• Yhteystiedot
28.01.2023 16:33
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Uutisotsikot Merkkipäivät

Åke Grandell – 50 vuotta jazzohjelmia

Martti Koljonen
3.7.2011
Merkkipäivät
A A

Kuvat: Martti Koljonen, Åken arkisto

Åke Grandell – 50 vuotta jazzohjelmia

Åke Grandell toimitti ensimmäisen jazzohjelmansa 1961

Åke Grandell (s. 1938) teki ensimmäiset jazzohjelmansa radioon freelancerina 1960 -luvun alussa. Alun perin hänestä piti tulla ekonomisti. – Minulla oli nuoruudessani selvät suunnitelmat,  kirjoitan ylioppilaaksi, Hankenia kolme vuotta ja suoraan elämään. Sitten sattui niin, että sain kolmen vuoden apurahan Åbo Akademiaan pääaineena englanti. Tämän jälkeen lyhyt opettajan urani alkoi.

– Toimin Hangossa vuoden opettajana ja suoritin auskultoinnit. Mutta sitten tuli Yleisradio ja sanoi “sä oot mun”. Aloitin vakituisena toimittajana 1.9.1967 ja jäin sinne 38 vuodeksi, muistelee Åke  pitkän ja monipuolisen toimittajauransa alkua musiikin ja viihteen parissa.

Baltic Jazzeilla 2009
Baltic Jazzeilla 2009

– Työhöni kuului kaikenlaista. Olin ollut kolme viikkoa töissä kun lähdin tekemään jazzohjelmaa “Jazzår” Thor Forsskåhlin kanssa. Sitten sanottiin, että se on liian jazzpitoinen ja pitäisi leventää. Niinpä siitä tuli “Jazz och blues”.

– Koin itseni aika ujoksi pojaksi, enkä tuntenut olevani kova musiikkimies. Haastatellaan, pistetään pystyyn pientä konserttia…Jos tässä pysyy kolmekin vuotta, niin ideat on sitten loppu. Mutta sitten aloin pikkuhiljaa tajuta, mitä kaikkea tämä voi olla.

– Lopputuloksena voin sanoa, että tunsin sen mielettömän hyvänä asiana, jonkinlaisena siunauksena. Koin, että minä olin oikea mies oikealla paikalla tai oikea paikka tälle miehelle. Åke jäi Yleisradiosta täysinpalvelleena eläkkeelle vuonna 2000.

– Viihdyin valtavan hyvin radion töissä. Käyn vieläkin siellä viikoittain, tosin nykyisin lähinnä saunomassa.

Erityisellä lämmöllä niin Åke itse kuin me jazzin ystävät muistamme legendaarisen  “Morgonjazzin”.  Siinähän Åke herätti kuulijat samettisella äänellään lauantaiaamuisin ” God Morgon, God Morgon”. Varsinkin vanhemman jazzin ystävät saivat kuunnella sellaista toivejazzia, jota ei muilta kanavilta juuri koskaan kuultu. Saimme myös paljon “sisäpiiritietoa” jazzista ja sen tekijöistä leppoisassa muodossa hänen ehtymättömästä tietopankista.

Festivaalikynäilyä 2009
Festivaalikynäilyä 2009

Jazzkipinä iski jo pikkupoikana

– Muistan jo pikkupoikana pitäneeni vanhasta tanssimusiikista ja jazzista. Selkeä poljento ilmeisesti viehätti nuorta poikaa. Se oli aika yksinäistä aikaa, koska ei ollut juuri toista kaveria, joka olisi pitänyt jazzista.

– Synnyinpaikkani Lapinjärven Heikinkylä oli aika syrjässä. Siihen aikaan maaseudulla vallitsi tiukka arvojärjestys: pappi, lukkari, apteekkari, vallesmanni ja kansakoulun opettaja. Isäni oli opettaja eikä meillä käynyt juuri ketään.

– Varsinaisesti pääsin jazziin mukaan oppikoulussa Pentti Lasasen luona, sain hänet kiinni kuudennella luokalla. Penalla oli oma kämppä ja siellä kuunneltiin levyjä ja radiota. Hänellä oli jo siihen aikaan kesäisin oktetti, jossa soitti muun muassa Raimo Henriksson.

– Itseänikin kiinnosti jazzin soittaminen. Tenorisaxofonia olisin halunnut soittaa. Se kaatui lähinnä siihen, ettei ollut rahaa. Sota-ajan lapsena ymmärsin rahan arvon eikä opettajan palkat olleet siihen aikaan kummoisia. Toisaalta jos ei ole palavaa intoa, että on sisäinen pakko soittaa, niin ei sitten.

– Vaikka rimputtelen vieläkin pianoa ja syntyy laulelmia, niin ei minusta olisi ollut muusikoksi. Jos Penalle (Lasanen) antaa vaikka luudan, niin viikon päästä hän soittaa jo sillä mitä tahansa. Olisin ollut korkeintaan keskinkertainen jazzmuusikko.

Mikä jazzista on se jokin?

– Kyllä sanoisin, että tunne, jos siihen liitetään vielä muoto. Kornetisti Rudy Braff (1927-2003) ylisti ja kunnioitti melodiaa jopa improvisoinnissa. Nykyisillä koulutetuilla muusikoilla on usein etydit hallussa. Kaikki sävelkulut lähtevät miten vaan. Jos siitä kehittyy, että voi valita oikeat äänet noista soinnuista ja tehdä siitä oman melodian tässä ja nyt. Kun se liittyy vielä ympärillä tapahtuvaan, mikä on tilanne, tekstin sanoma ja yleisön reaktio, niin siinä jazzin jokin on!

– Usein ajatellaan, että jazz on pelkkää surinaa vaan. Olen sanonut, että kuunnelkaapa esimerkiksi Oscar Petersonin (1925-2007) Hymn to Freedom. Selkeä sävelmä, jota kehitetään varovasti, mutta hyvin loogisesti. Siinä on valtavan hieno huipentuma ja sitten tällainen pieni jälkikirjoitus!

– Jos mukaan esitykseen vielä onnistuu saamaan ripauksen huumoria, niin siinä on jazzin ainutlaatuinen olemus. Louis Armstrongin (1901-71) pitkä kahdeksan minuuttinen St Louis Blues on hyvä esimerkki tästä. Kyllä rytmi myös on tärkeä, koska jazz on rytmimusiikkia. Lisäksi jazzissa on improvisaatio olennainen, sehän määrittelee, että musiikki on jazzia.

Stan Getz jumalan lahja jazzille
Stan Getz jumalan lahja jazzille

– Tenoristi Stan Getz (1927-1991) oli jumalan lahja jazzille. Hän ei soittanut koskaan mitään väärin, ja hänen soundinsa vielä. Vaikka ihmisenä oli vaikea, niin muusikkona ylivertainen. Coleman Hawnkins (1904-69) oli ensimmäisiä idolejani. Hänen jazzinsa oli rytmikästä, miehekästä ja mikä voima ja ansatsi.

– Oikeassa jazzissa  pitää  löytyä tunnelataus, jossa soittaja kertoo jotain. Jos siinä on tietyt raamit ja hän pysyy siinä, niin tämä on sitä, mitä minä ajan takaa jazzissa. Mikäli jazzissa ei ole rytmiä, se on uudempaa musiikkia. Jazziin kuuluu teema, sointukulku ja rytmi sekä sen päälle improvisaatio,  määrittelee Åke jazzin olemusta ja sisintä.

– Suomessa on jazzissa kummallinen kahtiajako. Ihmiset kyllä kuuntelevat ja pitävät jazzista. Mutta jos siitä pitää maksaa, ostaa levyjä, käydä konserteissa tai vaikka ilmaista mielipiteitä, niin silloin on seinä vastassa.

Teksti on laulelman sydän

Jazzväki tuntee Åken ennen muuta radion hienoista jazzohjelmista ja erilaisten tapahtumien luontevana juontajana sekä tuottaja-toimittajana. – Speakerin osuus on lähinnä se, että päästään roudaustaukojen ohi ja sitten ohjelma jatkuu. Joku puhuu ummet ja lammet, mutta se ei sovi minulle.

Suurelle yleisölle Åke Grandell lienee tunnetumpi runoilijana ja laulelmien tekijänä. Hänen tuotantonsa painopiste on teksteissä.  – Laulelman lähtökohta ja ydin ovat sen sanat. Melodian tehtävänä on tukea ja täydentää sanoitusta.

Åke Grandell voitti Pispalan sottiisin sävelyskilpailun 1986
Åke Grandell voitti Pispalan sottiisin sävelyskilpailun 1986

Åke on koko ikänsä kirjoittanut runoja. Ensimmäiset palkintonsa hän sai jo koulujen runokilpailussa. Häneltä on ilmestynyt neljä runokokoelmaa. Åken tekstejä ovat säveltäneet hänen itsensä lisäksi monet tunnetut pohjoismaiset säveltäjät ja lauluntekijät.

Monilahjakkaan Grandellin tuotannosta löytyy myös kantaatin tekstejä ja euroviisusanoituksia. Hän on ollut lisäksi tuottelias kääntäjä. Kuriositeettina voidaan myös mainita hänen vuonna 1973 perustamansa suomenruotsalainen pelimanniryhmä “Kaulankatkojat” Helsingin alueella.

Säveltämällään ja sanoittamallaan teoksella “Nära dig” Åke voitti Pispalan sottiisin sävellyskilpailun ensimmäisen palkinnon vuonna 1986.

Toiminnan mies Åke Grandell on toteuttanut itse elämässään esimerkillisesti Mottoaan: “Älä sano kiitos ei, vaan rohkeasti mukaan”.

ShareTweetSendSend
Martti Koljonen

Martti Koljonen

 Martti Koljonen, toimitussihteeri - Vapaa toimittaja – Jazzrytmien toimituskunnassa vuodesta 1995 alkaen

Aiheeseen liittyvää

Tikkujamit siirtyvät Shamrockiin

Instituutio ja legenda täyttää 65-vuotta – DDT tietovisa

Martti Koljonen
26.1.2023

Artikkelikuvassa: Raimo Näätänen (vas.), Pekka Mesimäki, Pentti Mutikainen, Rick Wahlstein, Fred Andersson, Nalle Nyman ja takana Christian Shcwindt rummuissa Syksyllä...

Teljänhovin jameista tullut jo legenda

Teljänhovin jameista tullut jo legenda

Matti Laipio
15.7.2022

Kuvat: Pori Jazzin arkisto Yksi Pori Jazzin mieliinpainuvimmista tilaisuuksista on ollut Teljänhovin legendaariset jamit 15. heinäkuuta 1972. Länsipuiston varrella sijainnut...

Fabianinkadulla tehtiin historiaa 60 vuotta sitten

Fabianinkadulla tehtiin historiaa 60 vuotta sitten

Matti Laipio
30.6.2022

Tasan 60 vuotta sitten 30. kesäkuuta 1962 äänitettiin sittemmin historialliseksi tullut sessio Yleisradion studiossa Fabianinkadun varrella. Kyseessä oli 60-luvun free...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

Storyville sometti jo vuonna 1995, Storyville 30 v.

11.1.2023
UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

16.1.2023

Jiven ystäville riehakasta ja swengaavaa Jump & Jiveä

29.12.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo