Kun 1955 Miles Davis oli perustamassa omaa kvintettiään, hän etsi pianistia, jolla olisi samanlainen soittotapa ja tyylitaju kuin ruotsalaisella Bengt Hallbergilla. Maine Hallbergin taidoista oli levinnyt vuosikymmenen alussa maassa vierailleiden jenkkimuusikoiden ja heidän siellä tekemiensä levyjen välityksellä. Myös hänen omia 1950 tekemiään trioääniteitä oli julkaistu Amerikassa.
Göteborgissa syyskuussa 1932 syntynyt ja 1953 Tukholmaan muuttanut Bengt kuoli tämän kuun 2. päivänä 80 vuotiaana.Hän oli 1950-luvun ruotsalaisen jazzin ”kultakauden” johtavia muusikoita baritonisaksofonisti Lars Gullinin, altisti Arne Domnéruksen, klarinetisti Putte Wickmanin sekä trumpetistien Rolf Ericsonin ja Bengt-Arne Wallinin ohella.
Jo 1948 kuusitoistavuotias taituri herätti maan jazzpiireissä huomiota pehmeällä kosketuksellaan ja sujuvalla, tyylikkäällä soitollaan. Vuotta myöhemmin hän levytti Arne Domnéruksen kanssa, ja 1950 olivat vuorossa mainitut pianotriolevyt Metronome-levymerkillä. Kun cool-tyylin johtohahmo, tenoristi Stan Getz teki kiertueen Ruotsissa 1951, Beng Hallberg oli yhtyeen pianistina. He kävivät myös levytysstudiossa, jolloin äänitettiin mm. USA:ssakin julkaistu ”Dear old Stockholm” (”Ack Värmeland du sköna”). Seuraavana vuonna vuorossa oli altisti Lee Konitzin Ruotsin kiertue. Lionel Hamptonin orkesterin vieraillessa maassa 1953 sen trumpetistit Clifford Brown ja Art Farmer levyttivät Quincy Jonesin johdolla ja ruotsalaiskumppanien kanssa mm. klassikkokappaleen ”Stockholm sweetnin”. Siitä enemmän toisessa yhteydessä. Eräs merkittävä Hallbergin soittokumppani oli tanskalaisviulisti Svend Asmussen, jonka kanssa yhdessä Swe-Danes yhtyeessä he valloittivat 1960-luvulla myös amerikkalaisyleisön.
Kun Hallberg konsertoi Helsingin kauppakorkeakoululla lokakuussa 1953, tilaisuudessa äänitettiin mm.pianistin kestosuosikki, ”All the things you are”. Se ilmestyi myös levynä, jota Hallberg itse on pitänyt parhaana tulkintanaan. Bengt Hallberg kävi Suomessa useita kertoja niin orkesterien solistina kuin soolopianistinakin. Helsingin ”Hankenilla” hänellä oli sävellyskonsertti 1978, jazzkerho Groovyssa hän soitti 1982 ja ravintola Royalissa 1996. Merkittävä tapahtuma oli Tampere-talon Symph´n Blues-konsertti marraskuussa 1997. Siinä esiintyi Bengt Hallbergin oktetin lisäksi Tampereen kaupunginorkesteri johtajana Markku Johansson. Viimeisen kerran hän konsertoi Suomessa Åke Grandellin järjestämillä jazzjuhlilla Kauniaisissa viime maaliskuussa.
Bengtin mittavasta ja korkeatasoisesta levytuotannosta voidaan poimia muutama timantti. Vuonna 1957 hän kävi levystudiossa tekemässä tulkinnan ikivihreästä kappaleesta ”Dinah”. Orkester Jounalenin lukijat äänestivät sen vuoden kultalevyksi. Upeita kokonaisuuksia ovat myös ”Bengt Hallberg in Gyllene Cirkeln 1962” ja yhdessä hänen oppilaansa Jan Lundgrenin kanssa 2011 tekemä ”Back to Back”. Hallbergin viimeiseksi levyksi jäi samana vuonna äänitetty ”Live in Jazz Museum”.
Hallberg ei ollut vain jazzmuusikko, vaan myös monipuolinen säveltäjä ja sovittaja. Aluksi hän opiskeli klassista musiikkia kotikaupungissaan ja jatkoi sävellysopintoja Tukholman Kungliga Musikhögskolanissa. Hänen mielisäveltäjiään oli Mozart. Jazzpianisteista hän on saanut vaikutteita Teddy Wilsonilta, Bud Powellilta ja Lennie Tristanolta. Hän arvosti myös Bill Evansia ja Keith Jarrettia Monista hänelle myönnetyistä kunnianosoituksista mainittakoon jäsenyydet Kuninkaallisessa musiikkiakatemiassa ja Ruotsin säveltäjien yhdistyksessä. Bengt oli luonteeltaan vaatimaton, helposti lähestyttävä ja todellinen herrasmies.