ennakoi mainiosti myös rockin tuloa (rytmiikka, selkeä basso/kitarariffi), kuten Mikkola huomautti. Levymerkki Scandian hittivainu toi tilaisuuksia myös jazzsolisteille. Levymerkin merkitys tämän musiikin tuottamisessa oli merkittävä ja nuoret naissolistit saivat erityisesti levytystilaisuuksia.

Usein tanssilavoillakin bändi soitti ensimmäisen setin jazzia ja vasta sen jälkeen perinteistä tanssimusiikkia. Musiikkineuvos ja Oulunkylä Pop- & Jazzopiston perustaja, Klaus Järvinen, jolla myös oli nuorena vahva muusikonura, muisteli, miten Byggalla (Helsingin työväentalo) sai 60-luvulla soittaa jazzia, kun se taas Kulttiksella (Kulttuuritalo) se oli pitkään tiukasti kielletty.  Helsingin ohella mm. Kotka ja Hämeenlinna olivat Suomi-jazzharrastuksen kehtoja.

Olavi Virran levytyksissä kevyestä vispiläkompista irtauduttiin mm. tanakkaan big band – tyyliin ja mukaan tuli myös vahvoja lattarivaikutteita. Televisioesiintymiset olivat jazzmuusikoille ja laulusolisteille 60-luvulla arkipäivää, toisin kuin tänään.

Matti Viljanen oli alkujaan hanuristi, mutta myös erinomainen sovittaja.  Tilaisuus nosti esiin monia solistinimiä ja sovittajia, jotka ovat oleellinen, mutta huonosti tunnettu osa Suomen jazzhistoriaa: Matti Viljanen, Per-Erik ”Pärre” Förars, Ossi Malinen jne. Todellisia illan kuultuja helmiä olivat musiikkiarkistojen aarteet, kuten Sinikka Oksasen Rakkautta vain ja Desafinado Laila Kinnusen suomenkielisenä tulkintana.

*                    *                    *                    *

Siis kaiken kaikkiaan inspiroiva ja Pieni live-osuus jonkun osaavan nykysolistin voimin olisi ollut viehkeä mauste hyvään iltaan. Puhetilaisuuden yhteydessä avattiin myös suomalaisen populaarimusiikin historiaa esittelevä näyttely, joka on esillä Kirjasto 10:ssä 9.3.2017 asti.

Sata vuotta populaarimusiikkia Suomessa oli keskustelusarjan käynnistys. Muut tapahtumat järjestetään Kirjasto 10:ssä 9.2.17, 9.3.17, 11.4.17 ja 11.5.17. Tilaisuus on osa Tieteiden yön ja Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Onkin todella hienoa, että jazz ja rytmimusiikki yleensä on huomioitu myös tässä yhteydessä.

 

Sata vuotta populaarimusiikkia Suomessa 
puhetilaisuus vetäjinä Juha Henriksson ja Atro “Wade” Mikkola
Kirjasto 10, Elielinaukio 2G, Helsinki,

Filmi- ja musiikkiesityksiä: Ranskalaiset korot (Helena Siltala); Katinka, Kuinka paljon rakkautta, Suklaasydän, (Brita Koivunen); Viidakko (Olavi Virta); Hellitä hetkeksi (Seija Järvinen); Kellä kulta, sillä onni, Epävireiset sydämet (Desafinado) (Laila Kinnunen); Etkö uskalla mua rakastaa (Helena Siltala); I’m getting sentimental over you (suom. Rakkautta vain) (Sinikka Oksanen).

 

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Inside Jazz mukana RadioGaalan äänestyksessä

Inside Jazz mukana RadioGaalan äänestyksessä

Toimitus
14.2.2023

Inside Jazz on yhtenä ehdokkaana RadioGaalan yleisöäänestyksessä, jossa suomalaiset äänestävät suosikkejaan radia-ohjelmista ja -juontajista. Äänestys on käynnissä 23.2. asti. Voittajat...

joonas riippa (vas.), ville herrala, juhani aaltonen ja mikko innanen

PLOP & JUNNU Jazz-Emma -voittajina

Toimitus
9.2.2023

PLOP:in ja Juhani Aaltosen ”PLOP & JUNNU” voitti Emma-palkinnon vuoden 2022 parhaasta jazzlevystä. Saksofonisti Mikko Innasen, basisti Ville Herralan ja...

Tupla-Grammyn voittaja Samara Joy maaliskuussa Savoy JAZZfestiin

Tupla-Grammyn voittaja Samara Joy maaliskuussa Savoy JAZZfestiin

Matti Laipio
8.2.2023

Viime viikonvaihteen Grammy-palkintojen jaossa kaksi Grammya voittanut laulajatar Samara Joy saapuu maaliskuun alussa Suomeen esiintyen Savoy JAZZfestin konsertissa torstaina 2....

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Digelius sulkee ovensa huhtikuun alussa

Digelius sulkee ovensa huhtikuun alussa

2.3.2023

North of Kallio Ensemble vieraanaan Jukka Eskola

3.3.2023

Kuumaa perinnejazzia ja bluesia tulipalopakkasessa

23.2.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo