• Yhteystiedot
13.08.2022 05:50
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Ulkomaat

Menojazzia ja pohjoista mielenmaisemaa Budapestissa

Matti Komulainen
12.12.2018
Ulkomaat
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Menojazzia ja pohjoista mielenmaisemaa Budapestissa

OK:KO tarjoili Budapestissa maistiaisia helmikuussa julkaistavalta toiselta levyltään.

New Jazz from Finland 2, Opus Jazz Club 7.–8.12.2018 Budapest, Unkari.

New Jazz from Finland esitteli Mopon ja OK:KO:n budapestilaiselle yleisölle loppuunmyydyssä Opus Jazz Clubissa viime viikonloppuna. Tapahtuma jatkuu ensi vuonna ja laajenee samalla pistekonserteilla.

György Wallner kuulutti esiintyjät lavalle New Jazz from Finland -tapahtumassa.

Suomalainen jazz kiinnostaa, myös Budapestissa. Järjestyksessä toinen New Jazz from Finland -tapahtuma täytti Opus Jazz Clubin, jossa sekä yleisö että järjestäjät olivat silminnähden innostuneet kokemastaan.

Opus-jazzklubin edustaja György Wallner kertoi vetovoiman olevan niin nousujohteista, että kaksi-iltainen esittely saa luonnollisesti jatkoa marraskuun lopussa 2019.

Mopo veti energisen shown Opus Jazz Clubissa.

Kovan kysynnän johdosta saman otsikon alla järjestetään lisäksi pistekonsertteja pitkin vuotta. Helmikuussa Budapestiin matkaa Barlast ja kesäkuussa Jussi Fredriksson Trio. Muusta tulevan vuoden suomalaisohjelmasta tiedotetaan myöhemmin. New Jazz from Finland -konsepti toteutetaan yhteistyössä Budapestissa toimivan suomalaisen kulttuuri- ja tiedeinstituutin FinnAgoran kanssa.

Suomalaismuusikoita esiintyy Opuksessa niin ikään tuoreen brändin ulkopuolella. Tammikuussa Budapestissa konsertoi Kalle Kalima duona sveitsiläisvokalisti Andreas Schaererin kanssa. Kesäkuussa ovat vuorossa Kari Ikonen ja Orchestra Nazionale della Luna. Suomalais-belgialais-ranskalainen kokoonpano myös äänittää toisen albuminsa jazzklubin yhteydessä toimivassa Budapest Music Centerin studiossa.

Ty-dyt-tyy edellä

Linda Fredriksson.

Mopo avasi uuden suomalaisjazzin viikonlopun perjantaina. Kahteen settiin jaettu konsertti painottui tämänvuotisen Mopocalypse-albumin ohella debyyttiin Jee! (2012). Trion energia sekä eihän-tämä-nyt-niin-vakavaa-ole-asenne ja siitä johdettu leikinomainen lähestymistapa suullisine älämölöineen vetosivat täyteen tupaan.

Pian vuosikymmenen yhdessä soittaneeseen Mopoon liitetty punk-kulma kuului bändin poljennossakin. Monet ohjelmatärpit, kuten koko illan avausveto Noita ja toisen setin lopulle säästetty hittiraita Tökkö toivat mieleen paitsi 1990-luvun acidjazzin, myös 2000-luvun alun biletriot, jotka alistivat koko instrumentaation yhteisiskun tehostajiksi tydyttelemään basson ja rumpujen rinnalle.

Eero Tikkanen.

Kolmikossa on kuitenkin myös melodinen puoli, josta välittyi vahva kauneudentaju. Esimerkiksi ruotsalaiseen kansansävelmään Var det du perustuva ja Anki Lindqvistin meillä suomeksi tulkitsema Niin aikaisin muokattiin hivelevän elegantiksi soitteeksi.

Vastaavasti esikoislevyn työnäyte Metsärukkanen sytytti muistumia ikivihreästä valssista Metsäkukkia muutenkin kuin nimensä hipsterisanaleikin perusteella.

Kolmikon eri puolet leikkasivat koukuttavasti sähäkkäkäänteisessä teoksessa Riisto. We Jazz julkaisi kappaleen aivan Budapestin reissun alla seiskatuumaisena vinyylisinglenä, b-puolellaan Jimi Tenorin kanssa viimeistelty, tuotantoratkaisuiltaan hersyvän svengaava uusio Acid Panama.

Eeti Nieminen.

Opuksessa(kin) koetun perusteella Mopo päristelee omia teitään tämänhetkisessä suomijazzissa. Alan aikalaisten sijaan kolmikon estetiikka tuo lähimmin mieleen alkuaikojen Motelli Skronklen, joka miksasi tanakan ja omalaatuisen saundinsa jouhevasti naivistiseen mutta usein sysimustaan huumoriin.

Pohjoista avaruutta

Lauantain suomalaisvieras OK:KO saapui Budapestiin miltei suoraan äänittämästä jatkoa esikoislevylleen Land E. (2017). Yhtyeen rumpali ja perustaja Okko Saastamoinen kommentoikin illan mittaan, että esiintyminen jännitti ennakkoon, sillä edellisestä keikasta oli vierähtänyt jo pari kuukautta.

Okko Saastamoinen

Perhosia oli kuitenkin aistittavissa ainoastaan kuvaannollisessa mielessä yhtyeen soinnin ilmavuudesta – äänimaisema asemoitui parituntisten soittajaisten myötä meditaatiivisen avaruudelliseksi.

OK:KO:n settilista painottui helmikuussa 2019 We Jazzin julkaisemaan kakkosalbumiin, josta lanseerataan ensimmäisenä singlenä herkkävivahteinen kappale Soma perjantaina 14. joulukuuta. Kvartetin loistavalta debyytiltä oli ohjelmaan mahdutettu vuorostaan kaksi raitaa.

OK:KO:n ilmaisu juontuu monessa mielestä juurilta. Soinnista välittyy yhtä lailla Saastamoisen synnyinseudun Haapaveden vaikutus kuin laajemmin ajatellen suomalaisen kansanmusiikin ja klassisen jazzin traditio. Budapestissa tuloksena oli usein tunnelmaltaan maalailevaa ja muotokieleltään puhdaspiirteistä pohjoista folkjazzia.

Toomas Keski-Säntti.

Kuvallisuus korostui melodisissa osuuksissa, kuten debyytin avainteoksessa Kesäranta. Encorena kuullussa kappaleessa pianisti Toomas Keski-Säntti luonnosteli melodian niin minimalistisesti, että siitä välittyi samankaltainen ajattomuus kuin alan standardeista. Loppua kohden kappale lietsottiin vielä alkuvoimaisen vimmaiseksi roihuksi.

Yhtyesoinnissa korvaa miellytti muutenkin kontrastikkuus sekä ytimekkyys, jolla pianistin ohella basisti Mikael Saastamoinen muotoili osuutensa: niukkailmeisesti mutta sisällöltään painokkaasti.

Mikael Saastamoinen.

Uudesta materiaalista jäivät mieleen muun muassa alkuillasta soitettu Piik sekä Arizona, joka nimettiin kuulemma rumpalin synnyinkaupungissa vaikuttaneen yökerhon mukaan. Sun Sleep puolestaan oli otsikon mukaisesti lenseän rento chillailupala.

Full Pull ja Kiipeli saattavat taas aikanaan kasvaa keikkasuosikeiksi, sillä ilmava pudotus, tarinankerronta ja kvartetin keskinäinen kommunikointi natsasivat hienosti sävelmissä. Kumppaneita kuunneltiin herkällä korvalla ja ideoihin vastattiin tarkalla ajoituksella.

Erilaista eurojazzia

Jarno Tikka.

Opuksessa järjestetään vuodessa kaikkiaan 240 jazzkonserttia, joista noin kolmannes on ulkomaisten esiintyjien vierailuja. Suomalaisten ohella joulukuun alussa Budapestissa kuunneltiinkin myös muuta eurooppalaista jazzia. Opuksessa soitti keskiviikkona 5.12. itävaltalainen Marina & The Kats ja seuraavana päivänä unkarilainen Zita Gereben Quintet.

Marina & The Kats on yhtä kuin Marina Zettl, laulu ja lyömäsoittimet, Thomas Mauerhofer, akustinen kitara ja laulu sekä Peter Schönbauer, basso ja laulu. Trio on kasvanut Keski-Euroopassa muutamassa vuodessa suosituksi retro-comboksi, jonka repertuaari ulottuu räiskyvistä swing-pastisseista mukailtuun mustalaisjazziin. Kummankin jo julkaistun albumin julkaisukiertue on ulottunut Budapestiin ja vetänyt Opuksen piukkaan.

Marina & The Kats viritti Opuksessa musiikillisen aikamatkan.

Niin nytkin, vaikka kolmas pitkäsoitto on vasta tuloillaan. Maailman pienimmäksi bigbandiksi itsensä brändännyt kolmikko myi klubin loppuun ja sai lämpimän vastaanoton täydeltä salilliselta. Shown keskipiste oli laulusolisti Marina Zettl, joka kipinöi läsnäoloa. Kitaristi ja basisti vastasivat vuorostaan tasaväkisesti soinnillisista vivahteista sekä tyylipaletin finesseistä.

Musiikillisen annin sijaan Marina & The Kats jäi kuitenkin kirkkaimmin mieleen jonkinlaisena americanan audio-kaleidoskooppina, joka tarjosi värikkään ja räiskyvän aikamatkan menneisyyden soiviin kerrostumiin.

Zita Gereben Quintet tarjoili tyylikästä souljazzia suomi-iltojen alla.

Zita Gereben Quintet johdatti vuorostaan perinteisen vokaaliakrobatian maailmaan, kun Suomessa juhlittiin itsenäisyyspäivää. Budapestilaissyntyinen Gereben hankki kannuksensa laulamalla 2000-luvun alusta lähtien popbändeissä kuten Emil.RuleZ! ja Gringo Sztár. Äänivarat ja kunnianhimo johdattivat solistin jazziin, ja hyvä niin. Tuloksena on ollut keikkojen lisäksi kolme levyä liiderin nimikkokokoopanon kanssa.

Torstain anti viittasi Gerebenin ja hänen säestysyhtyeensä (Gábor Horváth, kosketinsoittimet, Bence Bécsy, kitara, István Bata, basso ja Attila Gálfi, rummut) perehtyneen yhtä lailla urbaaniin souljazziin kuin perinteiseen fuusioon.

Gereben hallitsi lavaa suvereenisti sekä äänenkäytössä että mikrofonitekniikassa klaaraten laajan tyyliskaalan moitteettomasti. Hän soi auliisti tilaa myös bändin irtiotoille. Soolot tosin lurahtivat pitkähköiksi paitsi kosketinsoittajalta, myös kitaristilta, joka suosi pedaleista loihdittuja efektejä.

 

Opus Jazz Club operoi Budapestin sydämessä.

Kolmas New Jazz from Finland järjestetään Budapestissa 29.–30.11.2019.  

 

 

 

Lisätietoja:
Opus-jazzklubi https://opusjazzclub.hu/en    
Budapest Music Center https://bmc.hu/en  
FinnAgora www.finnagora.hu

 

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Suomalaismuusikoille menestystä Down Beatin kriitikkoäänestyksessä!

Harri Aavaharju
1.8.2022

Down Beatin vuotuinen kriitikkoäänestys on listannut muusikoita eri kategorioissa vuosikymmenten ajan. Listaa seurataan mielenkiinnolla ja varsinaisen listan rinnalle on noussut...

Eeppi Ursin US Tour 2022

Harri Aavaharju
30.6.2022

Vuoden esiintyjä Eeppi Ursin! Someuutisen avaaminen vaati hieman taustatyötä. Onneksi Eepillä oli hetki aikaa kertoilla kuulumisiaan. Amerikan mantereella etäisyydet ja...

50. Internationales Dixieland Festival Dresden

Martti Koljonen
10.3.2022

Dresdenin kansainvälinen dixieland-festivaali tunnetaan yhtenä Euroopan suurimmista ja laadukkaimmista jazzfestivaaleista. Tapahtuma alkoi vuonna 1971 ja se isännöi nykyisin vuosittain yli...

Viikon suosituimmat

Impressions of Baltic Sea Jazz 2022, by Roger Bennett

Impressions of Baltic Sea Jazz 2022, by Roger Bennett

10.8.2022

Viapori Jazzin hiljaiselo päättyy 23.8.

9.8.2022
Mahtava konsertti Teppo Hauta-ahon muistoksi

Mahtava konsertti Teppo Hauta-ahon muistoksi

10.6.2022

Suosittelemme

Ronnie Scott – saksofonisti ja merkittävä jazzvaikuttaja

5.8.2022

Jazztoimija – mainosta Jazzrytmeissä!

12.8.2022
Rick Margitza ja Robben Ford Helsinkiin ja Iisalmeen

Rick Margitza ja Robben Ford Helsinkiin ja Iisalmeen

26.7.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo