• Yhteystiedot
01.06.2023 15:34
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Uutisotsikot

Quo vadis, jazz? – Keskustelufoorumi jazzin tulevaisuudesta kiinnosti

Antti Suvanto
3.5.2016
Uutisotsikot
A A
Quo vadis, jazz? – Keskustelufoorumi jazzin tulevaisuudesta kiinnosti

Jazzin tulevaisuus?

Minne menee jazz, kysyttiin UMO:n organisoimassa keskustelupaneelissa keskiviikkona27.4.  Finlandia-talolla. Tulevaisuusskenaario, tai ”puhekonsertti” oli startti UMO:n hallituksen käynnistämälle keskustelutilaisuussarjalle. Päivä jakautui kahteen keskusteluun, vetäjänä Helsingin kaupungin tietokeskuksen johtaja Timo Cantell.

Tärkeä päänavaus julkiseen keskusteluun oli vielä hieman hapuileva, mutta kuitenkin rohkaiseva kick off, ja panee odottamaan kiinnostuneena UMO:n tulevia skenaarioita. Julkista keskustelua tarvitaan ja tapahtuma kiinnosti yleisöä; kokeneita jazzalan toimijoita oli kokoontunut runsaslukuisesti Aurora-saliin.

Jos kahdesta seminaarista jotakin tiivistelmää tekisi, se kai kuuluisi, että jazzin tulevaisuus Suomessa on kohtalaisen ankea, mutta ilonaiheitakin toki löytyy. En halua kuulostaa ironiselta, mutta tilaisuudella nyt vain ei näyttänyt olevan mitään erityistä agendaa, mikä valitettavasti heijastui puheenvuoroissakin. Aiheiden laajuuteen nähden aikaa panelisteille oli kovin niukasti, yleisön kanssa keskusteluun jäi rajoitetusti aikaa – mielenkiintoisia pointteja kuitenkin tuli myös kuulijoilta.

Jussi Kannaste
Jussi Kannaste

Teemoitus tuntui kovin löysältä, mutta muusikkojen puheenvuorot olivat antavimpia. Opetushallinnossa meritoituneet muusikot Jussi Kannaste ja Janne Murto toivat esiin kiinnostavia ja osin kriittisiäkin pointteja, jos kohta Timo Hirvoselta olisin kaivannut hieman seikkaperäisempää puheenvuoroa muusikon roolista tapahtumaorganisaattorina. Nyt toistui lähinnä sellaista, mistä media on jo kertonut.

Kliseiltä ei kai voi täysin välttyä tällaisessa tilaisuudessa: jazzin julkinen tuki ilmentyi mm. ”häpeäpilkkuna” kansainvälisessä kentässä. Ehkä negatiivinen abstraktio jotenkin pätee konserttijärjestelyihin, mutta maksuttomaan ammattikoulutukseen sitä tuskin voi soveltaa. Ulkomusiikillisen työn (markkinointi, organisointi) korostaminen on tietenkin totta, mutta toisaalta viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia on yhä enemmän, joten kaikkea muusikon ei tarvitse tehdäkään itse.

Bändin tai solistin brändin rakentaminen vie pitkään ja vaatii vaivannäköä ja moniammatillista osaamista. Jazzin kansainvälistyminen ja Suomen jazzvienti kuulosti kulkevan vanhoja latuja, siis valtion organisoituna toimituksena. Kitaristi Jukka Tolonen, jota haastattelin jo 80-luvulla, sanoi jo sen kaikkein tärkeimmän vientilääkkeen: jalkautua ja tehdä klubikeikkoja Euroopassa.  Tästä ei nyt puhuttu.

Koulutus tuottaa tulosta

Jazzkoulutuksen arvon ja merkityksen myöntävät tänään skeptisimmätkin musiikin toimijat ja harrastajat. Kannasten mukaan alalle tulon kriteerit ovat Sibelius-Akatemiassa kovia; noin neljä prosenttia hakijoista saa opiskeluoikeuden. Pop-jazzopistoissa sisäänpääsy on hieman helpompaa, mutta painottuu ehkä muodinomaisesti lauluun – popparit ilmeisesti mielivät Idols-menestykseen tms.

Timo Hirvonen
Timo Hirvonen

Kansainvälinen vuorovaikutus ja maahanmuuttajien kasvava osuus jazzkoulutuksessa on tietysti tärkeä seikka, mutta se kuitenkin sijainnee toistaiseksi musiikkikasvatuksen marginaalissa. Keskustelu ei tavoittanut aiheen valtaisaa diversiteettiä ja kulttuurierojen vaikutusta. Mamu-muusikoita tilaisuus ei näyttänyt kiinnostavan, mutta sama pätee valitettavasti myös kantasuomalaisiin opiskelijoihin.

Jazzväen mieliaihe, klassisen ja jazzin tarpeeton vastakkainasettelu, nosti päätään nytkin. Barokin ajasta lähtien klassisella sektorilla on yli 400-vuotiset perinteet ja niille muotoutuneet rakenteet – se on aika paljon enemmän kuin jazzin lyhyt historia.

Poliitikkojen tapaan juttua riitti väestökehityksestä, maahanmuutosta ja pääkaupunkiseudun urbaanikehityksestä – siis asioita, jotka ohittavat itse pääasian, jazzin, turvallisen välimatkan päästä. Kriittistä ulottuvuutta tähän toi lähinnä vain Janne Murto: jazz on edelleen marginaalimusiikkia, roolimallit puuttuvat jne.

Managerikoulutus, jota Pepa Päivinen tiedusteli, on meillä edelleen vaatimatonta. Toki organisaattorikoulutusta annetaan, mutta se näyttää pohjaavan humanistiseen traditioon ja kulttuuripolitiikkaan – musiikkimarkkinoiden rautaiset lait jäävät ilmeisen vieraiksi. Hiukan epämääräisiä kommentteja – ”managerin on uskottava bändiin ihan sikana” yms. – ei vielä käy pitäminen varsinaisina linjauksina.

UMO:n nykytila

Korokekeskustelu oli osa UMO:n strategiatyötä, eli toinen osa pohti bändin nykytilaa ja tulevaisuutta orkesterina ja instituutiona. UMO-paneelissa osallistujien valmistautuminen keskusteluun oli terävämpää kuin ykköspaneelissa, vaikka keskustelu lähtikin hieman kangerrellen liikkeelle.

Jouni Järvelä
Jouni Järvelä

Ammattimaisen big bandin rooli valottui tässäkin parhaiten muusikoiden kommenteista. Jouni Järvelä valaisi osuvasti taustaa, konkreettisia tekijöitä, kuten alati vaihtuva ja haasteellinen ohjelmisto, paljon tilaustöitä, ja hyvä fiilis soittajien kesken. UMO:n roolia Suomi-jazzin historiassa ei voi kylliksi korostaa. Erityisesti puhaltajien korkeakouluna se on ollut korvaamaton suomalaisille jazzmuusikoille.

Tulevaisuuden osalta skenaariota peräänkuulutettiin, mutta kysymysten sijaan paneelissa pitäisi esittää vastauksia. Harrastajaorkestereita on jo paljon ja osa hyvin laadukkaita – miten UMO erottuu näistä ja genrestä yleensä, jäi vastausta vaille. Sinfoniaorkesteritkin tekevät jo paljon rytmimusiikkia nykyisin.

Kumuloitunut taito ja osaaminen voidaan nykyisin myös tuhota pelottavan nopeasti. Kulttuurirahat eivät jatkossa kasva, joten kansallisesta osaamisarvosta täytyy pitää lujasti kiinni. Jakajiakin tulee lisää, mm. tanssin ja elokuvan aloilta, ja useimmat varmasti ovat hyviä ja kannatettavia. Kokonaisvaltaisen kulttuuriohjelman tulisi siis ulottaa kauas.

UMO:n linjaus on osa Helsingin kaupungin kulttuurilinjausta. Visio vain ei oikein hahmottunut ainakaan tässä paneelissa. UMO:n julkaisut ovat keränneet paljon kansainvälistä huomiota. Tämä on erityisen merkillepantavaa, koska UMO:n ulkomainen kiertuetoiminta on yhä melko vaatimatonta. Jazzin tuominen koulukonsertteihin on ollut edistyksellinen askel koko musiikkisivistykselle, ja ennen muuta bändi tarjoaa orkesterielämyksen.

Helsinki on jazzkaupunki – tehdään siis kulttuuripolitiikkaa. UMO:n linjaus löytynee nimestä, nimihän on enne (nomen est omen). Eli UMO:n soisi menevän rohkeasti uuden musiikin suuntaan, tähdätä kansainväliseen uraan ja vähentää rönsyjä. UMO:n identiteetistä on käyty keskustelua niin kauan kuin bändi on toiminut, ja aina vaan se tuntuu eriytymättömältä.

*            *                              *

Quo vadis, Domine? (Minne menet, Herrani?) on lentävä lause; UT -legendan mukaan vainoja paennut apostoli kysyi tätä Via Appialla. Ajoittain tuntui, että Finlandia-talon tilaisuudessa kysyttiin samaa poissaolevilta poliitikoilta – pikemminkin kuin mihin jazz on menossa. Kysymys on tunnettu, mutta vastaus ei: Romam vado iterum crucifigi. (Roomaan uudelleen ristiinnaulittavaksi). Haasteena on, ettei suomalaiselle jazzille käy niin. Tai UMO:lle.

Hyvä kuitenkin, että julkinen keskustelu saatiin käyntiin. Jatkossa voisi toivoa hieman huolellisempaa valmistautumista osallistujilta ja kysymysten sijaan vastauksia, visioita ja konkreettisia tavoitteita. Kulttuurimyönteisiä poliitikkoja on onneksi ollut jazzin taustalla myötävaikuttamassa ja heitä tarvitaan yhä, erityisesti ”tuottavuusloikan” aikana.

 

UMO:n keskustelupaneeli Finlandia-talon Aurora-salissa, Helsinki keskiviikkona 27.4. 

I Suomen jazzkentän nykytila ja tulevaisuus:
Jussi Kannaste, Sibelius Akatemia,  Timo Hirvonen, Koko Jazz Club, Katariina Uusitupa, We Jazz, Janne Murto, Pop & Jazz Konservatorio, Jussi Fredriksson, Suomen Jazzliitto.

II UMO:n nykytila ja tulevaisuus:
Antti Rissanen, freelance-muusikko, Jouni Järvelä, UMO:n saksofonisti, Stuba Nikula, Helsingin kaupungin kulttuurikeskus, Aila Sauramo, Suomen Sinfoniaorkesterit ry, Hannu Oskala, Helsingin kaupunginvaltuusto, Eekku Aromaa, UMO:n hallituksen varapuheenjohtaja.

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Tytöille jazzoppeja Turussa

Toimitus
24.5.2023

Turku Sea Jazzin yhteydessä järjestetään heinäkuun lopulla ”Jazz Camp for Girls”. Pääsymaksuton jazzleiri tarjoaa musiikkihetkiä kesäloman aikana 10–15-vuotiaille tytöille. Nelipäiväisellä...

We Jazz jatkaa Digelius Musicin toimintaa

Toimitus
31.3.2023

Uusi levykauppa aukeaa keskiviikkona 5.4.2023 osoitteessa Hämeentie 48. Samalla We Jazzin aiempi levykauppatoiminta siirtyy uuteen osoitteeseen ja nyt avautuva levykauppa...

Inside Jazz mukana RadioGaalan äänestyksessä

Inside Jazz mukana RadioGaalan äänestyksessä

Toimitus
14.2.2023

Inside Jazz on yhtenä ehdokkaana RadioGaalan yleisöäänestyksessä, jossa suomalaiset äänestävät suosikkejaan radia-ohjelmista ja -juontajista. Äänestys on käynnissä 23.2. asti. Voittajat...

Viikon suosituimmat

Storyvillen terassin kesä 2023!

29.5.2023

Ilmavoimien Big Band kovassa kiidossa

30.5.2023
Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

27.5.2023

Suosittelemme

Taide rantautuu Helsingin Hietarantaan 

Juurihoitoa Hietsu is Happeningissa

23.5.2023

Ilmavoimien Big Band kovassa kiidossa

30.5.2023

Samuli Mikkonen klubivieraana Popparissa ja Keuruulla

19.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo