Upside Down
CSDC 07
Rumpusetin ja syntetisaattorin ohjelmointi yhtenäiseksi musiikilliseksi kokonaisuudeksi on Claudio Scolarin ominta musiikin tekemisen aluetta. Toisen rumpalin ja kosketinsoittajan Daniele Cavalcan kanssa hetkessä tapahtuvan luomistyön tuloksena syntyy abstraktinen musiikillinen näkemys menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.
Heidän yhteistyönsä alkoi käytännössä sattumalta vuonna 2007, kun he tapasivat äänityssessiossa, missä he olivat tekemässä omia projektiäänityksiään. Klassisen musiikin kouluttajan taustoista tuleva Claudio Scolari ja nuoremman polven rumpali Daniele Cavalca yhdistivät voimansa. Siitä alkoi kehittyä idea luoda musiikkia kahden rumpusetin yhteisenä keskusteluna.
Molemmat täydensivät kahden rumpusetin rytmisen perkussiomallinnuksen instrumentaatiota lisäten mukaan muita soittimia, kuten piano, huilu, basso ja melodika. Rumpujen elävästi liikkuvalla ja alati muuttuvalla tulkintatyylillä he pyrkivät vahvistamaan ilmeikkäitä äänimalleja, joita vuorostaan vahvistettiin improvisaation keinoin. Sävellykset, siinä laajuudessa, mitä ylipäätään on suoraan kirjoitettu, ovat syntyneet näiden kahden rumpalin yhteistyön tuloksena.
Kun Scolarin poika Simone Scolari tuli trumpetteineen mukaan tulkitsemaan teemalinjoja, kolmikon mielessä syntyi uudenlaista, yksityiskohtaisen melodista ja harmonisesti rehevää tekstuuria. Tuloksena julkaistiin kaksi musiikillisesti jännitteistä, taiteellisen kaunista, siistiä ja tuoretta levytystä Colors of Red Island 2010 ja Synthesis 2012.
Niissä ei turhaan ”hötkyilty”, vaan musiikki eteni kauniisti, improvisaation keinoin höystettynä, tavallisen musiikin kuuntelijan korvia hivelevästi nautinnollisen puhtaan elämyksellisillä linjauksillaan. Kaikkia näitä elementtejä tuki elektronisilla äänillä luotu futuristinen tausta, joka heijastaa musiikin kautta joitain abstrakteja kuvia modernista arkkitehtuurista.
Sittemmin Claudio Scolari Project julkaisi 2018 hieman tulisemman albumin Natural Impulse, mikä oli sekoitus puhdasta improvisaatiota ja sävellysosia. Uusimman, neljännen albuminsa, Upside Down, yhtye julkaisi lokakuussa 2019. Levy on nauhoitettu ensimmäistä kertaa täysin improvisoidusti yhtenä otoksena suorana live-soittona lukuun ottamatta muutamaa esitallennettua kappaletta. Alkuperäinen trio on muuttunut kvartetiksi, kun mukana tällä levyllä soittaa myös sähköbasisti Michele Cavalca. Nyt matka jatkuu rajattomassa akustisen ja elektronisen ääniviidakon kokeilevan surrealistisessa ilmapiirissä, missä jazzrytmit sekoittuvat herkullisesti klassisiin melodioihin.
Smoke in C Minor avaa pelin ja lähtee liikkeelle henkevän jalostuneesti värähdellen Danielen soittaessa pianoa ja Claudion työstäessä rummuilla tasoittavaa taustaa. Väliin syntyy nautinnollisia lisukkeita sähköisesti ohjelmoituina purevina riipaisuina. Hienosävytteinen aloitus.
Underground Soul hakee etäistä kaikua hienovaraisesti trumpetin soinnukkaalla maalailuna. Yhtenäinen kaunis ja eteenpäin luotaava tausta syntyy kuin automaatti olisi painettu päälle, vaistonvaraisen helponoloisesti, rumpujen, pianon ja basson värittämänä.
Erityisen monivivahteinen ja osin yllättävästi muuntautuva, monisärmäinen Upside Road sitä vastoin löytää reitin Rhodesin juonittelevan äänikuvioinnin kautta ja etenee pehmeästi kumean erikoisen sähköimpulssin saattelemana.
Hauskan leikittelevästi alkava ja hieman kevytkenkäisen rennosti rullaava kappale And I’ll Make You Smile saa kuulijan hyvälle tuulelle ja hymyilemään mielihyvästä. Nimikkokappaleessa Upside Down on jotain tutunomaista. Edellisen vastapainona se ikään kuin hakee omaa muotoaan muuttuen luonteeltaan ja tunnelmaltaan alakuloisemmaksi.
Lähes seitsemänminuuttinen Twister on hehkuva rumpusoolokappale. Kuunnellessa tuntui siltä, että se on Claudion ja Danielen yhteistyötä alusta loppuun asti. Oli miten oli, niin siinä ei hötkyillä voimaosilla turhia, vaan tuotos on puhtoinen, kaikin osin laadukas ja tasapainoisen hienoa rummutustaidetta.
Kappaleessa Syrah Hangover Simonen puhaltama trumpetti on pääroolissa. Trumpetin kipakka ja voimallinen ääni tulee esiin pianon ja vanhanmallisen syntetisaattorin mystisen ujelluksen takaa kuin kaukaista ulottuvuutta hakien luoden samalla ympärilleen kuvan utuisesta hämäryydestä.
Wired on ehkä levyn salakähmäisin kappale ja mielestäni kaikkein mielenkiintoisin monipuolisten äänivariaatiomuodostelmien vuoksi. Sitä hallitsevat trumpetin ohella voimakas sähköbasson kumea pöyhkeily ja Rhodesin täydentämä rosoinen äänentuotto.
Levyn kaksi viimeistä ja samalla levyn lyhimmät kappaleet täydentävät kokonaisuutta erilaisuudella, Bismantova Castle levollisella melankolisella mukautuvalla tyyneydellä ja vähän toista minuuttia kestävä Fast and Last nopearytmisellä rumpujen täristyksellä.
Levy on kiinnostava kokoelma uusia ideoita. Vaikka sisältö on omalla tavallaan hyvin modernisti sähköistetty, niin se on samalla poikkeuksellisen huoliteltu ja upeasti viimeistelty, mikä luo rauhoittavan ja huolettoman rennon kuuntelukokemuksen.
Yhtye on pystynyt luomaan äänien monimuotoisen viehkeän värikkyyden, missä hienostunut klassinen aistikkuus nivoutuu salaperäisesti ilman huolta ja murhetta, pelkoa tai levottomuutta, kaikessa sopusoinnussa, sähköisten elementtien kanssa tyylikkäästi yhteen. Kiihkottoman, mutta terävän jännitteisyyden vallitessa, kaikesta voi aistia kuitenkin sopuisasti taipuvan tunnelmallisen rauhallisuuden. (JKi)
Claudio Scolari: rumpusetti 1, syntetisaattori ja ohjelmointi, Daniele Cavalca: rumpusetti 2, live syntetisaattori, Rhodes ja piano, Simone Scolari: trumpetti, Michele Cavalca: sähköbasso
Äänitys, miksaus ja masterointi: Andrea Fontanesi, Vox Recording Studio. Tuotanto: Claudio Scolari ja Daniele Cavalca. Kannen taide ja suunnittelu: Simone Scolari. Julkaistu: 4.10.2019
01. Smoke in C Minor 6:47
02. Underground Soul 8:21
03. Upside Road 6:46
04. And I’ll Make You Smile 5:26
05. Upside Down 6:59
06. Twister 6:56
07. Syrah Hangover 5:04
08. Wired 7:21
09. Bismantova Castle 3:15
10. Fast and Last 1:16
Kaikki levyn sisältö Claudio Scolarin ja Daniele Cavalcan kirjoittamaa sävellystyötä
Kokonaiskesto 58:31